Jan Barta a spol. věří v obnovení cestovního ruchu. Do českého startupu Daytrip proto posílají 15 milionů korun

Zakladatelé Daytripu Jan Prokop, Jiří Sváček, Markéta Bláhová a Tomáš Turek

Foto: Daytrip

Globální cestovní ruch se v loňském roce kvůli pandemii koronaviru téměř zastavil, což působilo velké problémy mnoha firmám. Jednou z nich byl i tuzemský startup Daytrip, který již od roku 2015 turistům zajišťuje meziměstské transfery s místními řidiči a nabízí jim tak alternativu k zažitým způsobům přepravy i autentičtější cestovatelský zážitek. V Daytripu věří, že to nejtěžší mají za sebou, a jako vzpruhu teď získávají novou investici.

Do tuzemského travel startupu investuje venture kapitálový fond Pale Fire Capital, za nímž stojí trojice Dušan Šenkypl, David Holý a Jan Barta. Nová investice doplňuje financování z loňského ledna, kdy investovaly fondy Nation 1 a J&T Ventures napůl celkově 25 milionů. Daytrip pro CzechCrunch potvrdil, že aktuální investice navyšuje loňské kolo celkově na 1,5 milionu eur, tedy zhruba 40 milionů korun.

„Daytrip vnímáme jako vynikající produkt s globální ambicí a silným týmem. A bez ohledu na to, že při současné pandemii s celým travel sektorem velmi trpí, chceme podpořit jeho další růst a věříme v jeho ještě vyšší relevanci ve světě se zvládnutým COVID-19,“ komentuje transakci David Holý, jeden z partnerů Pale Fire Capital (PFC).

Vrátit peníze byla priorita

„V roce 2020 se nám podařilo uřídit cash flow i v rekordním čase refundovat zrušené rezervace a posílit tak důvěru zákazníků. Díky tomu máme skvělou pozici pro opětovný růst cestování v ‚příštím normálu‘, který představuje obrovskou příležitost pro náš unikátní produkt a jeho další rozvoj. Potvrzuje to i zájem dlouhodobě uvažujících investorů,“ říká Tomáš Turek.

Dvaatřicetiletý podnikatel zakládal Daytrip společně s Jiřím Sváčkem, Markétou Bláhovou a Janem Prokopem a společně museli ve firmě radikálně snížit náklady nezbytné na provoz, i tak se jim ale podařilo udržet většinu produktového týmu a pokračovat ve vývoji. Klíčové bylo zvládnout refundace, s čímž stále bojuje například brněnské Kiwi.com.

pale-fire-capital-min

Dušan Šenkypl, David Holý a Jan Barta z Pale Fire Capital

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Část rezerv jsme využili na refundace – pomohl k tomu i náš marketplace model, který je i s ohledem na regulace nastavený tak, že neprojídáme 100 procent přijatých záloh. Vrátit peníze zákazníkům a udržet si tak dobrou reputaci a zákaznickou přízeň pro nás byla priorita,“ doplňuje pro CzechCrunch Bláhová, provozní ředitelka Daytripu.

Ještě za rok 2019 přitom startup, který působí ve více než 60 zemích světa a nedávno expandoval i do Spojených států, odbavil přes 100 tisíc cestujících při obratu 400 milionů korun. Loni pak Daytrip plánoval na agresivní expanzi kromě zmiňované investice od J&T Ventures a Nation 1 vybrat dalších 100 milionů korun – pandemie však tyto plány zatrhla.

„Začátek roku 2020 ukazoval na další násobný růst, ale další události ho samozřejmě přibrzdily,“ potvrzuje Bláhová. „Registrovali jsme hlavně výraznou změnu v regionech, ve kterých zákazníci o službu měli zájem, jak se vyvíjela epidemická situace a omezení cestování ve světě. Například Mexiko, na rozdíl od Evropy, zůstává oblíbenou destinací pro turisty z USA,“ přidává podrobnosti o vývoji na trhu.

Ve výhledu na rok 2021 je Daytrip optimistický a věří, že od léta by se mohl začít přibližovat k číslům z roku 2019. Na podzim pak očekává uvolnění obrovské nahromaděné poptávky po cestování, kterou tuzemský startup zaznamenává po celém světě. Vše ovšem záleží na externích faktorech, jako jsou rychlost očkování ve světě a odpovídající reakce vlád v rušení omezení na hranicích.

„Lidé jsou po loňském roce dychtiví po cestování a zase se začnou vydávat za hranice, jakmile to bude možné a bezpečné,“ předpovídá Bláhová a doplňuje, že do „normálu“, jak cestovní ruch vypadal předtím, se už dost možná nikdy svět nevrátí.

„Myslím, že se lidé budou přiklánět k individuálnějšímu cestování, budou vyhledávat místa s menší koncentrací lidí a spíše se budou snažit poznat autentický místní život. Pandemie upozornila na mnohé negativní aspekty masového turismu, což nahrává menším destinacím, kvalitě zážitku samotných cestovatelů a samozřejmě i našemu byznys modelu,“ míní provozní ředitelka travel startupu.

barta

Přečtěte si takéJak přemýšlí investor Jan Barta? V Pale Fire Capital chceme ještě investovat až 2 miliardy korun, říká v podcastu

Na předpokládaný vývoj tak Daytrip reaguje i přizpůsobováním produktu. Před Vánoci spustil nový web a vydal mobilní aplikaci a v letošním roce se chystá představit sdílenou službu pro malé skupiny cestovatelů. „Zní to banálně, ale technicky se bude jednat o poměrně náročný projekt,“ dodává Bláhová.

Pro Pale Fire Capital jde v poslední době o již druhou investici do startupu zaměřeného na cestovatelský byznys. Ve formě konvertibilní půjčky Jan Barta a spol. investovali 400 tisíc eur (přibližně 10 milionů korun) do Davinci Travel System vyvíjejícího platformu pro skupinové ubytování.

„Věříme, že v horizontu dvanácti měsíců dojde ke znormalizování situace v cestovním ruchu díky vakcinaci,“ popsal pro CzechCrunch motivaci investovat do firem v cestovním ruchu Jan Barta, který nám v nedávném podcastu vyprávěl o svých investicích i o tom, že jeho fond plánuje investovat ještě miliardy korun. Nedávno přitom PFC koupilo většinu v Mobilním rozhlasu a investovalo do startupů LitFin či zemědělského projektu Agdata.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.