V Česku není místo pro 10 sítí výdejních boxů, říká šéf WeDo Daniel Mareš. I proto převezme Mall Boxy a otevře je všem

Daniel Mareš, CEO logistické společnosti WeDo

Foto: WeDo

Logistická společnost WeDo, která vznikla letos sloučením dopravce In Time a Uloženky, převezme od ledna více než stovku výdejních Mall Boxů. Ty tak budou moci využívat i další e-shopy na trhu. Právě výdejní boxy jsou jeden ze tří doručovacích kanálů, na něž se chce Daniel Mareš, šéf WeDo, v příštím roce soustředit.

Mall Boxů je dnes celkem 115, z toho 93 v České republice a zbytek na Slovensku. Dosud patřily do skupiny Mall Group, nyní se kompletně převedou pod WeDo, která je bude vlastnit i provozovat. Logistická značka WeDo totiž stejně jako celá Mall Group patří stejné trojici akcionářů, a to PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, ECI Daniela Křetínského a Rockaway Jakuba Havrlanta.

Daniel Mareš přišel do WeDo na počátku letošního roku po krátkém působení v Zásilkovně. Předtím vedl jedenáct let konkurenčního dopravce, společnost DPD.

Na otázku, jestli plánují jejich další rozvoj, tedy rozšiřování této sítě, odpovídá šéf logistické firmy spíše zamyšlením a rozborem trhu. V Česku je totiž dnes zhruba deset společností, které výdejní boxy buď již mají, anebo je chtějí nějakým způsobem rozvíjet.

Tvrdá konkurence na českém trhu s boxy

„Když se podíváme do Evropy, tak i na trzích, kde je koncept výdejních boxů už delší dobu a je zažitý, se v drtivé většině případů jedná o jednu, maximálně dvě dominantní sítě. Nedovedu si představit, že v desetimilionové České republice máme deset nezávislých sítí a každý z jejích provozovatelů si myslí, že zrovna ta jeho bude nejlepší,“ poukazuje na přeplněnost tuzemského prostoru výdejními boxy Mareš.

Jak budou dále rozvíjet jejich výdejní boxy po převzetí těch od Mallu, bude podle něj hodně záviset na vývoji celého trhu. „Něco se musí stát. Myslím si, že na každém trhu je místo pro dvě, maximálně tři sítě výdejních boxů. A samozřejmě si myslím, že jedna z těch tří budeme my,“ dodává.

wedo3

Daniel Mareš, CEO logistické společnosti WeDo

Foto: WeDo

Kromě Mall Boxů mají dnes zákazníci na výběr třeba také výdejní boxy konkurenční Alzy a vlastní síť rozvíjí i Zásilkovna, Rohlík nebo Pilulka. Plány na jejich vybudování nedávno zmiňoval i šéf dopravce DPD Miloš Malaník s tím, že je k tomu přiměla nynější koronavirová pandemie. Ostatně příští rok mají v Česku existovat už tisíce výdejních boxů a Balíkobot nedávno oznámil velké plány, jak je všechny propojí, ale na podrobnosti, s kým a jak bude spolupracovat, zatím čekáme.

Obecně však zároveň platí, že Češi dosud vyzvedávání z automatizovaných boxů úplně neholdovali a dávali přednost výdejním místům, jejichž síť je velmi hustá. „Odezva zákazníků dosud byla obecně poměrně vlažná. Ekonomicky to není úplně jednoduchá disciplína vzhledem k tomu, že před sedmi až deseti lety, kdy se objevily první, byly tyto technologie poměrně drahé,“ poukazuje Mareš.

Z pohledu zákazníka to vypadá jednoduše, je to bedna ze železa a je to levné, dodává Mareš s tím, že tak to ale ve skutečnosti není. Nejde jen o specifikum České republiky. Země, kde boxy našly své místo na trhu, jsou zákazníky žádané a jejich síť je natolik velká, že dává smysl i nákladově, lze podle něj spočítat na prstech jedné ruky.

„Jedna bedna“ stojí řádově vyšší tisíce eur, tedy nižší stovky tisíc korun. Síť o velikosti řádově tisíce boxů tím pádem vyjde na miliony až desítky milionů eur. „A to je jenom samotný box, musí se vyjednat nájem, kam jej dát, není to úplně snadná disciplína,“ vysvětluje šéf WeDo.

Nicméně situace se rychle mění, hlavně z pohledu technologií. „Dneska už máme boxy snadněji škálovatelné, můžou být větší, menší, být uvnitř pod střechou nebo venku na dešti, mohou být autonomní, že nepotřebují vůbec žádný přívod energie. To otevírá spoustu dalších možností, kam se obecně tento trh bude dál vyvíjet,“ míní Mareš.

Pro WeDo je důležité, že převzetím Mall Boxů si doplní další už dva rozvinuté doručovací kanály, a to výdejní místa a dodání na adresu vlastními silami po celé České republice. Rozvoj všech tří možností je hlavní plán WeDo na příští rok.

mallbox

Mall Boxy přebere WeDo a otevře je všem e-shopům

Foto: Mall Group

„Doručování na adresu umíme, tam to bude spíš nějaká evoluce, chceme se výrazně zaměřit na výdejní místa. Rádi bychom během příštího roku jejich počet zdvojnásobili, abychom jich měli zhruba dva tisíce,“ pokračuje Mareš v popisu jejich plánů.

Do budoucna budou podle něj nabývat na významu hlavně doručovací kanály out of home, tedy ty, které zajistí doručení zásilky v situaci, kdy člověk není doma. Zákazník musí proto mít možnost si zásilku přesměrovat na výdejní místo, do boxu, k sousedovi nebo třeba na bezpečné místo někde v garáži.

Soustředíme se na doručování z e-shopů

WeDo a Daniel Mareš mají už také jasno v další věci, a to v tom, že se chtějí soustředit hlavně na doručování z e-shopů koncovým zákazníkům. Dnes se sice zdá, že takto uvažují všichni dopravci na trhu, ale většina začínala na doručování z firmy do firmy a i dnes u nich tento objem dělá desítky procent na tržbách.

„My jsme si řekli, že na to chceme jít obráceně, protože vidíme velkou budoucnost v doručování z firem zákazníkům. Navíc máme sestru ve skupině, jeden z největších e-shopů ve střední Evropě, takže k tomu máme přístup z první ruky,“ dodává Mareš s odkazem na Mall.cz. Doručování koncovým zákazníkům je přitom podle šéfa WeDo složitější než do firem, a proto se na něj chtějí maximálně zaměřit a nerozptylovat se ničím jiným.

„Nesmí to být nějaká marketingová omáčka, ale musí to fungovat a zákazník musí poznat, že to funguje.“

„Technologie by zákazníkovi měla pomoci ve třech aspektech: musí mít flexibilní možnosti, co se zásilkou chce udělat, přesměrovat, odložit doručení, nebo spojit dvě zásilky od různých odesilatelů, aby byly doručené najednou. Zákazník musí vědět, jaké zásilky mu jdou, od koho mu jdou, kdy mu asi dojdou, jak může platit, jak se jmenuje řidič, který mu to poveze, prostě komfort,“ popisuje s tím, že posledním prvkem je spolehlivost. Neboli zákazník musí dostat to, co měl slíbeno.

„Nesmí to být nějaká marketingová omáčka, nějaké bití se v prsa, ale musí to fungovat a zákazník musí poznat, že to funguje a příště hledat e-shop, který mu balík pošle přes WeDo,“ vysvětluje Mareš ideální stav. Ten podle něj obnáší i to, že se musí změnit kultura uvnitř firmy.

wedo2

Daniel Mareš, CEO logistické společnosti WeDo

Foto: WeDo

„My se musíme dostat z tradičního uvažování, že jsme dobří, protože doručujeme 95 procent zásilek, do uvažování, že pět procent zásilek jsme ale pořád nedoručili, a tak se pojďme podívat komu a proč, aby to příště šlo,“ vysvětluje s tím, že to je obrovská výzva a na dlouhou dobu.

V plánu WeDo je jít s nyní laděným a rozvíjeným modelem i za hranice. „Až jej vyzkoušíme a nastavíme a budeme dobře dělat v Česku, tak potom ho chceme škálovat primárně do střední a východní Evropy. Ty první země, které nás zajímají, jsou samozřejmě Slovensko, Maďarsko, země bývalé Jugoslávie,“ uvádí Mareš. Expanze je prý otázka zhruba tří let.

Covidový vrchol

Všichni dopravci se nyní nachází uprostřed posledního vrcholu letošního nestandardního roku ovlivněného koronavirovou pandemií. Díky covidu se vzedmula poptávka nejen na jaře, ale s o to větší silou i na podzim, kdy se k dopadu zavřených obchodů přidaly i blížící se Vánoce. „Já jsem v branži osobně pětadvacet let a zažil jsem toho poměrně hodně, ale to, co se děje letos, je opravdu výjimečné,“ uvádí Mareš.

Na celém trhu přitom dochází ke zpožděním dodávek, většinou v řádu několika dnů. „Naprostou většinu zásilek doručíme do druhého dne tak, jak je na trhu standard. Na druhou stranu ano, mohou nastat místně a časově situace, kdy stíhat přestaneme a dojde k nějakému zpoždění den, ve výjimečných případech i víc,“ dodává šéf WeDo.

Zatímco s loňským rokem nejde v případě WeDo nynější návaly srovnat, v porovnání s letním necovidovým obdobím doručují nyní až pětinásobek. Ze srovnání doručení na adresu oproti loňsku vyplývá, že jde o nárůst až o sto procent, což je podle šéfa logistické firmy dáno nejen nárůstem poptávky, ale i toho, že hodně lidí je doma na home office a nechává si doručovat tam.

alza-spot

Přečtěte si takéAlza do Česka jako první přivezla robopsa od Boston Dynamics. Jmenuje se Dášenka a přinese vám nákup

„Teď opravdu jezdíme po domácích adresách a v některých případech nejenom po domácích adresách, ale i po chatách a chalupách. Ono je to úsměvné, ale do logistické sítě je to ohromný nápor,“ uvádí Mareš. To je i jeden z důvodů, proč vznikají zpoždění. Do chatařské oblasti, třeba v oblíbeném Středočeském kraji, kam dříve jezdil jeden kurýr s padesáti zásilkami, jede najednou zásilek třeba pět set.

Doručení na adresu se podílí na celkových číslech zhruba sedmdesáti procenty. Zbylých třicet procent připadá na výdejní místa. Loni před Vánoci to bylo podle Mareše padesát na padesát. WeDo má dnes jinak asi tisícovku partnerů, e-shopů, které jsou měsíčně aktivní a pro které rozváží. Mall patří k těm hlavním, ale podle Mareše nemají přednost například za situace, kdy bude na trhu nedostatek dopravních služeb.

„Chováme se ke všem stejně,“ říká s tím, že jezdí třeba i pro Alzu. Dep má WeDo po celém Česku šestnáct, standardní počet kurýrů je kolem tří set, nicméně nyní jich je více než dvojnásobných. Výdejních míst je tisíc, avšak úzkým hrdlem při převisech poptávky, jako je ten nynější, je právě kapacita dep. Jejich zvětšení by zabralo podle Mareše řádově měsíce nebo v některých případech i roky.

Martina Patočková v roce 1996 nastoupila do ekonomické redakce ČTK, odkud po čtyřech letech odešla do ekonomická redakce MF Dnes. Tam strávila devatenáct let a postupně se od makroekonomických témat začala specializovat na články o maloobchodu. Ten pokrývá i dnes na volné noze. Zároveň je spoluzakladatelkou webu EkoNews.cz věnovanému tématům udržitelnosti.