Česko má nový fenomén. Na sociální síti Clubhouse se lidé nevidí, jen si povídají a tráví tím hodiny denně

Do Česka dorazil nový fenomén: sociální síť Clubhouse

Foto: CzechCrunch

Pokud ještě na Clubhousu nejste, pravděpodobně jste o něm alespoň slyšeli. Tato nová sociální síť je v Česku objevem posledních dní a zejména v podnikatelských, marketingových i kreativních kruzích exponenciálně nabírá na popularitě. A má pro to hned několik důvodů.

V první řadě má (stále ještě) punc exkluzivity – aplikace od amerických vývojářů je v uzavřené beta verzi, dostupná jen pro iPhone a abyste se do ní dostali, potřebujete pozvánku. Když už se ovšem na platformu dostanete, nezřídka narazíte na nejznámější jména českého internetu, s nimiž se můžete hned snadno spojit.

Zásadní je ale jednoduchost, na které je Clubhouse založený. Oproti jiným sociálním sítím nestojí na tom, co vidíme, ale na živém zvuku. Zprávu, obrázek nebo video tam nikomu nepošlete. Všechny interakce probíhají ve virtuálních místnostech (tzv. „růmkách“, jak se v české komunitě rychle vžilo), kde si lidé povídají, nebo jen poslouchají, o čem diskutují ostatní.

Malé kruhy lidí se tvoří spontánně i v plánovaných akcích. Cokoliv nahrávat je ale samotnou službou zakázané, a když moderátoři místnost uzavřou, nic po ní nezbude. Diskuze přitom bývají kolikrát velmi věcné a podnětné, proto se často objevuje přirovnání „LinkedIn v audiu“. Aplikace vám navíc bude fungovat i na pozadí, tudíž můžete na telefonu poslouchat a zároveň se věnovat dalším věcem. Nebo ho strčit do kapsy a poslouchat na procházce.

clubhouse2

Aplikace Clubhouse

Foto: CzechCrunch

O nasměrování české komunity se na Clubhousu snaží i mladá podnikatelka Barbora Balášová. Sama se dostala na síť díky pozvánce ze zahraničí a už v době naprostých zárodků české komunity (hovoříme maximálně o pár týdnech) založila facebookovou skupinu Clubhouse Česko a stejnojmenný profil na Instagramu.

„Clubhouse je zajímavá platforma na navazování nových kontaktů. Líbí se mi na ní, jak je interaktivní, a konexe, co si tam člověk vytvoří, jsou bližší než třeba písemně na LinkedInu. Za ten týden, co tam jsem, už mám pocit, že jsem získala nové kamarády,“ říká pro CzechCrunch Balášová.

Chybí nám klasické tlachání

Potenciálu pro zcela nové konexe si všímá také Jiří Vicherek, zakladatel technologické agentury Fenek PR, který společně s Balášovou patřil k prvním českým uživatelům. Clubhouse přirovnává k neformálnímu networkingu na konferencích, který bývá velmi vyhledávaný, ale v současné době kvůli pandemii logicky prakticky neprobíhá.

„Hovorů a callů máme všichni spoustu, ale řešíme byznys. Chybí nám klasické tlachání v hospodě, a proto Clubhouse nyní tak dobře funguje. Zároveň hraje roli ta malá komunita. Přijdeš do místnosti, vidíš Petra Máru a Jonáše Čumrika, ale nebaví se o jejich byznysu, ale o výletu do Berlína,“ zmiňuje Vicherek.

Lidé na nový trend naskočili s velkou vervou a svědčí o tom i fakt, že Clubhouse je aktuálně osmou nejstahovanější aplikací v českém App Storu. Místnosti s českou vlaječkou jsou online téměř 24 hodin denně. Od takových, kde probíhá čistě hospodské povídání, až po ty, které jsou tematicky zaměřené a připojují se do nich příznivci marketingu, meditace, kryptoměn nebo politického dění.

Někteří uživatelé v aplikaci tráví obrovské množství času. Sám jsem jeden den strávil poslechem a povídáním v Clubhousu 6,5 hodiny (alespoň podle statistik, které mi zobrazil iPhone), jiní uživatelé ve skupině Clubhouse Česko reportují časy od dvou do šesti hodin denně.

Své postřehy z prvních dní používání popsal ve svém příspěvku i marketér Václav Blahout. „Většina uživatelů s iOS má bezdrátová sluchátka. Pokud chcete na Clubhousu smysluplně fungovat, připravte se na nové scénáře – telefon budete muset nabíjet pravděpodobně více než jednou denně,“ píše. A sluchátka jakbysmet.

Přestože největší boom zažívá Clubhouse v Česku právě v těchto dnech, síť už funguje v zahraničí od počátku minulého roku. Velké popularitě se mu dostalo v podnikatelských kruzích Silicon Valley a loni v květnu následovala i jeho první investice, kdy aplikace získala deset milionů dolarů od slavných investorů Marca Andreessena a Bena Horowitze.

Díky systému pozvánek, na kterých Clubhouse stále funguje, ovšem patrně trvalo, než se na ní objevili i první uživatelé z Evropy. Podobný boom, jako vidíme v Česku a na Slovensku, lze aktuálně pozorovat třeba v Německu, odkud se ostatně mnoho pozvánek dostalo i k českým uživatelům, kteří mají německé přátele.

Přestože se počet uživatelů sítě nejspíš v těchto dnech exponenciálně zvyšuje, o čemž svědčí i časté výpadky serverů, pozvánky jsou stále nedostatkové zboží. Někteří se tak rozhodli na nich vydělat a třeba na slavném aukčním portálu eBay se objevují nabídky pozvánek za několik stovek až tisíc korun.

Tvrdé podmínky a těžká moderace

Clubhouse oproti jiným sociálním sítím také razí poměrně tvrdé podmínky použití. Na síť by například neměl vstupovat nikdo, komu ještě nebylo 18 let. V platnosti je i takzvaná one strike policy – pokud jednou porušíte podmínky, přijdete ihned o účet. A pravděpodobně už nebudete mít nárok na návrat.

Obě tyto normy souvisí s faktem, že Clubhouse má ztíženou moderaci obsahu, protože musí detekovat závadný obsah v hlasových nahrávkách a nikoliv v textu. Pokud někdo určitou místnost nahlásí, Clubhouse může zpětně přehrát její obsah, avšak v opačném případě záznamy okamžitě maže.

Jestli se z Clubhousu stane zavedená sociální síť, nebo zmizí stejně rychle, jako se objevila, ukáží až další týdny. Barbora Balášová věří, že se udrží, ovšem není podle ní udržitelná situace, kdy na ní každý uživatel tráví až několik hodin denně.

„Budeme se dál snažit českou komunitu monitorovat. Požádali jsme si také o založení ryze českého klubu, pod kterým můžeme jednotlivé růmky pořádat a organizovat,“ doplňuje Balášová s odkazem na funkci, která dovoluje sdružovat uživatele Clubhousu podle určitých zájmů.

Síti do budoucna věří i Jiří Vicherek, i když počítá s tím, že počáteční šílenství postupně opadne, tak jak se to ostatně stalo i ve Spojených státech s postupným vytrácením exkluzivity. „Na druhou stranu, spojení hlasu, který přenáší emoce, a obsahu, který jsem schopný konzumovat a něco u toho dělat, podle mě vydrží,“ doplňuje Vicherek. Mnoho lidí ostatně debaty na nové síti připodobňuje k poslouchání podcastů.

Na fenomén Clubhousu se tak lze dívat i v širším kontextu. V posledních letech se totiž do elektronické komunikace obecně vrací ve větší míře audioformáty, které doplňují původně textové platformy. Příkladem mohou být poměrně populární hlasové zprávy na Messengeru, zavedení audiozpráv na Twitteru nebo překvapivé scénáře, kdy se jakousi sociální sítí díky hlasovému chatu stává i hra Fortnite.

A dlouhé hodiny teď mohou lidé na Clubhousu samozřejmě trávit i díky/kvůli tomu, že jsou zavřené kavárny, hospody a další podniky, kam by se jinak mnoho podobných debat jistě přesunulo.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.