Japonští designéři chtějí podpořit fotbal v chudých oblastech. Jejich míč se nikdy nepíchne, protože je skládací

Fotbalový míč, který se nenafukuje, ale skládá

Foto: Akihiro Yoshida/Nendo

Fotbal je nejpopulárnějším sportem světa a díky své nenáročnosti, kdy stačí jen míč, brána a parta kamarádů, dlouhodobě proniká i do těch nejchudších zemí, z nichž se mnohdy rojí noví špičkoví fotbalisté. Klasickou branku dokáže suplovat třeba pár tenisek nebo dva velké kameny, ale když se píchne míč, bývá po zábavě. Sehnat nový míč nemusí být v mnoha částech světa tak jednoduché, a to jak kvůli dostupnosti, tak ekonomické situaci tamního obyvatelstva.

V japonském designovém studiu Nendo proto dali hlavy dohromady a přišli s užitečným řešením. Navrhli míč, který se nenafukuje (a tím pádem nehrozí jeho píchnutí a upuštění vzduchu), ale skládá. K tomu slouží tři struktury dílků, jež mají zajistit, aby míč po složení vypadal jako ten, s nímž se fotbal standardně hraje. Skládá se podobně jako puzzle z 54 specificky tvarovaných komponent.

To je jeden z hlavních rozdílů oproti klasickému balónu, který koupíte a maximálně přifouknete. Liší se však i materiálovým provedením. Aby Nendo mohlo docílit ještě vyšší odolnosti ve srovnání s normálními fotbalovými míči, tvořenými zpravidla z polyurethanu nebo polyvinylchloridu, vsadilo na měkký, recyklovaný polypropylen a syntetický resin.

fotbal-mic-nendo-1

Fotbalový míč, který se nenafukuje, ale skládá

Foto: Akihiro Yoshida/Nendo

Na základě těchto materiálů Nendo slibuje, že ani kopnutí bosou nohou nebude bolestivé, a dodává, že pokud nějaký dílek během utkání vypadne, díky struktuře se celý míč nerozsype a vydrží (byť neudává, jak dlouho). Poté se jen přidělá zpět, nebo se nahradí novým dílkem. Po zápase lze navíc míč zase rozložit a schovat třeba do malého přenosného vaku.

Je zřejmé, že My Football Kit z dílen japonských designérů nebude určené pro profesionální fotbalisty, respektive profesionální kluby, které nemají problém si regulérních míčů koupit ohromné množství. Pro děti v chudých, zpravidla afrických, zemích ale může jít o zajímavé řešení, jak se do fotbalu více ponořit a nebát se, že po píchnutí míče přijdou o možnost dále trénovat a bavit se.

V případě, že se toto řešení dostane na trh, objeví se dvě možnosti – buď si parta kamarádů nebo rodina koupí tento míč sama (a to rovnou třeba v různých barevných provedeních a několika kusech), nebo sportovní aktivity dané oblasti zasponzoruje vláda, potažmo město. Konkrétně v Africe jde ale až o paradoxně velký problém.

Jak nám ostatně před pár měsíci říkal Martin Loužecký z iniciativy Skate World Better, se kterou staví v Africe skateparky, podpora sportovních aktivit ze strany vlád je velmi slabá a prakticky tak ignoruje nadějné talenty z různých disciplín. Nový fotbalový míč tak může (ale i nemusí) být jen malým dílkem do skládačky za dostupnější sport pro všechny.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.