České Notino je opět rekordní. Největší evropská online parfumerie vyrostla na 14,5 miliardy korun

Prodejna Notino v polské Varšavě

Foto: Notino

Loňský rok vystřelil celou e-commerce, což se podepisuje i na výsledcích jednotlivých e-shopů včetně největšího prodejce parfémů a kosmetiky v Evropě. Tuzemské Notino loni opět dosáhlo rekordního ročního obratu ve výši 14,5 miliardy korun, což je o 42 procent, respektive téměř o pět miliard korun v meziročním srovnání více.

Zajímavostí je, že prodeje v Česku se podepisují na celkových obratech Notina jen z dvanácti procent. Celkově firma loni odeslala přes 12 milionů balíčků s 55 miliony produktů, a to do 24 evropských zemí, kde působí. Největší špičku e-shop zaznamenal během akce Black Friday, kdy za jediný den odbavil 140 tisíc zásilek. Denní průměr se přitom pohybuje na úrovni 30 tisíc.

Všechny zásilky Notino od roku 2004, kdy ho založil Michal Zámec, do všech zemí rozesílalo z jednoho distribučního centra v Česku. Loni však už e-shop, jenž nyní čítá 16,5 milionu zákazníků (o 3,5 milionu více než v roce 2019), narazil na limity a otevřel druhé logistické středisko v Rumunsku.

„V souvislosti s pandemií koronaviru jsme si uvědomili, že hranice, které dosud v rámci Evropské unie nikdy nebyly problémem, se problémem staly. Záleží nám na tom, aby naši zákazníci dostávali své balíčky nejen včas, ale dokonce ještě rychleji než dříve,“ popisuje Zbyněk Kocián, generální ředitel Notina.

zbynek_kocian_highres

Zbyněk Kocián, výkonný ředitel společnosti Notino

Foto: Notino

Nové distribuční centrum v Bukurešti e-shopu pomáhá odbavovat zásilky například pro Řecko a Bulharsko a dostává se tak blíže ke klientům i ve vzdálenějších zemích, což by mělo zážitek z nakupování posunout o úroveň výše. „Decentralizace řízení a skladů Notina zároveň představuje významnou expanzi společnosti na zahraniční trhy,“ doplňuje Kocián.

E-shop chce být blíže zákazníkům také fyzicky, a to prostřednictvím kamenných poboček. Aktuálně provozuje už 26 prodejen v devíti zemích a kromě domovského Česka se nachází například v sousedním Rakousku či Polsku.

Právě ve Varšavě loni Notino otevřelo svůj dosud největší obchod, kde zároveň představilo nový koncept prodejen, vylepšený design a inovativní přístup k prodeji kosmetiky, kdy je na místě možné provést například diagnostiku pleti. S technologickými novinkami v prodejnách chce přitom pokračovat.

Notino původně začínalo jako internetový obchod s parfémy, ale s rozšiřováním sortimentu se postupně stalo jedním z nejsilnějších e-commerce hráčů v segmentu krásy. V portfoliu má 55 tisíc produktů od více než 1 150 značek. Tradičně jsou však nejprodávanější kategorií parfémy, jejíž obrat se meziročně zvedl o 22 %. Rychle rostoucí jsou pak kategorie make-upu (téměř 50 %) nebo vlasové kosmetiky a pleťové péče (růst o 70 %).

„Parfémy představují polovinu výkonu celé firmy a jsou dlouhodobě tahounem našeho obratu. V uplynulém roce jsme nicméně zaznamenali extrémní růst kosmetických kategorií. Uvědomujeme si, že právě kosmetika je to, co naši zákazníci chtějí a potřebují. A proto se nyní zaměřujeme na další rozšíření nabídky make-upu, vlasové kosmetiky a péče o pleť,“ dodal Kocián.

img_3390-min

Prodejna Notino v polské Varšavě

Foto: Notino

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.