Český startup Rossum učí počítače číst a po velké investici o něm nebylo slyšet. Za rok 2020 ale hlásí trojnásobný růst

Spoluzakladatelé Rossum Petr Baudiš, Tomáš Gogár, Tomáš Tunys

Foto: Rossum

Od závěru roku 2019 o tuzemském Rossumu nebylo v podstatě vůbec slyšet. Tehdy startup, jenž zjednodušeně řečeno učí počítače číst složité dokumenty, získal mimo jiné od Mitonu a StartupYardu investici ve výši 3,5 milionu dolarů (tehdy přes 80 milionů korun) a následně se téměř úplně vytratil mimo mediální radar.

„Je to tím, že jsme měli fakt plné ruce práce a nestačili jsme o sobě ani dávat vědět. Koronavirus nás nezpomalil, spíš naopak. Firmy mezi sebou komunikují pořád, a to je to, co jim my usnadňujeme,“ popisuje pro CzechCrunch Tomáš Gogár, ředitel a společně s Petrem Baudišem a Tomášem Tunysem i zakladatel Rossumu.

Trojice doktorandských studentů umělé inteligence Elektrotechnické fakulty ČVUT vlastní startup zakládala s cílem naučit počítače rozumět nestrukturovaným dokumentům. Běžný software je totiž nedokáže číst, zpracovávat tak různé smlouvy či faktury musí lidé ručně. Algoritmy Rossumu si s tímto problémem však dokážou poradit a lidem tak odpadá rutinní a nudná práce.

V konkrétním příkladu své řešení pražský startup prezentoval u analýzy televizních reklam kandidátů na prezidenta Spojených států. Ruční analýza by kvůli množství dokumentů a souborů byla nemožná, díky svým technologiím však Rossum dokázal vytvořit podrobnou mapu států, kde kandidáti za televizní spoty utráceli nejvíc.

rossum

Český Rossum učí počítače číst dokumenty

Foto: Rossum

Rossum podobným způsobem analyzuje a zpracovává desítky tisíc faktur nebo souborů a podle interních statistik jen v loňském roce dokázal ušetřit přes jednu miliardu úhozů do klávesnice, což odpovídá ekvivalentu 150 let otravné lidské práce. Ve stejném období dokázal ztrojnásobit svůj obrat a ukazatel opakujících se ročních tržeb (ARR) dosáhl jednotky milionů dolarů, tedy řádově desítky milionů korun.

Rychle do firmy přibývali také noví zaměstnanci, jejichž počet se v průběhu loňského roku zdvojnásobil na současných více než sedmdesát, dalších dvacet pak pracuje na učení umělé inteligence. Zákazníky má dnes startup na všech pěti kontinentech a věří mu i některé ze světově největších společností jako Siemens, Bosch, Cushman & Wakefield, Veolia a z českých zástupců pak například Alza, Kofola nebo Mattoni.

Oslovit některé z globálních klientů se Rossumu podařilo i díky produktovému rozšíření, kdy už nečte jen faktury, ale zároveň řeší celý problém komunikace mezi společnostmi. S novou kategorii nazvanou Enterprise Document Gateway vytváří něco jako virtuální podatelnu, přes níž do firmy přichází veškeré oficiální dokumenty.

Každá společnost přitom využívá různý software, nástroje, zdroje i formáty – to však podatelně od Rossumu nevadí a firmy dokáží komunikovat rovnou a jednodušeji. „Na co jsme ale obzvláště pyšní, je, že to vše děláme z Prahy. Od vývoje AI přes produkt po sales a support. Vidíme v tom ohromnou přidanou hodnotu, protože když jsou všichni pohromadě, nevzniká informační šum,“ pochvaluje si Gogár.

Trojnásobný růst

Podobně jako v loňském roce chce dvaatřicetiletý ředitel i letos dovést startup k trojnásobnému růstu a po vzoru metodologie škálování „triple triple double double“ chce s Rossumem za pár let dosáhnout stomilionových tržeb vyjádřených v amerických dolarech.

Aby tento ambiciózní cíl startup dokázal naplnit, najal do týmu v poslední době také významné posily. Do role šéfa produktu Rossumu nastoupil Martin Snížek, který předtím na stejné pozici působil ve Slevomatu a Rohlik.cz, kde se postupně vypracoval až na Chief Product & Customer Officer a člena představenstva.

„Myslíme si, že Rohlik.cz je firma s asi nejlepším zákaznickým zážitkem v České republice a Martin tam v tichosti odvedl ohromné množství práce. Nyní před ním stojí výzva přinést podobný zážitek i do globálního B2B v roli Rossum Head of Product,“ doplňuje Gogár.

Další velkou posilou do týmu je pak Američan Isaac Buahnik, globální expert na sales, jenž stál u zrodu několika úspěšných startupů jako Wix, SimilarWeb, Yotpo nebo Bringg. V Rossumu teď bude mít z pozice Chief Revenue Officer na starosti zejména podporu celosvětové expanze.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.