V roce 2020 se byznys cestovky Invia Jakuba Havrlanta propadl na 15 %. Letos už chce prodat zájezdy alespoň za 4 miliardy

Jakub Havrlant, CEO Rockaway Capital

Foto: Rockaway

„Vyhlížíme další rok i po takto těžkém roce s optimismem,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch šéf cestovní agentury Invia Michal Tůma, když hodnotí, jaký byl rok 2020 pro jeho byznys. Pandemie koronaviru poslala celý cestovní ruch k zemi a v některých měsících termín dovolená v zahraničí (a kolikrát ani doma) prakticky neexistoval. Přesto v Invii věří, že letošní rok už přinese lepší časy.

V roce 2019 prodala Invia.cz, která působí také na Slovensku, v Polsku a Maďarsku, zájezdy a s nimi související služby za 6,6 miliardy korun. V roce 2020 to bylo jen něco kolem jedné miliardy. To je závratný propad celého byznysu zhruba na 15 procent. „Tento rok pro nás opravdu byl velice těžký a ne jen pro nás,“ konstatuje Tůma, který v největší tuzemské cestovní agentuře působí už přes 16 let a přes dva roky ji vede jako CEO.

Přestože koronavirová pandemie dál sužuje de facto celý svět, Tůma vyhlíží rok 2021 s optimismem. „Soustředíme se momentálně hlavně na prodeje zájezdů na léto 2021. Zájem evidujeme, vítězí Řecko, následuje Turecko, Bulharsko, Egypt. I o exotiku na zimu je teď zájem,“ říká. Češi prý zájem o cestování neztratili a Tůma věří, že jak se zrychluje a zlevňuje testování a přicházejí vakcíny, cestování se zase vrátí.

„Od března jsme začali fungovat ve velice omezeném režimu, vypnuli jsme kampaně, snižovali platy i stavy, zaměstnanci byli na překážkách. Ale vydrželi jsme a stále bojujeme a doufáme, že cestování bude do budoucna zase jen příjemnou záležitostí bez všelijakých komplikací,“ přeje si Tůma a s ohledem na jeho byznys mu ani nic jiného nezbývá.

tuma-invia

Michal Tůma, výkonný ředitel cestovní agentury Invia

Foto: Invia

V Invii, kterou pod hlavičkou European Bridge Travel ovládá investiční skupina Rockaway Jakuba Havrlanta, ale ani v krizových měsících nespali na vavřínech a na nový rok připravili pro své zákazníky několik novinek. Jednou z těch hlavních je rozšíření spolupráce s dalšími cestovními kancelářemi z Česka i zahraničí.

Nabídka Invie se díky tomu rozroste od ledna o dalších 80 tisíc hotelů, u nichž bude kombinovat jak své zájezdy, tak ty od českých, německých, polských, rakouských a slovenských cestovek. Zákazníky by tak nemělo ovlivnit ani ukončení spolupráce s Exim Tours, které trvalo dlouhých patnáct let.

V minulosti byl sice Exim pro Invii největším dodavatelem zájezdů, ale v roce 2020 nastal veliký pokles a koncem roku se už podle Tůmy ani nenacházel mezi třemi největšími. „V zásadě přijdeme jen o desítky hotelů, které má Exim exkluzivně, ale naopak budeme nabídku rozšiřovat o zájezdy stávajících a nových partnerů,“ uvedl pro CzechCrunch šéf Invie s tím, že se obě strany nedohodly na podmínkách prodloužení spolupráce.

Svou nabídku chce Invia stavět na specializovaných cestovních kancelářích, které svoji destinaci dobře znají. Specialistou na Tunisko, Turecko, Řecko či Egypt je podle Tůmy Blue Style, do Bulharska, na Kanárské ostrovy nebo Zanzibar zase létá Čedok. „Ukázalo se, že i nabídka dalších menších, ale jasně orientovaných cestovek je pro naše zákazníky mnohem výhodnější,“ dodává Tůma.

Zatímco v loňském roce Invia.cz prodala zájezdy jen zhruba za miliardu korun, v letošním roce už chce podle vyjádření pro CzechCrunch zamířit alespoň ke čtyřnásobku, tedy dostat se minimálně na 60 procent roku 2019. V roce 2018 firma vykázala samostatné tržby ve výši 826 milionů korun při zisku 121 milionů korun. Čísla za rok 2019 prozatím neuvádí. Prozradila však, že se ziskem vzhledem k velkému propadu za rok 2020 nepočítá.

Vedle Česka, Slovenska, Maďarska, kde Invii šéfuje Michal Tůma, působí cestovní agentura také v Polsku a od roku 2016 patří do skupiny Invia Group, která jako online cestovní agentura působí od roku 2017 také v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Ročně odbaví tři miliony klientů.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.