Microsoft vstupuje do světa samořídících aut. Spolu s dalšími posílá 2 miliardy dolarů do startupu Cruise od General Motors

Microsoft investuje do Cruise dvě miliardy dolarů. Podpoří vývoj autonomních technologií

Foto: Cruise

Zadat cílovou adresu, dát ruce z volantu a následně si užívat bezstarostnou jízdu třeba s knihou v ruce díky samořídícím schopnostem vozidla. Tak by měla vypadat nepříliš vzdálená budoucnost, na kterou sází i Microsoft. Technologický gigant z Redmondu se ve svém prvním významném spojení se světem autonomních vozidel podílí na investici ve výši dvou miliard dolarů (43 miliard korun) do startupu Cruise, dceřiné společnosti automobilky General Motors (GM).

Na nové investici, která navýšila hodnotu Cruise na 30 miliard dolarů (645 miliard korun), se podílela i automobilka Honda, samotné GM a další institucionální investoři. V rámci vzniklé dohody pak Cruise začne využívat cloudovou a výpočetní platformu Microsoftu Azure, která má pomoci s komercializací autonomních služeb společnosti ve velkém.

Cruise chce totiž využívat své samořídící vozy nejen k přepravě osob, ale také nejrůznějších zásilek, k čemuž se váže generování obrovského množství dat, které je finančně velmi náročné zpracovat. Díky partnerovi v podobě Microsoftu by však měl provádět zpracování dat za daleko příznivější ceny.

cruise2

Testovací vůz společnosti Cruise

Foto: Cruise

Naopak Microsoft chce nově nabytého partnerství využít k dalšímu pronikání do sektoru automotive a zároveň si bude moci otestovat, jak jím vyvinutý software dokáže obstát i v případě využití pro potřeby autonomního cestování. Do Cruise investovaly velké podniky i přesto, že aktuálně není tím nejsilnějším hráčem na poli vývoje autonomních vozů.

Hvězdou v oboru i největším konkurentem Cruise je Waymo, které již dokázalo své první vozy nasadit do ostrého provozu v americkém Phoenixu. To Cruise prozatím může ve svých samořídících autech převážet jen vlastní zaměstnance. Děje se tak v San Francisku, přičemž plně komerční provoz služeb měl být spuštěn v roce 2019. Nakonec se tak nestalo a společnost dosud nezveřejnila, kdy by do jeho vozů mohli usednout i pasažéři z řad veřejnosti.

Po technické stránce by mělo být vše nachystáno. O přepravu cestujících se má starat vůz vycházející z konceptu Cruise Origin, který nemá pedály, volant ani další ovládací prvky, ale nabízí prostor pro několik lidí. To je také důvod, proč Cruise nedávno představil bezpečnostní protokoly pro udržení dostatečné distance mezi cestujícími a systém dezinfekce vozu mezi jízdami. To vše v reakci na pandemii koronaviru, která cestování více osob v jednom vozidle nenahrává.

Zajímavostí je, že platformu Azure od Microsoftu nebude využívat pouze Cruise, ale do svých vozidel ji začne implementovat také GM. To se tak přidá k dalším automobilkám, jako jsou ty z aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, která se k využívání Azure zavázala již v roce 2017, aby se o rok později přidal i německý Volkswagen, jak připomíná magazín The Verge.

cruise3

Koncept Cruise Origin

Foto: Cruise

SAN FRANCISCO – SEP 26 2015:Buildings in San Francisco downtown. Median rent in the city is more than 1,353.63″u20ac per month. That’s higher than every other major city in the U.S.

Vůz by měl být schopen pojmout až šest cestujících, kteří sedí naproti sobě

Foto: Cruise

„Microsoft je skvělým přírůstkem do týmu, protože směřujeme k budoucímu světu nulových nehod, emisí a přetížení. Pomůže nám urychlit komercializaci plně elektrických, autonomních vozů od Cruise a pomůže GM aplikovat více výhod cloud computingu. Do roku 2025 uvedeme na globální trh 30 nových elektrických vozidel a vytvoříme nové podniky a služby, které podpoří růst,“ uvádí předsedkyně představenstva a generální ředitelka GM Mary Barra.

Microsoft vidí v Azure ideální vstupenku do sektoru automotive, a proto na ní chce stavět i nadále. S tím, jak se vozy stávají chytřejší a samostatnější, totiž narůstají objemy dat čekajících na zpracování i nutnost vzájemné komunikace mezi vozy, což jsou přesně ty oblasti, ve kterých se platforma Azure cítí nejjistěji. Do nich může v budoucnu přinést řadu nových řešení.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.