Elektrická budoucnost kurýrů. General Motors vyrobí dodávku i speciální vozítko pro doručování až ke dveřím

Dodávka EV600

Foto: GM

Zboží vložit do košíku, přejít k pokladně, zaplatit a pak už jen čekat, než online objednávka dorazí až před dveře. Díky situaci kolem koronaviru se e-commerce loni nebývale dařilo a těží z toho firmy, které objednávky zákazníkům doručují. Svou šanci profitovat z narůstajícího segmentu ovšem ucítil i americký General Motors (GM), jenž spustil novou značku, pod kterou chce dodávat elektrifikované produkty zaměřené na sektor doručování zásilek.

GM má v plánu do roku 2025 investovat do oblasti elektromobility závratných 27 miliard dolarů, tedy přibližně 580 miliard korun. Tato suma bude rozporcována jak mezi projekty GM, tak do ostatních značek, které má gigant pod svými křídly. Jedná se o zavedené výrobce jako Chevrolet, Cadillac či GMC, který chce na poli elektromobility uspět s oživeným elektrickým Hummerem.

Část financí je ovšem vyhrazena i pro zcela nový projekt jménem BrightDrop, který se bude specializovat na elektrifikované produkty určené pro doručování zásilek. Nejedná se ovšem jen o užitková vozidla, jak dokazuje vůbec první produkt BrightDropu, který by se měl dostat na trh v následujících měsících.

brightdrop1

EP1 má primárně sloužit pro transport zásilek na krátkou vzdálenost

Foto: GM

Jeho prvním produktem je vozítko EP1 určené pro přepravu většího množství balíků z dodávky před dveře zákazníka. Díky elektromotoru a baterii GM Ultium může jet rychlostí až 4,8 km/h a zvládne uvézt až 90 kilogramů, které ho však značně zpomalí. Pojme i krabice o objemu 651 litrů a uvnitř nabízí také systém, který lze různě nastavovat a zásilky tak co nejlépe organizovat.

Podle Pamely Fletcher, viceprezidentky globálního programu elektromobility značky GM, by mělo takové řešení pomoci s redukcí chyb při doručování, snižovat fyzickou zátěž, které jsou kurýři vystavováni, a pomáhat optimalizovat čas a náklady spojené s dodávkou zásilek.

Řešení EP1 v minulém roce General Motors testoval ve spolupráci s přepravní službou FedEx Express, přičemž výsledky ukázaly, že řešení pomohlo navýšit množství denně doručených zásilek jednotlivými kurýry o pětadvacet procent, což je nezanedbatelné číslo.

K výrobě EP1 chce GM koncem roku přidat i produkci elektrické dodávky BrightDrop EV600, která má usnadňovat práci doručovatelů zásilek. Těm nabízí dojezd na jedno nabití něco málo přes 400 kilometrů a nákladní prostor o objemu bezmála 17 tisíc litrů.

brightdrop4

FedEx je hlavním partnerem nově vzniklé značky. Testoval EP1 a také má zájem o EV600

Foto: GM

Ten je sledován senzory pohybu, které náklad hlídají a jsou schopny upozornit na případné přesouvání zásilek a nutnost jejich lepšího zabezpečení. Mezi další „delivery service“ vychytávky patří posuvné boční dveře, široké nášlapy nebo automaticky otevíratelné dveře v přepážce oddělující nákladní prostor od kabiny.

Chybět nebudou ani asistenční systémy, jako je detekce vozu v mrtvém úhlu, asistent jízdy v pruhu či parkovací asistent. Jak moc může efektivitu doručování navýšit i takováto dodávka, bude moci opět jako jeden z prvních ověřit společnost FedEx. Ta totiž projevila zájem o nákup blíže nespecifikovaného počtu dodávek, avšak podle GM je zájemců daleko více.

Zapojen bude i software

Minimalistickým vozítkem a dodávkou to ovšem nekončí. Dalším produktem nového projektu BrightDrop je softwarové řešení pro oba tyto produkty. V případě EP1 se jedná o sledování polohy každého vozítka, které lze vzdáleně zamykat či odemykat a sledovat stav nabití jeho baterie.

U dodávky EV600 lze skrze software sledovat jak stav baterie vozu a jeho polohu, tak záznam incidentů řidičů a jejich chování na silnici. Dále lze na dálku provádět diagnostiku vozu nebo bezdrátové aktualizace jeho softwaru, který s řidičem komunikuje přes 13,4 palce velký infotainment. Na něm se navíc mohou díky softwarovým řešením zobrazovat různé bezpečnostní výstrahy a prediktivní informace spojené s údržbou.

brightdrop3

Celá dodávky byla optimalizovaná na míru potřebám kurýrů

Foto: GM

GM není první automobilkou, která přichází na trh s elektrickou dodávkou určenou výhradně pro potřeby kurýrů. Své elektrifikované dodávky má například Amazon, pro který je vyvinula a také vyrábí automobilka Rivian. EV600 však hledá svého soupeře především u automobilky Ford, která v listopadu minulého roku představila elektrickou verzi svého Transitu.

Ten sice nabízí o něco horší dojezd na jedno nabití v podobě 350 kilometrů, na druhou stranu má rychlejší schopnost doplňování kapacity akumulátoru u nabíjecího stojanu. Cena Fordu by se měla na americkém trhu pohybovat okolo 45 tisíc dolarů, tedy na hranici jednoho milionu korun. Za jakou cenu bude nabízen BrightDrop EV 600, GM zatím neprozradilo.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.