Žáci z třebešínské průmyslovky postavili svou školu v Minecraftu. Budovali jsme ji rok ze 7 milionů bloků, říkají

Tři tvůrci před minecraftovou obdobou své střední školy

Foto: MC Třebešín

Pavel Kotyza je hlavně marketingový freelancer, mezi jeho záliby ale patří i výuka online komunikace na vysokých školách, které se věnoval jak v Česku, tak v Austrálii. Velmi netradičně přistoupil i ke svému prvnímu středoškolskému angažmá na Střední průmyslové škole Na Třebešíně na Praze 10, kde vsadil na počítačové hry.

Kromě toho, že tamní studenty učil o hardwaru, softwaru a nerad dával domácí úkoly, namotivoval studenty oboru IT k tomu, aby postavili svou školu v populární hře Minecraft. Na začátku třída zářila nadšením, postupně se ale začaly objevovat problémy, které zřejmě budou znít povědomě mnohým projektovým manažerům.

Největší zásluhy měli na obří stavbě vznikající na pražské průmyslovce dva studenti, sedmnáctiletý Daniel Hýsek a o rok starší Matěj Nechodom. „Tyto dva studenty, kteří na projektu udělali 90 procent práce, bych rád jednou zaměstnal,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Kotyza.

Na projektu dělali více než rok a výsledkem je detailní podoba školy, která v Česku pravděpodobně nemá obdoby. Původně byl vedením školy projekt vnímán jako věc, která do školy nepatří, později avšak přiznalo, že byl přínosný a navíc ho lze použít jako inovativní způsob prezentace školy. Již nyní je možné školu v Minecraftu navštívit a celou procházet.

mctrebesin_1

Pohled na minecraftovou verzi třebešínské průmyslovky

Foto: MC Třebešín

Střední průmyslová škola Na Třebešíně je v Minecraftu téměř v poměru 1:1, přičemž nechybí co možná nejpřesnější kopie učeben, jídelny, tělocvičny a vůbec všech prostor. Kreativita je v tomto virtuálním světě vidět na každém kroku – tvůrci zakomponovali množství detailů, jako jsou fungující sprchy, 3D tiskárny nebo svačinový kiosek i se svačinářkou.

Základní myšlenku přinesl do třídy právě Pavel Kotyza. „Před lety mě zaujalo, že jistá skupina z americké univerzity udělala v Minecraftu celé lidské tělo. Když jsem začal učit i na Třebešíně, tak jsem v jedné třídě nadhodil, jestli hrají Minecraft. A ukázalo se, že ano,“ vysvětluje Kotyza začátek projektu.

Hned z kraje školního roku tak před tehdejšími druháky stál atypický úkol. „První den jsme vybrali peníze na server a do týdne bylo vše připravené tak, že jsme mohli začít stavět. V Minecraftu jsme se poprvé sešli 29. září 2019,“ říká už dnešní třeťák Matěj Nechodom, který měl starosti hlavně serverové záležitosti a tvorbu webu.

Dron, plánky skříněk k virtuální prohlídka

Možností toho, co lze v Minecraftu z pixelovatých kostiček postavit, je nekonečno. Volba padla na školu hlavně z praktických důvodů – když nebylo jasné, jak něco postavit, tým se mohl na dané místo jednoduše zajít podívat. Tedy ještě předtím, než svět zachvátila pandemie koronaviru.

„Měli jsme dron, létali jsme po škole i kolem školy a fotili, jak kde co vypadá. Použili jsme také plánky, které třeba ukazovaly, jak jsou rozvržené skříňky. Hodně pomohla i již hotová virtuální prohlídka,“ říká druhý student Daniel Hýsek, který většinu budov postavil.

Pro projekt se zpočátku nadchla značná část třídy a někteří žáci byli ochotni si hru koupit jen kvůli společnému úsilí. Plán byl, že každý člen týmu postaví určitou část školy. Hned od počátku bylo třeba řešit řadu konstrukčních problémů. Například měřítko stavby. Kotyza prý s oblibou říká, že škola je v měřítku 1:1, ovšem jen zvenku. V interiérech už musel tým kvůli rozměrům bloků trochu improvizovat.

Když se po několika týdnech začala projevovat skutečná náročnost celého projektu, entuziasmus vzal u většiny studentů za své. Chyběla motivace. Jen úvodní kus stavby prý Daniel Hýsek šestkrát předělával a ačkoliv má celá budova kolem sedmi milionů bloků, tým odhaduje, že celkem jich bylo položeno, přesunuto nebo smazáno přes deset milionů.

„Třeba jsem někomu řekl, ať udělá třídu. Jenže za dva týdny jsem přišel a nic tam nebylo,“ popisuje Hýsek se smíchem scenérii, která by zapadla do zkušeností ze špatně fungujících firem. Ze široké kooperace celé třídy středoškoláků tak zůstal jen úzký tým.

mctrebesin2

Interiéry jsou dovedeny do detailů, včetně školního kiosku

Foto: MC Třebešín

„Tento projekt jasně oddělil ‚thinkery‘ od ‚doerů‘. O mnoha lidech z té třídy jsem si myslel, že jsou doeři, a nakonec zbyli jen vy dva a váš spolužák Matěj Reidl na programování command bloků,“ říká Pavel Kotyza Hýskovi a Nechodomovi při našem společném videohovoru.

Do té doby se prý Hýskovi stávalo, že přišel na server a s potěšením zjistil, že vyrostla nějaká nová část školy. „Jenže když děláte sám, začínáte přesně tam, kde jste naposledy skončil,“ vysvětluje student jeden z demotivátorů a důvodů, které přispěly k tomu, že školu budovali zhruba rok.

Z vlastních peněz a ve volném čase

Jako klíčová se ukázala motivační role učitele. I přesto, že většina třídy už žila docela jinými starostmi, Hýsek a Nechodom postupně překonávali množství překážek. Často se třeba stávalo, že vnitřní místnosti jednoduše nešlo rozvrhnout zcela podle skutečnosti. V pixelové grafice se ale nakonec podařilo vytvořit i takové detaily, jako jsou školní 3D tiskárny.

Kreativně si žáci poradili i s dalšími maličkostmi, jako je síť v basketbalových koších nebo na pingpongovém stole – ta je udělaná z bloků pavučiny. „Původně bylo v plánu, že bychom udělali i více funkčních bloků, abychom se blíže přiblížili realitě. Ale to je skutečně hodně náročné,“ říká Nechodom.

Tým potřeboval i drobnou finanční pomoc od školy na zajištění serverů. Když se ovšem skupinka inovátorů snaží aplikovat novinku do tradičně konzervativního prostředí, nemusí vždy uspět. „Když jsem s tím přišel na učitelskou radu, bylo mi řečeno, že Minecraft je hračka a do školy nepatří,“ popisuje Kotyza prvotní zkušenost. Zaplatili tedy celou věc se studenty ze svého, což podle něj možná fungovalo jako motivátor pro studenty.

„Mně to určitě dalo jiný mindset. Když něco chci, musím to prorvat.“

Nedlouho poté ale vedení školy uznalo, že v MC Třebešín, jak se celý server nazývá, je i pro instituci samotnou jistá hodnota. „Marketingový specialista školy zpětně říkal, že to, co jsme vytvořili, je super. Asi je to jako v reálném životě. Když máte nějaký projekt, musíte ho zkusit prorvat, jinak zanikne,“ říká Hýsek.

Škola už dnes z dobrovolného projektu studentů reálně těží. Tým se shoduje, že pro školu je to z pohledu marketingu dobrý odlišovací prvek od podobných průmyslovek. Má tedy sloužit třeba na minecraftový Den otevřených dveří nebo jako inspirace dalším studentům, že vytvořit projekt obdobného typu je na této škole možné a přínosné.

„Nerad bych, aby to skončilo tím, že jsme školu postavili. Pokud bych byl deváťák a rozhodoval se, na kterou z pěti IT škol půjdu, fakt, že si ji mohou prohlédnout v Minecraftu, je určitě plusový bod,“ říká hlavní stavitel a doplňuje: „Má to určitě i sentimentální hodnotu pro absolventy, kteří si mohou osvěžit vzpomínky na to, kde co ve škole dělali.“

Po konstrukční stránce stále není úplně hotovo a tým tak může pracovat i na dalších idejích, třeba i s daleko širším záběrem. „Na začátku jsem měl nápad, že bychom na tabuli v minecraftové třídě dali video a já přes něj tak mohl přednášet distančně do třídy s minecraftovými avatary,“ sní Kotyza o dalších inovacích.

Zatímco někomu může připadat rok strávený v počítačové hře stavbou nějaké budovy jako ztracený čas, Matěj Nechodom i Daniel Hýsek se shodují, že jim projekt dal široké spektrum zkušeností a dovedností, které navíc chtějí i nadále rozvíjet.

„Mně to určitě dalo jiný mindset. Když něco chci, musím to prorvat, nejde jenom sedět a čekat. Musím na tom sám pracovat a ostatní lidi popohnat nebo jim zavolat. Nebo když jsme editovali propagační video, to je spoustu dovedností, které se budou hodit,“ říká Hýsek.

lukas-novak

Přečtěte si takéKnihkupectví je dnes především služba, není to byznys. Knihy musí zdražit, říká Lukáš Novák z Euromedie

„Já jsem zase tvořil k projektu webovky. Určitě to bylo přínosné i pro vztahy mezi námi třemi. Doufáme, že jednou se na MC Třebešín také někdo podívá, řekne si, že je to dobré, a pošle to dál. Tím z toho bude těžit i škola,“ říká Nechodom.

MC Třebešín si může prohlédnout každý, přímo přes svou kopii hry Minecraft. Instrukce tvůrci sepsali přímo na web projektu.

Velké ponaučení

Pavel Kotyza má za sebou celou řadu projektů (spoluzaložil korupční cestovku CorruptTour, rozjel a prodal regionálního poskytovatele internetu a získal například i investici v rámci pořadu Den D), i přesto si ale ze stavby školy v Minecraftu odnesl jedno velké ponaučení. „Jde udělat velký a pěkný projekt i se studenty. Jen je třeba najít správný tým, umět ho motivovat a být přímo zapojený,“ říká.

Na třebešínské průmyslovce byl Kotyza jen jeden školní rok, za tu dobu ale zkusil rozjet i další projekty. Nastartoval esportový tým Třebešín Dragons a vedl školní tým do soutěže 4×4 Land Rover ve školách, kde je cílem postavit vlastní RC autíčko. Posuzuje se přitom i marketing, a tak před MC Třebešín stojí v Minecraftu také TřebeTruck – kostičková napodobenina třebešínského soutěžního RC modelu.

mctrebesin

Kabinet v MC Třebešín

Foto: MC Třebešín

„Za rok jsem na Třebešíně stačil rozjet esportový tým, ze kterého jeden člen týmu dokonce začal hrát profesionálně, minecraftový svět a vedl jsem i soutěžní tým TrebeTruck. Pak jsem to na ně všechno hodil a odešel zpět do komerční sféry,“ směje se Kotyza a doplňuje: „Určitě bych se ale k učení rád brzy vrátil. Jsem rád, že se na Třebešíně našli skvělí vyučující, kteří to po mě převzali.“

Budování designových staveb patří v Minecraftu k jedné z hlavních činností, kterou hráči provádí, přičemž těch velkých je ve světě nespočet. Oficiální statistiky o těch největších nebo nejrozsáhlejších stavebních projektech v Minecraftu ovšem nejsou k dohledání. K jednomu z vůbec největších projektů patří fiktivní město Greenfield, které zhruba čtyři stovky tvůrců dělají už téměř deset let a jeho dokončení je stále daleko.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.