Jan Bednář prodává za více než miliardu korun další část ShipMonku. Letos chystá zásadní expanzi

Zakladatel a šéf českého logistického startupu ShipMonk Jan Bednář

Foto: Business Wire

Bylo to více než tři čtvrtě roku složitých procesů a vyjednávání, než se loni finalizovala jedna z největších transakcí u startupů, které mají českého zakladatele. Tehdy Jan Bednář prodal za 290 milionů dolarů, tedy přes 6 miliard korun, minoritní část svého logistického startupu ShipMonku, který řídí z floridského Fort Lauderdale, ale podstatnou část týmu má také v Česku.

Téměř třísetmilionový obchod přišel ani ne rok poté, co Bednář vpustil do firmy vůbec první investory v podobě trojice investičních fondů, které do firmy poslaly celkem 10 milionů dolarů. Zdálo se, že pro devětadvacetiletého podnikatele bude úvod nového roku trochu klidnějším obdobím, ale krátce po u zprávách přichází další investice, respektive odprodej podílu.

V ShipMonku si za celkem 65 milionů dolarů, tedy za 1,4 miliardy korun, kupuje minoritní podíl investiční společnost Periphas Capital a celková částka, kterou třetí strany poslaly do floridského startupu už díky tomu dosahuje 365 milionů dolarů. Nejnovější transakce je součástí zmíněného dealu z konce loňského roku. Bednář si každopádně dle svých slov i přes rostoucí počet investorů stále drží nadpoloviční většinu firmy.

janbednar

Zakladatel a šéf českého logistického startupu ShipMonk Jan Bednář

Foto: ShipMonk

Peníze budou sloužit především pro další rychlou expanzi, a to jak ve Spojených státech, tak na trzích v Evropě, kde chce ShipMonk v letošním roce otevřít další logistické centrum. Nový kapitál pak bude využit také na potenciální akvizice menších firem, které by urychlily růst a zvýšily hodnotu firmy. Ta se aktuálně pohybuje nad hranicí 800 milionů dolarů, což Jana Bednáře bezpečně posunulo mezi nejbohatší Čechy.

Ve Spojených státech navíc podle informací CzechCrunche drží ShipMonk pouze nižší jednotky procent tamního trhu. Zaměřuje se na něm především na středně velké a menší byznysy, pro které zařizuje kompletní fulfillment, tedy skladování, balení i odesílání balíků zákazníkům. Potenciál pro další růst je tedy podle Bednáře stále obrovský.

Příliv kapitálu nicméně pro ShipMonk není podle jeho zakladatele tak důležitý. Za důležitější považuje know-how, se kterým jednotliví investiční partneři přicházejí. Česko-americký startup je ostatně ziskový již od svého prvního roku fungování, a tak by investorské peníze nutně nepotřeboval.

Prozatím největší investor ShipMonku v podobě Summit Partners nicméně působí na e-commerce trhu dlouhá léta a má zkušenosti se škálováním firem, což bude pro Bednářův startup v příštích letech klíčové. ShipMonk má dnes totiž už zhruba tisíc zaměstnanců a dál masivně nabírá.

shipmonkhq

Sídlo startupu Shipmonk ve floridském Fort Lauderdale

Další stovky nových posil očekává s otevřením logistického centra v Texasu a také v Evropě. Rozšiřuje zároveň tým v Česku, kde se ShipMonk přesunul do nových kanceláří a nedávno jako posilu nabral Davida Pavlíka, který předtím působil jako technologický šéf v Kiwi.com, nebo bývalou HR manažerku z online supermarketu Rohlik.cz.

Za minulý rok ShipMonk utržil 155 milionů dolarů, což znamenalo více než 100% růst oproti roku 2019, a nemalé plány má i pro letošní rok. Startup si navíc udržel zhruba 15% zisk EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů), díky čemuž dokázal loni a také v předchozích letech investovat vlastní prostředky do rychlého rozvoje.

superface1

Přečtěte si takéČeský startup Superface chce vylepšit propojování aplikací a hlásí velkou investici ve výši 34 milionů korun

V rámci něj v loňském roce zapojil do provozu také automatizovanou linku pro své hlavní logistické centrum na Floridě, kde má k dispozici přes 20 tisíc metrů čtverečních a kde během největšího nápor zpracovávali kolem 3 000 objednávek za hodinu. Největší přidanou hodnotu ShipMonku vidí Bednář v propojení s technologiemi a vlastní platformou, kterou vyvíjí právě z Česka.

„Naše technologická platforma umožňuje prodejcům přenést složitosti se správou objednávek, hlídáním zboží napříč sklady a řešením komplikací s dopravou na třetí stranu, aby se mohli soustředit na růst jejich byznysu,“ říká Bednář.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.