Byl pomalý, a přesto se dostal mezi nejlepší. Značka Force Dalibora Kmenty to dotáhla až na slavnou Tour de France

Dalibor Kmenta, zakladatel společnosti KCK Cyklosport, pod kterou spadá značka Force

Foto: KCK Cyklosport

Patříte-li mezi fanoušky cyklistiky, zajisté vám v letních měsících neunikne ani jedna etapa slavné Tour de France. Mimo některých českých jmen v pelotonu a hlavního partnera v podobě Škody Auto se na posledním ročníku objevila ještě jedna česká stopa. Členové týmu B&B Hotels – Vital Concept, který se Tour účastnil vůbec poprvé, byli vybaveni helmami a brýlemi zlínské značky Force, za kterou stojí Dalibor Kmenta, zakladatel firmy KCK Cyklosport.

Dvě kola s drátěným výpletem a trubkový rám byly pro Dalibora Kmentu obrovskou vášní již od mládí. Ve svých patnácti letech se svému koníčku začal věnovat i závodně. Dráha profesionálního sportovce však nakonec neklapla. „Popravdě jsem nebyl dost rychlý. Neměl jsem odpovídající sportovní výkonnost, ale mou vášeň k cyklistice to nijak neoslabilo,“ prozrazuje na sebe s úsměvem Kmenta, který se proto ihned po revoluci rozhodl jít na cyklistiku od lesa.

Společně s dalšími dvěma partnery založil společnost KCK Cyklosport, která začala prodávat produkty zahraničních výrobců. Na začátku však bylo nutné vyřešit zásadní otázku: kde najít vhodné obchodní partnery a jak je oslovit? Kmenta se toho ale nebál. Spolu se svými společníky naskákal do Škody 105 a s mapou v ruce se vydali jižním směrem. „Nevěděl jsem, kam jedu, a co nás čeká. V podstatě jsem dojel do Itálie, objížděl ‚vesničky‘ a hledal výrobce,“ říká.

force2

Kolo bylo pro Dalibora Kmentu vždy velkou vášní

Foto: KCK Cyklosport

„Věděl jsem, že cyklistická oblast je v oblasti Rossano – Bassano – Padova. To byl náš cíl. Snažil jsem se všelijakým způsobem domluvit obchod. Jazyky jsem samozřejmě úplně neovládal, a tak domluva probíhala spíše ve stylu ruce a nohy a sem tam nějaké slovíčko. Jakmile jsem zhruba věděl, kde co je, tak jsme dojeli s dodávkou, zboží postupně naložili a jeli zpátky domů. Určitě to byly dobrodružné časy, tisíce kilometrů na cestách, nespočet nocí za volantem,“ vzpomíná Kmenta.

V tomto období však ještě vůbec netušil, že se jednou po místních kopcích budou prohánět ti největší borci vybavení výrobky jeho vlastní značky. Po italském dobrodružství přišlo otevření prvního obchodu. V nabídce bylo nejdříve jen asi 10 položek a vše se muselo vejít do obchodu o ploše 35 metrů čtverečních.

Postupně přicházel růst, společnost se soustředila na velkoobchod a neustále přidávala do svého portfolia nové a nové značky, což mělo za následek příliv nových zákazníků i dodavatelů. Tento růst už musel Kmenta ukočírovat sám. Ostatní dva společníci totiž z rozjíždějícího se vlaku vyskákali již na relativním počátku, což však dalo dnes pětapadesátiletému podnikateli volnost, která vyústila v založení vlastní značky.

May the Force be with you

„Nápad na vlastní značku byl v mé hlavě už od počátku, ale úplně jsem se na to nesoustředil a chtěl jsem dělat pořádně distribuci známých světových značek. Ale asi před 10 lety jsem dospěl k rozhodnutí, že bude lepší být svým vlastním pánem a vytvořit si vlastní značku. Mé úsilí směřovalo k tomuto cíli. Chtěl jsem si sám určovat prodejní sortiment a podílet se na jeho vývoji a zdokonalování, což u jiných značek nebylo úplně možné,“ vysvětluje Kmenta důvod, proč v roce 2010 vznikla značka Force.

Vůbec první zboží nabízené pod touto značkou byly sedlovky a objímky, následně přibyla světla a další komponenty, aby dnes bylo možné pod touto značkou sehnat v podstatě vše, co potřebujete, pokud chcete někam vyrazit na kole. Jediné, co Force nevyrábí, jsou samotná kola. Jejich produkci se Kmenta vyhýbá, protože je dle jeho názoru u nás i v Evropě spousta kvalitních výrobců a není potřeba jim lézt do zelí. Proto výrobu kol neplánuje ani do budoucna.

force4

Borci týmu B&B Hotels – Vital Concept s doplňky značky Force

Foto: KCK Cyklosport

„Chceme, aby u nás zákazník našel kombinaci kvality za dobrou cenu, ale určitě je naším cílem soustředit se zejména na kvalitu,“ vysvětluje Kmenta způsob, jakým chce uspět u zákazníků a přesvědčit je, aby namísto italských či německých výrobců sáhli raději po jeho produktech. Kvalita je také důvodem, proč se Force v poslední době začal více soustředit na podporu českých výrobců a hledá partnery na domácím trhu. Jinak je výroba koncentrovaná především v oblasti Asie a část produkce probíhá také v Evropě.

Tuzemský trh je pro značku důležitý i z hlediska odbytu, a to i přesto, že má Force zastoupení po celé Evropě. Mezi další silné trhy patří ty v Dánsku, Polsku, Řecku a také Portugalsku. Ale značce se daří i v dálném Japonsku, kde operuje již pátým rokem. Přitom Kmenta upozorňuje, že se jedná o velmi náročný trh.

To potvrzuje i fakt, že si zboží dokonce tamní distributor přijel loni osobně vybrat. A že měl z čeho. Logo Force dnes zdobí nepřeberné množství komponentů, oblečení i doplňků, jako jsou rukavice, helmy či brýle. A právě díky svým helmám a brýlím se Dalibor Kmenta, respektive jeho značka, opět vrátil do italských kopců v rámci etapového závodu Giro d’Italia.

Ve společnosti těch nejlepších

Do své výbavy totiž některé produkty značky Force zahrnuly stáje, které se na Giro prezentovaly, přičemž od předloňského roku se jednalo o stáj B&B Hotels – Vital Concept. Té se v minulém roce dokonce podařilo dostat na Tour de France, tudíž se značka Force objevila i na staré dámě, jak je Tour přezdíváno.

Je však vhodné doplnit, že možnost ukázat své výrobky na jedné z nejsledovanějších sportovních událostí světa není levnou záležitostí a výrobci za tuto službu musí stájím platit. „Jedná se opravdu o enormní sumy. Bavíme se o statisících eur. Konkurence je veliká a všechny významné značky se chtějí touto formou prezentovat,“ vysvětluje Kmenta, který ale investice rozhodně nelituje.

force3

B&B Hotels – Vital Concept využíval přilby, brýle a další doplňky zlínské společnosti

Foto: KCK Cyklosport

„Spolupráce nám otevřela další dveře. I letos se na Tour uvidíme, ale již s novým týmem. Pro rok 2021 spolupracujeme s World Tour týmem Intermache Wanty Gobert Materiaux, což znamená účast pro produkty Force na všech nejvýznamnějších cyklistických závodech, ať už klasických či etapových,“ dodává.

Účast na Tour (i pandemická situace) se navíc promítla do prodejů. Zvýšená poptávka přišla především ze západní Evropy, hlavně ze Španělska, Portugalska i Francie, prodeje ale vzrostly i v dalších evropských státech. To je také důvod, proč Force v minulém roce zaznamenalo meziroční růst obratů o 30 %, a to na rekordních 450 milionů korun.

Část z tržeb KCK Cyklosport investuje do rozšíření skladových prostor, vývoje B2B a informačního systému. Zároveň expanduje na další trhy, přičemž výrazně posiluje spolupráci s již zmíněným Japonskem a Kmenta nyní hledá zástupce i na dalších trzích, kde Force nemá zastoupení. Jedná se například o Norsko či Velkou Británii.

force5

Aktuální budova KCK Cyklosport

Foto: KCK Cyklosport

Upevnit pozici na evropském trhu je jedním z dlouhodobějších cílů, kterým se chce KCK věnovat, aby byl stabilním dodavatelem cyklistických produktů pro všechny milovníky cyklistiky. Z toho důvodu neustále pracuje na rozšiřování své nabídky, připravuje nové dámské i pánské kolekce oblečení, nový model brýlí a také helmu NEO s bezpečnostní technologií MIPS.

I přes to všechno si Kmenta stále dokáže najít čas na kolo, které je pro něj životní vášní. „Na vyjížďky mám teď více času, protože mám ve firmě dceru Andreu, která mě ve spoustě situacích dokáže plně zastoupit. Já tak mohu s čistým svědomím poctivě testovat naše produkty v praxi. Každý rok se snažím v zimě odcestovat na Mallorcu, kde zahájím přípravu a za rok najedu zhruba 20 tisíc kilometrů,“ uzavírá zakladatel KCK Cyklosport.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.