Airbnb dostalo tvrdou ránu a navýšilo ztrátu na více než 4 miliardy dolarů. S návratem cestování ale vyhlíží lepší časy

Brian Chesky, spoluzakladatel a šéf Airbnb

Foto: Airbnb

Airbnb má za sebou skvělý start na newyorské burze, během kterého jeho akcie při prvotním úpisu vystřelily na dvojnásobnou hodnotu a dnes oscilují okolo 200 dolarů. Airbnb má ale za sebou také rok 2020, který tak úspěšný nebyl. Ačkoliv předčil očekávaní firmy i analytiků, z výsledků jde jednoznačně poznat, jak silný vliv měla na byznys ubytovací platformy pandemie koronaviru.

S příchodem první loňské vlny bylo zřejmé, že jedním z nejvíce postižených sektorů ekonomiky se stane turismus a cestování jako takové. Lidé měli strach jezdit na zahraniční dovolené a výlety, případně jim to zakazovaly i jednotlivé státy, které uzavíraly hranice. Airbnb tak logicky čelilo poměrně zásadnímu problému, jelikož podnikání platformy stojí na zprostředkovávání krátkodobých pronájmů.

Proto byly poměrně ostře sledované i finanční výsledky za loňský rok, který sanfranciská, dnes už veřejně obchodovatelná firma pod vedením Briana Cheskyho zveřejnila. Její tržby meziročně klesly o 30 procent na 3,4 miliardy dolarů z předloňských 4,8 miliardy dolarů. Převedeno na české koruny jde o propad ze 104 miliard korun na zhruba 74 miliard korun.

airbnb-founders

Zakladatelé Airbnb: Joe Gebbia, Nathan Blecharczyk a Brian Chesky

Foto: Airbnb

Jak ale píše Airbnb na svém blogu, v těch nejhorších pandemických měsících, které byly na přelomu prvního a druhého čtvrtletí roku 2020, vedení očekávalo, že se tržby propadnou až o polovinu. Třicetiprocentní pokles je tak pro firmu paradoxně lepší než očekávaný výsledek. Ostatně i analytici očekávali strmější pád. Vcelku logicky nedokázala být firma ani profitabilní.

Kvůli nekompromisním měsícům, jež zasáhly takřka všechny tržní oblasti (některé i pozitivně, například e-commerce), a také jednorázovým nákladům pro vstup na burzu vykázala čistou ztrátu (branou podle obecně přijímaných účetních principů) ve výši 4,6 miliardy dolarů, respektive 99 miliard korun.

Pro srovnání: v roce 2019 činila ztráta Airbnb 674 milionů dolarů. Po prudkém poklesu turismu na začátku pandemie se ale ve čtvrtém čtvrtletí ztráta snížila (byla na hranici 3,9 miliardy dolarů), především kvůli Američanům cestujícím mezi státy a díky mírnému rozvolnění opatření.

Cheskyho společnost ale nyní vyhlíží lepší časy. „Jsme odolný a přizpůsobivý podnik. S tím, jak se rozšiřuje vakcinace a omezení povolují, očekáváme, že se situace s cestováním výrazně otočí. Naší jedinou prioritou pro letošní rok je se na ni připravit, a to zdokonalováním našeho existujícího produktu,“ zní z tiskové zprávy Airbnb.

Vzhledem ke stále přetrvávající nejistotě na trhu ale Airbnb nechce zveřejňovat finanční výhledy pro tento rok. Momentálně má tržní hodnotu okolo 124 miliard dolarů a jeho akcie po ohlášení výsledků rostou. Aktuálně zhruba o 20 procent, a to i přesto, že trh utrpěl v posledních dnech poměrně zásadní ztráty.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.