Tvůrce hry PUBG 17 let marně hledal úspěch, teď vede svou firmu k jackpotu. Hovoří se o IPO za 600 miliard korun

Studio za hrou PUBG míří k velkému IPO

Foto: PUBG

Nejčernější chvíle života. Hromadné propouštění zaměstnanců ze svého startupu. Sedmnáct let bez většího úspěchu. Jenže pak přišlo PUBG, nezkráceně PlayerUnknown’s Battlegrounds. Chang-han Kim, tvůrce jedné z nejpopulárnějších online her současnosti, by si oprávněně mohl myslet, že tento příběh měl více než krásný konec. Jenže bude mít ještě úspěšnější pokračování. Společnost Krafton, která za PUBG stojí, míří za nesmírně lukrativním IPO v hodnotě 600 miliard korun.

Chang-han Kim, který vedl studio PUBG Corporation zodpovědné za vývoj stejnojmenné online střílečky, už loni převzal otěže mateřského holdingu Krafton. Z pozice CEO jej nyní vede k jackpotu – jak uvádí agentura Bloomberg, podle nedávné analýzy Eugene Investment & Securities by Krafton mohl být po vstupu na burzu ohodnocen na více než 27 miliard dolarů, tedy téměř 600 miliard korun.

To by jej vystřelilo do společnosti videoherních subjektů s nejvyšší tržní hodnotou na světě. Předčil by například Take-Two Interactive (ohodnocené na 22,6 miliardy dolarů), pod které patří i tvůrci série Grand Theft Auto, jedné z nejznámějších a nejvýdělečnějších značek v herní historii. Ani úctyhodné nacenění by však Kraftonu nestačilo na giganty jako Sony (127 miliard) nebo Activision Blizzard (70 miliard).

Krafton se pravděpodobně sveze na vlně rostoucího jihokorejského burzovního indexu. Ten za uplynulých dvanáct měsíců zaznamenal 34% navýšení a v roce 2021 se očekává přes 120 IPO s rekordním objemem investic. Ale že z nich bude těžit i Kimova společnost, to by při pohledu do minulosti očekával jen málokdo.

Příběh jako z pohádky. Nebo videohry

Dnes už šestačtyřicetiletý Kim od svých deseti let vítězil v soutěžích v programování, ale v profesionální dráze se mu štěstí dlouho vyhýbalo. Od roku 2000 pracoval na několika MMORPG – hrách na hrdiny, které ve stejném online světě hrají i tisíce uživatelů najednou – zaměřených na asijský trh. Žádná se však většího, natož pak světového úspěchu nedočkalo. Nebo snad pamatujete Sephiroth, respektive Turf Battles, jak byl tento titul představený západnímu publiku?

krafton

Chang-han Kim, autor hry PUBG a šéf studia Krafton

Foto: Krafton

V roce 2009 pomáhal rozjet startup Ginno Games, ale namísto cesty na vrchol si sáhl na dno. Komerční úspěch jeho studio nenašlo. O pět let později musel dokonce propustit třetinu zaměstnanců. „Byla to ta nejčernější chvíle mého života,“ cituje Kima Bloomberg. Brzy se však osud měl obrátit k lepšímu.

Následovalo ještě MMORPG Devilian, které se sice dočkalo významnější distribuce i pro anglicky mluvící hráče na platformě Steam, ale obdrželo nanejvýš průměrná hodnocení. Na trhu vydrželo jen krátce přes dva roky, než jeho vydavatel rozhodl o vypnutí serverů.

Jenže to už se psal rok 2015 a Kimův startup koupila společnost Bluehole, která později stála u zrodu holdingu Krafton. Kima tehdy uchvátil žánr battle royale, v řeči videoher online akce, ve které proti sobě stojí velký počet hráčů na rozsáhlé mapě. Obrátil se proto na osobu nejpovolanější: Brendana Greena známého pod přezdívkou PlayerUnknown.

Právě Green už několik let pracoval na vlastních modifikacích ve stylu battle royale pro již existující hry. Mimo jiné i pro tituly ze série Arma od českých vývojářů Bohemia Interactive, kterým se v loňském roce opět mimořádně dařilo. Výsledkem spolupráce Kima s Greenem byl naprosto revoluční úspěch v podobě PUBG.

To sice nebylo prvním komerčním titulem žánru battle royale, ale během krátké doby se stalo jen stěží uvěřitelným hitem a celý fenomén přeneslo do toho nejširšího herního mainstreamu. Od jeho vydání v roce 2017 se prodalo přes 70 milionů kopií PUBG na konzole a PC. Více než desetkrát tolik stažení pak zaznamenala free-to-play mobilní verze.

pubg2

Hra PUBG pomohla proslavit fenomén battle royale

A byť PUBG především kvůli úspěchu konkurenčního Fortnite ztratilo své výsadní postavení, jeho pozice na poli battle royale her nejeví známky oslabení. Pro mobilní verzi PUBG měl být dokonce rok 2020 rekordní. Jak informovala analýza Sensor Tower, hned 2,6 miliardy dolarů z celkového obratu 4,3 miliardy za dobu své existence si PUBG Mobile připsalo právě za loňský rok. Dobře si vede i na PC, kde podle neoficiálních statistik SteamDB stabilně dosahuje 400 tisíc hráčů denně.

A tím to nekončí. V Kraftonu už teď plánují další mobilní hru odvozenou od PUBG, hovoří i o dalším titulu pro PC a konzole. „Nechceme být známí jen jako autoři jediného hitu,“ prohlásil Kim. Pokud se úspěchu PUBG byť jen přiblíží, investoři si mohou mnout ruce.

Editor a redaktor CzechCrunche. Fanoušek sportu, her a technologií.