České herní studio Bohemia utržilo 1,6 miliardy a zažilo prodejně druhý nejúspěšnější rok. Dařilo se DayZ i Arma 3

Útok zombie ve hře DayZ

Foto: Bohemia Interactive

Vývojářská společnost Bohemia Interactive patří k matadorům české herní scény a stojí za tituly, které hrají miliony lidí napříč celým světem. Své silné postavení potvrdila i během loňského roku, jenž se jí navzdory pandemii vydařil a dostala se na tržby přes 1,6 miliardy korun. Dohromady navíc prodala 5,7 milionu kopií svých her a má za sebou historicky druhý nejúspěšnější rok po stránce prodejů.

Příběh „bohemky“ se začal psát už v roce 1999, kdy ji založili bratři Španělé. Dva roky nato vyrukovali s titulem Operace Flashpoint, který nastínil jejich budoucí směřování – vojenské simulace. Ačkoliv dnes už Bohemia Interactive proniká i do jiných žánrů, nastupující série pod názvem Arma se stala jejich vlajkovou lodí a velké oblibě se těší dodneška.

Svědčí o tom i výsledky za rok 2020. Poslední (a nejúspěšnější) díl této série, Arma 3, který hráče přenáší do fiktivního prostředí plného vojenských operací, jen za minulé období čítal přes 2,3 milionu aktivních hráčů, přičemž dohromady se ho prodalo na 1,13 milionu kusů. Dobře se dařilo i dodatečnému obsahu, který si lze ke hře přikupovat.

arma-3

Vojenský sandbox Arma 3 od Bohemia Interactive

Foto: Bohemia Interactive

Takzvaných DLCček se za loňský rok prodalo 2 240 483 kusů, na které slyšeli především její skalní hráči. Právě komunita fanoušků postavená okolo Arma 3 pomohla Bohemii k těmto výsledkům, jelikož pravidelně produkuje nový obsah, kterým se titul doplňuje. Ostatně pro ně studio v červnu uvedlo nový update zahrnující více nástrojů a assetů pro tvoření.

V uplynulých dvanácti měsících si Bohemia našla čas i na vykopnutí dvou dalších aktualizací a mimo jiné oznámila důležité rozšíření. To bude zaměřeno na období studené války, ve kterém hráči dostanou vojenskou techniku Československé lidové armády 80. let a jejích západních protějšků ze zemí NATO.

Pro někoho smutnější zprávou je, že nepadla zmínka o podpoře Xboxu nebo PlayStationu – Arma 3 tak stále zůstává jen počítačovým titulem. I tak ale v souhrnném měřítku generuje solidní prodeje. Připočteme-li počet prodaných základních kusů k celkové sumě, o které jsme psali loni, jde o přibližně 6,6 milionu kusů.

Dařilo se i postapu DayZ

Postapokalyptický svět ovládaný nelítostnými zombies s chutí po lidském mase. Takto stručně by se dala shrnout hra DayZ, kterou Bohemia Interactive představila v roce 2018 a zavedla hráče do prostředí, ve kterém si musí vybrat, zda se chtějí schovávat, nebo se spojovat s ostatními hráči a usilovně bojovat.

I této oblíbené multiplayerové pařbě se v minulém roce dařilo, což potvrzuje téměř 1,3 milionu prodaných kusů a bezmála 760 tisíc prodaného dodatečného obsahu (DLC). Mimo jiné dosáhla i rekordního počtu aktivních hráčů, který se přehoupl přes hranici 6,4 milionu. Jen na číslech ale DayZ v roce 2020 nestálo.

dayz

DayZ, krásné výhledy, ale v zádech hordy zombies

Foto: Bohemia Interactive

Vzhledem k tomu, že je hra dostupná i na Xboxu, zařadila ji Bohemia do nabídky předplatitelského programu Xbox Game Pass, což teoreticky mohlo přilákat více hráčů. Pražští vývojáři pak slibují, že v tomto roce má DayZ projít vylepšením stability, vyvážeností herních mechanik a hratelnosti a dorazí i nový obsah.

Co se srovnání s rokem 2019 týče, postapokalyptickému titulu se dařilo o něco lépe. V předminulém roce se totiž prodalo o zhruba 200 tisíc kusů méně a přibližně třetinový počet DLCček. Dohromady pak DayZ sedí na okolo 7,1 milionu zakoupených kopií základní verze hry.

Dobročinný podtext Vigoru

Ačkoliv se nejedná o ryze vlajkový titul Bohemie, i free-to-play střílečka Vigor, která se odehrává v poválečném Norsku, se těšila značné oblibě. Tvůrci do ní v roce 2020 přidali pět velkých sezónních aktualizací, rozšířili sortiment zbraní a doplňků a přilákali 4,6 milionu aktivních hráčů. Navíc tento titul po Xboxu zpřístupnili i na Nintendo Switch a PS4 i PS5.

Vigor se mimo jiné stal i produktem pomoci. Během dubna totiž Bohemia uvedla speciální charitativní balíček herních doplňků a všechny výdělky, které v tentýž měsíc proběhly, poslala Fakultní nemocnici Brno. Primárně jako podpora v těžkém koronavirovém období, ale i na boj proti hackerským útokům, kterým brněnská nemocnice čelila. Šlo o 250 tisíc korun.

V neposlední řadě si uznání zaslouží i počítačová a mobilní hra Ylands, která cílí na děti s cílem rozvíjet jejich kreativní schopnosti a učit je programátorským dovednostem. Vedle toho, že si odnesla dvě ocenění v soutěži Česká hra roku, se dočkala čtyř nových updatů a statistiku bezmála 646 tisíc aktivních hráčů za loňský rok.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.