V Norsku se poprvé prodalo více elektromobilů než aut se spalovacím motorem. Teslu předběhlo Audi

Nejprodávanějším elektromobilem bylo loni v Norsku Audi e-tron

Foto: Audi

Nádherná jezera, hluboké lesy a temné fjordy zakusující se hluboko do zemské pevniny, to je obrázek, který se většinou vybaví, když se řekne Norsko. Ovšem tato severská země není rájem pouze pro milovníky přírody, je také zemí zaslíbenou elektromobilitě, která se pomalu ale jistě stává běžnou součástí tamního dopravního koloritu. Svědčí o tom i výsledky prodejů čistých elektromobilů, kterých se v loňském roce poprvé prodalo více než jiných druhů vozů.

Důvodů, proč se Norové vrhají elektromobilitě vstříc s otevřenou náručí, je hned několik. Nejenže se snaží přispět k ochraně tamní přírody, ale především je k tomu vybízí místní vláda a její daňový systém. Ten se řídí heslem „bohatým brát a chudým dávat“ s tím rozdílem, že namísto bohatých drží zkrátka majitele vozidel se spalovacími motory a chudé v tomto případě reprezentují elektromobilisté.

Norsko se netají tím, že by v zemi, která je paradoxně největším těžařem ropy v západní Evropě, rádo do roku 2025 zcela ukončilo prodej konvenčních vozidel se spalovacím motorem. Co je u nás nepředstavitelné, by ale na severu neměl být větší problém, jak dokládá nový rekord v podílu čistých elektrických vozů.

Z celkového počtu 141 412 prodaných nových vozů v Norsku v roce 2020 bylo hned 76 789 plně elektrických, což představuje podíl ve výši 54,3 %, uvedla s odvoláním na data Norské silniční federace agentura Reuters. Norové tak kupují čisté elektromobily častěji než vozy s benzínovými, hybridními či naftovými jednotkami.

tesla-model-3

Tesla Model 3

Foto: Tesla

Vůbec nejsilnějším měsícem minulého roku byl pro elektromobily na norském trhu s novými vozy prosinec. Během něj se podíl prodaných elektromobilů dostal až na 66,7 %. Největší zájem byl v tomto měsíci o Model 3 od automobilky Tesla, který se stal na norském trhu i vůbec nejprodávanějším elektromobilem v roce 2019. Tuto pozici však vloni uhájit nedokázal a na druhé místo jej odsunulo elektrické SUV e-tron od Audi.

Nabízí se komparace s Českou republikou, kde není elektromobilitě ani zdaleka tak přáno. Pobídky ke koupi elektromobilu ze strany státu nejsou příliš výrazné. I proto se u nás podle statistik Svazu dovozců automobilů do listopadu minulého roku prodalo 2103 elektromobilů, což činí přibližně 1% podíl z celkového objemu nově prodaných vozů v Česku. Vůbec nejoblíbenějším elektrickým modelem byla Škoda Citigo-e iV, za kterou se drží modelové portfolio značky Tesla.

Norsko se stalo historicky vůbec první zemí, ve které elektromobily zaznamenaly podobný úspěch. Nejedná se však o žádné velké překvapení. Trend obliby elektromobilů v severské zemi již několik let stoupá strmě vzhůru. Zatímco před deseti lety se pohyboval jejich podíl na prodejích okolo 1 %, v minulém roce se dostal již na 42,4 %. Tento trend by měl navíc nadále pokračovat a v roce příštím by podle některých odhadů mohl dokonce podíl překonat 65 %.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.