Apple rekordním růstem zbořil všechny metriky. Ve čtvrtletních tržbách poprvé překonal 100 miliard dolarů

Šéf Applu Tim Cook

Foto: Apple

Apple zveřejnil finanční výsledky za poslední tři měsíce, a protože se jedná vždy o nejlepší čtvrtletí v roce, očekávání byla veliká. Kalifornskému technologickému gigantovi se opět podařilo nasadit novou laťku s rekordním příjmem, který překonal všechny dosavadní zápisy.

Za první fiskální čtvrtletí roku 2021 měl Apple příjem rekordních 111,4 miliardy dolarů, což je nečekaně velký skok o 21 % oproti minulému roku, kdy to bylo „jen“ 91,8 miliardy dolarů. Applu se tak daří velmi rychle zvyšovat už tak vysoký příjem, který nyní vůbec poprvé překonal stomiliardovou hranici.

Čistý zisk byl rovněž mnohem vyšší než minulý rok za stejné období. Tentokrát Apple dosáhl na 28,8 miliardy dolarů, přičemž v prvním fiskálním čtvrtletí roku 2020 to bylo 22,2 miliardy dolarů. Lze tedy vidět poměrně jasný trend zvyšování marže, která meziročně stoupla z 38,4 % na 39,8 %.

iphones12

iPhone 12 Pro Max, iPhone 12 Pro a iPhone 12 mini

Foto: Daniel Romero/Unsplash

Applu se tak vyplácí postupné získávání dalších vertikál, v nejnovějších případech použití vlastních procesorů M1 v MacBooku Air, MacBooku Pro a Macu mini. Právě díky tomu lze předpokládat mírně vyšší marže, přičemž do budoucna by tento efekt měl být ještě více znatelný. Apple totiž přejde u všech počítačů na vlastní procesory, čímž by se měl postupně odstřihnout od závislosti na čipech od Intelu.

Více než miliarda iPhonů v provozu

Apple již nějakou dobu neuvádí počet prodaných kusů iPhonů, ale telefony stále patří mezi nejdůležitější pilíře příjmu společnosti, v jejímž čele stojí Tim Cook. Ve zmíněném čtvrtletí se prodalo iPhonů za 65,6 miliardy dolarů (meziročně +17 %), zatímco minulý rok to za stejné tři měsíce bylo 56 miliard.

Jedná se o rekordní prodeje a je jasné, že nová generace iPhonů 12 a 12 Pro se povedla a Apple rovněž dobře uspokojuje poptávku i s levnějšími a staršími modely. Navíc obr z Cupertina prozradil, že se aktuálně po celém světě používá už více než miliarda telefonů s nakousnutým jablkem v logu.

Zatímco Macy dříve dlouhodobě stagnovaly, tentokrát se o ně zájem – taktéž rekordně – zvýšil. Prodeje rovněž vzrostly dvouciferně a Applu se podařilo prodat Macy za 8,7 miliardy dolarů, zatímco minulý rok to bylo 7,2 miliardy dolarů.

aaplq12

Příjem Applu za Q1 2021

Foto: CzechCrunch

Velký vliv na to jistě budou mít právě nové Macy s čipem M1, které se ukázaly jako správný krok a nabízí nečekaně dobrý výkon a nízkou spotřebu i přes to, že se jedná o zcela novou platformu na bázi instrukční sady Arm.

V případě iPadů prodeje povyskočily meziročně o neuvěřitelných 41 %, a to z 6 miliard dolarů na 8,4 miliardy dolarů. U počítačů i tabletů lze vidět zvýšený zájem hlavně kvůli pandemii, kdy se obecně začalo prodávat více počítačů, kamer a dalšího příslušenství, které je důležité pro práci nebo studium z domova s možností videohovorů.

Jak tento zájem bude pokračovat dále, bude záležet i na vývoji boje s koronavirem a omezením v práci a na školách. Apple se nicméně pochlubil, že za polovinou prodaných Maců a iPadů stojí zákazníci, kteří tyto produkty ještě nikdy nevlastnili, což dává naznačit, že prostor pro růst tu stále ještě je.

Stále velký potenciál pro Apple Watch

Apple už bohužel nerozlišuje prodeje dalších typů zařízení, mezi kterými jsou hodinky Apple Watch, Apple TV, HomePody, sluchátka AirPods, monitory a spousta dalšího hardwaru a příslušenství. Celou tuto kategorii sdružuje do jedné a ta přispěla tržbou 13 miliard dolarů, zatímco před rokem to bylo 10 miliard dolarů.

Celá tato sekce má přitom velikost jako společnost z Fortune 120 a dle vyjádření za 75 % všech prodejů Apple Watch opět stojí noví zákazníci, kteří před tím ještě tyto chytré hodinky neměli. A přestože už nyní patří jablečné hodinky mezi ty vůbec nejprodávanější, jejich růst zdaleka nekončí.

aaplq13

Příjem Applu podle segmentu za Q1 2021

Foto: CzechCrunch

Apple v loňském roce do svých Apple Watch přidal nový typ senzoru pro snímání okysličení krve a navíc přišel i s novou službou Fitness+ pro cvičení i z pohodlí domova, čímž se přesně trefil do aktuální potřeby, kdy je spousta veřejných míst pro cvičení zavřená.

Apple se v posledních letech hodně zaměřuje i na služby, kterých už má poměrně hodně a stále je rozšiřuje. Patří do nich placené služby jako iCloud, Apple Music, Apple TV+, Apple Arcade, AppleCare, nové Apple Fitness+ a další, přičemž součástí platformy je i řada dalších služeb, které jsou zdarma.

satya-nadella

Přečtěte si takéMicrosoft rostl na všech frontách. Díky Xboxu a cloudu výrazně předčil odhady a utržil rekordních 43 miliard dolarů

Za rekordní čtvrtletí i ve službách rostl příjem dvouciferně na 15,8 miliardy dolarů, zatímco před rokem to bylo 12,7 miliardy dolarů. Apple má navíc u služeb mnohem vyšší marži v podobě 68,4 %, zatímco u produktů je to jen 31,5 %. Meziročně přibylo 140 milionů předplatitelů nějaké služby, celkově jich je už 620 milionů.

Další zastávka: brýle, nebo vlastní automobil?

Poslední kvartál se tedy Applu skvěle povedl. Všechny produkty i služby rostly v dvouciferných hodnotách a přinesly rekordní čísla u mnoha statistik, včetně například prodejů aplikací přes App Store a podobně.

Zajímavé je, že se tyto rekordy podařilo uskutečnit i přes to, že musel Apple kvůli koronaviru zavírat kamenné Apple Story po celém světě a byl tak na řadě míst odkázán více méně jen na prodeje přes internet nebo přes prodejce třetích stran.

aaplq1

Podíl příjmů Applu investovaných do R&D

Foto: CzechCrunch

Zároveň platí, že má Apple stále kam růst – podle posledních spekulací chystá například vlastní brýle pro rozšířenou i virtuální realitu, což by měl být trend následujícího desetiletí. Rozšířená realita je něco, co by mohlo změnit způsob použití chytrých telefonů, které už třeba postupně nebudou potřeba. Apple tak musí inovovat sám sebe dříve, než to udělá někdo jiný.

Navíc se opět objevily informace, že Apple plánuje vlastní elektromobil, což by znamenalo novou éru příjmů, byť s nižšími maržemi. Cookova firma ale vše dokáže zapracovat do celého ekosystému a služeb, což běžná automobilka nedokáže. Zda se na tom ale Apple nespálí, uvidíme až za pár let. Jeho finální produkty ve světě automobilů navíc mohou mít různé podoby.

aaplq14

Příjem Applu podle území za Q1 2021

Foto: CzechCrunch

Technologie, věda, inovace a startupy jsou jeho život. Píše, analyzuje a nebojí se sám startupovat. Žije v budoucnosti.