Z potemnělého místa chlouba Brna. Podívejte se, jak architekti Chybík+Krištof promění nádraží Zvonařka

Nová podoba Zvonařky

Foto: Chybík+Krištof

Zvonařka. Ti, kteří v Brně bydlí nebo tam dojíždějí, toto místo nepochybně moc dobře znají. Od roku 1978 je totiž hlavním autobusovým nádražím meziměstské dopravy v Brně a zároveň jedním z nejvýznamnějších brněnských veřejných prostorů, kterým denně projde až 25 tisíc lidí. Že by ale Zvonařka byla místem, kam je radost chodit, to se rozhodně říci nedá. To se teď ale mění.

Legendární brněnské nádraží si totiž zhruba před rokem vzal na paškál ostřílený architektonický ateliér Chybík+Krištof, který stojí například za vinařstvím Lahofer nebo skleníkem u Mendelova náměstí v Brně. Ten se rozhodl, že estetiku tohoto prostoru jednou provždy promění, aby splňoval nároky aktuální architektury a současně vycházel z pilířů, na kterých je Zvonařka založena. A nyní se blíží ke konci.

Modernizace Zvonařky vstoupila do finální fáze a už dnes je možné spatřit obrovskou proměnu, která podle České televize vychází na zhruba 100 milionů korun. Ačkoliv si pořád ponechává svou brutalistní podobu, je mnohem modernější, očištěná a opatřena nátěrem ve světlém odstínu, který opticky zvětšuje její světlou výšku. Hned na první pohled tak prostor působí čistším a uhlazenějším dojmem.

zvonarka-1

Pohled na novou Zvonařku přes ulici

Foto: Chybík+Krištof

„Při regeneraci Zvonařky bylo nezbytné brát v úvahu celou řadu faktorů. Architektura reaguje na potřebnou funkčnost objektu, jejíž řešení musí být jasně definované a účelné. Veškerý důraz je kladen na potřeby uživatele prostoru. Posledním nejdůležitějším principem je, že architekti zasahují do křehkého ekosystému, ve kterém se propojují společensko-politické faktory, ekonomika, historická dědictví a obavy o životní prostředí,“ dodává spoluautor Ondřej Chybík.

Alfou a omegou je konstrukce, která nyní překrývá prostor nástupišť. Ty se navíc rozšiřují, budou mít lepší průchodnost a nechybí ani členění provozu s centrálním bezbariérovým přístupem. Zrenovovaná nástupiště jsou osazena mobiliářem, který je částečně dílem české firmy zabývající se venkovním nábytkem mmcité, přičemž se tam vyskytují repasované lavičky od studia Chybík+Krištof.

Obecné zpřehlednění tohoto terminálu a jeho doladění pomocí bohatého nasvětlení, o které se budou starat bezmála čtyři stovky nových světel, však není to jediné. V rámci lepší orientace uvnitř Zvonařky se mění i pořadí nástupišť, kdy lidé budou na první zastávky chodit ze severní strany, kde vyroste i nová odbavovací hala. Lepší přístup tak budou mít cestující jak z Galerie Vaňkovka, tak z budoucí tramvajové zastávky Plotní.

zvonarka-3

Pohled na jednotlivá nástupiště

Foto: Chybík+Krištof

zvonarka-2

Nevzhledné stánky mizí, místo nich přibude zeleň

Foto: Chybík+Krištof

Spolu s tím se odstraňují i dočasné stánky, přidané v devadesátých letech, díky čemuž architekti otevírají terminál do města a zajišťují druhý vstup do stanice na úrovni ulice. A aby toho nebylo málo, modernizaci podstoupí také střecha nad nástupišti.

Ta bude stále sloužit pro parkování autobusů, ale také tam přibude třiapadesát míst pro veřejnost, která budou výtahem propojena s nástupišti a výpravní budovou. K samotnému konci této velké revitalizaci se očekává i přepracování předprostoru výpravní budovy, které by mělo proběhnout začátkem příštího roku.

Co se zprovoznění nové Zvonařky týče, do Vánoc by měla být otevřena všechna nástupiště, přičemž pomyslné přestřižení pásky a přivítání prvních cestujících proběhne začátkem roku 2021.

zvonarka-srovnani

Rozdíl mezi novou a původní podobu je více než zřejmý

Foto: Chybík+Krištof

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.