Wolt v Česku naplno rozjel rozvoz snídaní a nabírá masivní investici. Na další růst má téměř půl miliardy eur

Kurýři Woltu na náměstí v Olomouci

Foto: Wolt

Rozvoz jídel už v Česku pár let funguje, ale až minulý rok ukázal, jak užitečným se může stát i pro občany, kteří by si předtím jídlo dovážet nenechali. Z tohoto trendu stále těží i Wolt, který v době pandemie v Česku zvýšil počet restaurací, z nichž rozváží, naplno rozjel snídaně a nově nabírá masivní investici ve výši 440 milionů eur (11,5 miliardy korun), díky níž chce více podpořit i rozvoz potravin a maloobchodního zboží.

Když jsme o Woltu psali naposled, měli jsme před sebou rovnou jeho šéfa pro český trh, Jana Foreta, se kterým jsme řešili pozici tohoto původem finského startupu v dobách zavřených restaurací, což je stav, který panuje i nadále. Foret objasňoval důvod, proč místo snížení provizí, které jsou trnem v oku mnoha podniků, snižovali ceny za rozvoz jídel, a zmínil také expanzi do Ostravy a Olomouce.

Právě tato města z východní části republiky loni v říjnu doplnila Prahu a Brno, kde Wolt působí od roku 2018, respektive 2019. Díky nim pak rozvozová služba dokázala navýšit počet podporovaných restaurací na zhruba 1 200, přičemž dnes se počet pohybuje už okolo 1 500, což je nárůst o zhruba tři stovky podniků za necelé dva měsíce, jak pro CzechCrunch potvrdili zástupci Woltu.

foret-wolt2

Jan Foret, šéf rozvozové služby Wolt v Česku

Foto: Wolt

Wolt mimo jiné rozšiřuje i svou nabídku. Už nerozváží jen „klasická“ jídla (obědy a večeře), ale čím dál více – stejně jako konkurenční Dáme jídlo – proniká i do snídaní. Přes loňský listopad snídaně zkušebně rozvážel pouze v Praze, teď už je ale i v Brně, Ostravě a Olomouci, odkud si je lidé mohou objednávat od osmi ráno z nižších stovek restaurací.

„Díky Woltu se tak mohou restaurace dostat k dalším zákazníkům a prodávat více i v době pokračujících vládních omezení. Zákazníci zase mohou ušetřit čas v nejrušnější části dne a vychutnat si vydatnou snídani, ať už pracují z domova nebo z kanceláře. I kvůli nabídce snídaní jsme zároveň snížili minimální cenu objednávek na 140 korun,“ dodává Jan Foret.

Rozvoz potravin a obří investice

Vedle palačinek, croissantů, omelet, čerstvé kávy a nejrůznějších snídaňových menu se Wolt soustředí i na rozvoz potravin a maloobchodního zboží, například hraček. Takzvaný Wolt Market sice funguje zatím jen v Praze, kde je možné si objednat třeba sýry, zeleninu nebo pečivo z Delmartu, ale přemýšlí se také nad rozšířením do Brna a na slovenském trhu do Bratislavy.

I na tuto vizi má posloužit masivní investice, kterou Wolt nyní nabral. Konkrétně jde o 440 milionů eur, respektive zhruba 11,5 miliardy korun, které finská přepravní platforma získala v rámci posledního investičního kola vedeného fondem Iconiq Growth. Připojili se i fondy jako Tiger Global, DST, KKR, Prosus, EQT Growth a Coatue včetně stávajících investorů.

„Díky této investici dokážeme uvažovat v dlouhodobém horizontu a posilovat naši pozici na jednotlivých trzích, spolu s rozšiřováním naší nabídky i mimo oblast restaurací,“ komentuje generální ředitel a spoluzakladatel Woltu Miki Kuusi novou investici, se kterou už startup v celkovém součtu získal 707 milionů eur (18,5 miliardy korun).

cinnabon-1xy

Sladká snídaňová nabídka z pekařství Cinnabon, odkud Wolt rozváží

Foto: Cinnabon

Nově nabrané stovky milionů eur navíc symbolicky završují vcelku turbulentní jízdu Woltu napříč globálním trhem v roce 2020, během kterého se platformě podařilo podle předběžných výsledků ztrojnásobit tržby na 285 milionů eur (7,4 miliardy korun), přičemž ztráta se vyšplhala na 38 milionů eur (992 milionů korun). Čísla za působení na českém trhu Wolt odmítá komentovat.

S ohledem na pandemickou dobu lze očekávat, že nové restaurace budou přibývat. Zda se ale Wolt vydá i do dalších tuzemských měst, prozatím nechce firma prozrazovat. Největším konkurentem je na českém trhu služba Dáme jídlo, která působí ve více lokalitách.

Do loňského května byla ve hře i platforma Uber Eats, ta ovšem v rámci úsporných opatření po pandemii opustila několik trhů včetně Česka. V dubnu naopak zavítal do Prahy estonský Bolt Food, který začínal se stovkou restaurací a spustil své služby v reakci na výpadek poptávky po přepravě lidí. Nyní rozváží i ze Žabky.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.