Až 80 milionů dolarů ročně do přelomových technologií. Robert Downey Jr. spouští fondy pro ochranu planety

Robert Downey Jr. ve filmu Dolittle

Foto: CinemArt

Bylo by vůbec přípustné, aby herec natolik spojený s ikonickou postavou Tonyho Starka roli jednoduše odložil? Jestli se k ní ještě někdy vrátí, zůstává otázkou, pozitivní zprávou nicméně je, že některé z lepších vlastností Iron Mana Robert Downey Jr. přebral. Už v roce 2019 oznámil plán spustit organizaci, která podporuje pokročilé technologie s ekologickými cíli. Nyní rozjíždí sérii venture kapitálových fondů pro financování vývoje.

„Musím něco dělat, jsem nezaměstnaný,“ vtipkoval Downey Jr. na předloňské konferenci re:MARS, kde prozradil první informace k projektu pojmenovaném FootPrint Coalition. Tehdy to vypadalo, že se samotná iniciativa pustí do velkého čištění planety od všemožného druhu odpadu. O rok a půl později se FootPrint Coalition trochu změnila, ale ambice jsou snad ještě vyšší. Zaprvé se teď bude mluvit o FootPrint Coalition Ventures.

Jejich misí je na několika úrovních budovat portfolio firem, které se významným způsobem podílejí na minimalizaci klimatických změn. V centru přitom stojí investice – na jedné straně skrze venture kapitálové fondy, na straně druhé přes neziskovou iniciativu. Stejně významná ale bude komunikace s veřejností, jednoduše vysvětlující technologie a přitahující nové investory i inženýry.

Zatímco fiktivní Tony Stark by se do řešení problému klimatických změn nejspíš pustil sám se svou obří firmou, Downey Jr. zdůrazňuje důležitost spolupráce. Jak ho cituje magazín Variety, herec označuje environmentální výzvy, kterým lidstvo čelí, za „globální existenční krizi“. Místo několika megakorporací je podle něj třeba, aby se na kreativním vývoji řešení podílelo mnoho nových společností.

downey-junior

Robert Downey Jr.

Foto: Gage Skidmore/Flickr

Hollywoodská hvězda sice bude sjednocující tváří celého projektu, ale zapojí se do něj i na hlubší úrovni. Jelikož je Iron Man jednou z nejznámějších postav poslední dekády, jeho představitel může od studia za každý film očekávat obrovskou výplatu. V případě Avengers: Endgame, kde se superhrdina objevil v dohledné době možná naposledy, to i díky podílu na rekordních příjmech snímku znamenalo asi 75 milionů dolarů.

Poměrně široce známý příběh Downeyho Jr. přitom ve druhé polovině 90. let provázela těžká drogová závislost a série zatčení. „Nečekal jsem, že na tom finančně kdy budu tak, jak jsem,“ říká dnes. „Tohle je logický vývoj pro žánrového herce z techno-thrillerů, který je napůl v důchodu,“ komentuje vznik FootPrint Coalition Ventures a dodává, že u obou spuštěných fondů poskytne alespoň 10 procent do hodnoty 1,5 milionu dolarů ročně. 

Vedle něj se na investicích může podílet kdokoliv, kdo je schopný do jednoho z tzv. rolling fondů vložit od 5 tisíc dolarů za čtvrtletí. Celkově se pak musí na investování podílet alespoň rok, tedy po čtyři čtvrtletní cykly. Ačkoliv to neznamená, že se tím venture kapitál otevírá široké veřejnosti, jde o násobně menší částky, než je typické u běžných venture kapitálových fondů.

Magazín TechCrunch v tomto kontextu mluví o propojování demokratizace přístupu k investičním tělesům a možnosti se zapojit do odstraňování uhlíku z lidské činnosti. Podle odhadů Světového ekonomického fóra projekty s tím spojené představují už existující byznysové příležitosti v hodnotě asi 10 bilionů dolarů. Organizace jako FootPrint Coalition přicházejí se způsoby, jak tyto příležitosti (a zároveň boj s klimatickými změnami) rozšířit napříč společností.

Podobné myšlenky začleněné do formy kryptoměny jsme nedávno zmínili u firmy Efforce, kterou spoluzaložil Steve Wozniak, zakládající člen Applu. Ta umožňuje investice prakticky každému, přičemž získané zdroje budou přímo pomáhat s adopcí ekologických řešení ve firmách. Růst hodnoty kryptoměny zase naopak vydělá peníze investorům, kteří se tak mohou v decentralizovaném systému se ziskem podílet na zlepšování planety.

cloud-paper-package-bamboo-toilet-paper-2

Jedna z prvních investic FootPrint Coalition je do udržitelného toaletního papíru

Foto: Cloud Paper

Model FootPrint Coalition je stále o něco exkluzivnější, financuje trochu jiný typ projektů a má potenciál velké obnosy rychleji získávat. Do každého ze dvou nových fondů organizace se mohou zapojit maximálně dva tisíce investorů, oba tedy mají potenciál vybrat přes 80 milionů dolarů za rok. Jejich zaměřením je financování startupů v počátečních i pokročilých stádiích. U první skupiny investice začínají na hranici 50 tisíc dolarů pro startup, u druhé je minimem 250 tisíc dolarů.

Uvědomělá banka i udržitelný toaletní papír

Mezi uchazeče mohou spadat firmy s těmito zaměřeními: spotřební produkty a služby zaměřené na udržitelnost, potravinářské a zemědělské technologie, materiálové a průmyslové technologie, energie a transport, vzdělání a média a pokročilá environmentální řešení. Vedení FootPrint Coalition Ventures má vedle už zmíněného Jonathana Schulhofa na starost Steve Levin, oba zkušení technologičtí investoři a podnikatelé.

V současnosti FootPrint Coalition z prostředků zakladatelů investovalo už do pěti firem, z nichž dvě zazněly i na CzechCrunchi. Startup Cloud Paper vyrábí udržitelný bambusový toaletní papír, Ÿnsect zase velké farmy na hmyzí protein a Arcadia Earth využívá VR a AR ke vzdělávání v oblasti ekologie. RWDC Industries pak tvoří plně biodegradovatelné alternativy k plastům a Aspiration je banka, která nikdy neinvestuje do ekologicky problematických projektů.

00-interier-la-donuteria-1

Přečtěte si takéOpustil vysoká patra londýnských bank a začal dělat donuty. Franšízy La Donuteria teď prodává od USA po Dubaj

Druhou zásadní částí organizace Downeyho Jr. je popularizace technologií a řešení zlepšujících stav globálního klimatu. Slavný herec k tomu bude využívat své obrovské sociální platformy včetně Instagramu (48 milionu sledujících) a rozsáhlé zkušenosti s poutavým vyprávěním příběhů. „Složitá témata chceme proměnit na obsah s velkým kulturním vlivem a našemu publiku nabídnout možnost s námi investovat,“ řekl Downey Jr.

V praxi to znamená například vytváření videí profesionálním týmem FootPrint Coalition, kde herec vysvětluje technologie podporovaných firem a dělá jim reklamu. „Od žádné ze společností si za to nenecháváme jakoukoliv formou platit,“ cituje magazín TechCrunch nejmenovaného člověka z organizace.

Obecným cílem Downeyho organizace je ale rozhodně vydělávat a ukázat, že ryze kapitalistické mechanismy lze efektivně využívat velice demokraticky a společnost obohacovat jak ekologicky, tak finančně. V závěru tedy jde o naprostý opak ideje superhrdinského miliardáře, který zachrání svět.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.