Další život pro zastaralé Airbusy. Na přestavbu fotbalového stadionu ve Štrasburku budou použity i trupy letadel

Vizualace nového stadionu fotbalového celku RC Strasbourg Alsace

Foto: Luxigon/Populous/Rey de Crecy

I letadla mají svou životnost, která se musí v rámci bezpečnostních opatření kontrolovat. V případě, že už letoun není schopen provozu, zkrátka se vyřadí a sešrotuje, ovšem jak poznamenává mezinárodní organizace pro letecké dopravce IATA, až 90 procent částí stroje lze dále využívat. Klidně i třeba pro přestavbu fotbalových stadionů, což se brzy odehraje ve francouzském Štrasburku.

Architektonická kancelář Populous se rozhodla, že v rámci modernizace domácího stadionu klubu RC Strasbourg Alsace, hrajícího nejvyšší francouzskou ligu, vsadí i na trupy ze třiceti zastaralých Airbusů A340. Cílem je z nich složit velkou stínící markýzu jižní tribuny, která má zabírat zhruba čtyři tisíce metrů čtverečních.

„V rámci našich environmentálních a udržitelných snah jsme se vždy snažili dělat věci jinak. Půjde o vůbec první projekt, kde budou v tak velkém měřítku použity upcyklované části letadla,“ zmiňuje pro magazín Dezeen François Clément ze studia Populous, které chce projekt modernizace stadionu Stade de la Meinau, vycházející na zhruba 100 milionů eur, zfinalizovat do čtyř let.

stadium-rc-strasbourg_4

Stínící markýza z trupů vyřazených Airbusů

Foto: Luxigon/Populous/Rey de Crecy

Vizí architektonického studia, které mimo jiné navrhlo i stadion pro Olympique Lyon, je brát jednotlivé kusy horní poloviny trupů odstavených Airbusů a vertikálně je skládat tak, aby do atria stadionu nepronikalo tolik venkovního světla. Každý z těchto dílů bude zhruba 30 metrů dlouhý a 2,5 metru široký.

Součástí této renovace bude i přepracování sektorů, a to včetně míst pro sezení, která se zvýší o necelých šest tisíc sedaček na celkový počet 32 000. Přidají se i nové prosklené prostory pro fanoušky, v nichž nemá chybět chybět bar a místo pro setkávání. To vše i s využitím nepotřebných hliníkových dílů z letadel. A co se v rámci přestavby zdemoluje, bude znovu použito na další úpravy.

Aby toho nebylo málo, Populous počítá i s přidáním fotovoltaických panelů na střechu, které by měly zaujímat plochu okolo tisíce metrů čtverečních, přičemž doplněn bude i recyklační systém pro sběr dešťové vody, napojení na přívod tepla z obnovitelných zdrojů, LEDkové osvětlení a další ekologické vychytávky. Pokud se plán podaří dotáhnout, stavět se začne v květnu příštího roku.

Minimálně ale jde o elegantní řešení, jak využít části letadel, které se do vzduchu už nikdy nepodívají. Populous si od toho také slibuje, že ukáže ostatním designérům nové možnosti se zachováním udržitelného přístupu k planetě. Ostatně to je i celým smyslem projektu – zužitkovat věc, která by jinak skončila na skládce, a postavit z ní něco užitečného.

Výběr stadionu nebyl náhodný. Nejen, že by si Stade de la Meinau, jehož první základní kámen byl položen už v roce 1906, inovaci všeobecně zasloužil, ale také znovu ukazuje, že modernizovat fotbalové stánky je velice kreativní záležitostí. Za zmínku stojí třeba velká renovace stadionu v holandském Rotterdamu, která by navíc mohla pomoci s bytovou krizí, nebo dřevěný návrh studia Zahy Hadid pro „veganský fotbalový celek“.

stadium-rc-strasbourg_2

Díky modernizaci se na štrasburském stadionu zvýší i počet míst

Foto: Luxigon/Populous/Rey de Crecy

stadium-rc-strasbourg_3

Pohled na předělaný stadion ve Štrasburku

Foto: Luxigon/Populous/Rey de Crecy

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.