Úspěšný rok ve Vasky. Boty ze Zlína jsou na prestižní adrese v centru Prahy a míří za rekordními tržbami i do světa

Václav Staněk, zakladatel značky Vasky

Foto: Vasky

Mladý zlínský obuvník a zakladatel značky Vasky Václav Staněk bude na letošní rok vzpomínat nejspíš v dobrém. Alespoň z pohledu byznysu. Jen za listopad prodal tolik bot jako za celý loňský rok, v prosinci otevřel obchod na prestižní pražské adrese a začíná se dívat za hranice.

Dvaadvacetiletý Staněk začal s podnikáním už v 16 letech. Naplno se mu začal věnovat poté, co kvůli cukrovce musel skončit s vrcholovou atletikou. Narodil se ve Zlíně, ve městě Tomáše Bati, který je také jeho velkým vzorem. K ševcovině měl blízko i díky otci, který vyrábí pracovní obuv. Staněk si však našel vlastní cestu a přišel s konceptem módních, ručně šitých bot, s nimiž míří na zákazníky, kteří chtějí především kvalitu a ocení lokální výrobu.

Nově si Vasky vyšláply do centra Prahy, kde vznikl úplně nový obchod na prestižní ulici Na Příkopě. Slavnostní otevření bylo původně naplánované na 23. října, ale kvůli vládnímu lockdownu, který obchody uzavřel, se na něj dostalo až začátkem prosince. Nová prodejna, kde vládne kůže a dřevo, má rozlohu 280 metrů čtverečních. Dosud se Vasky v hlavním městě prodávaly ve výrazně skromnějších prostorách v Krakovské ulici.

„Pro Vasky je otevření této prodejny velký krok. Pokud to chceme myslet s Českou republikou vážně, tak by pro nás mohla být do budoucna stěžejní,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Václav Staněk.

vasky-praha

Obchod Vasky v prestižní pražské ulici Na Příkopě

Foto: Vasky

Vedle Prahy mají Vasky kamenné obchody také v Ostravě, v Brně a v domovském Zlíně. Do budoucna Staněk uvažuje i o Plzni, Olomouci a Českých Budějovicích. „Ale to hlavní pokrytí republiky, které jsme potřebovali, už nyní máme,“ říká s tím, že i když 85 % všech prodejů probíhá online, bez kamenných prodejen, kde si zákazníci mohou boty osahat a vyzkoušet, by to prostě nešlo.

Podpora pro tenisky a nový designér

Co se týká sortimentu, tam jsou letošním nejvýraznějším přírůstkem tenisky z pravé kůže, na jejichž vývoji Staněk a jeho tým rok pracovali. Aby se výroba vůbec mohla rozjet, Vasky si šly v létě pro podporu na crowdfundingovou platformu Hithit. Cílová částka byla 450 tisíc, nakonec se podařilo vybrat 5,5 milionu korun. Výroba se rozjela a tenisky se zařadily vedle farmářek, polobotek, pantoflí nebo sandálů do stálé nabídky. Vyrábějí se v několika barevných variantách a střizích.

Byť jsou Vasky především o pravé kůži, Staněk se dívá i po nových materiálech, jako je například látka, která se hodí lépe na léto. V plánu jsou i nové vzory bot. S tím vším má pomoci Martin Brna, který se stal před časem hlavním designérem Vasek.

vasky3

Tenisky české obuvnické značky Vasky

Foto: Vasky

Brna je původním povoláním stavař a před dvěma lety začal navrhovat a sám ručně vyrábět originální tenisky pod vlastní značkou. Jeho boty nosí například známý český šéfkuchař Přemek Forejt nebo tanečník Yemi. Ve Vaskách by měl pomoci nejen s hledáním nových vzorů, ale i s lepším plánováním kolekcí.

„V tomto ohledu jsme doteď fungovali hodně na punk, boty jsem navrhoval hlavně já, vzory vznikaly na koleně a kolekce jsme realizovali na poslední chvíli. S příchodem Martina už dokážeme plánovat kolekce i třeba půl roku dopředu,“ chválí si Staněk.

Na Vánoce se sortiment rozšířil poprvé také o sezónní oblečení jako svetry, rukavice, čepice a šály i doplňky jako kabelky a tašky. V budoucnu by mohl přibýt také sortiment pro děti, po kterém se ptají hlavně zákaznice. Právě ženy ve věku 25 až 35 let jsou hlavní cílovkou Vasek. „Náš hlavní fokus jsou stále boty pro dospělé, ale naši zákazníci si říkají i o nové věci,“ vysvětluje tyto úvahy Staněk.

Tržby míří ke 150 milionům

Dalším letošním poprvé byla i historicky první televizní kampaň, do které firma zainvestovala. Jejím cílem bylo především zvýšit povědomí o značce. Příprava kampaně zabrala tři měsíce a odstartovala v říjnu na Nově. A podle Staňka se odrazila i na prodejích.

„Teď před Vánocemi děláme 1 000 objednávek denně a domníváme se, že je v tom zahrnuta i část publika z televizní kampaně, ale i z jiných aktivit, které jsme v průběhu letoška dělali,“ vysvětluje.

Letošní úspěch Vasek je dobře vidět i na číslech. Za listopad byly tržby za prodej bot zhruba stejné jako za celý loňský rok. Dosáhly 35 milionů korun, což představuje přibližně 14 tisíc prodaných párů. Prosinec by měl být podobně úspěšný. Předvánoční období je totiž pro Vasky tradičním vrcholem sezony.

vasky-stanek

Václav Staněk, zakladatel značky Vasky

Foto: Vasky

Podle Staňka směřují tržby za celý rok ke 150 milionům korun. „Ukazuje se, že prostor pro růst stále je a že o kvalitní kožené boty z České republiky je zájem,“ bilancuje. Právě kvůli rostoucímu zájmu řeší také rozšíření výroby a poohlíží se po nových kapacitách.

„Zatím se snažíme využívat kapacity výroben, které v Česku jsou. Momentálně kooperujeme se čtyřmi, které nám vyrábí boty, doplňky nebo oblečení. Už dlouho ale přemýšlíme o zvětšení vlastní výroby nebo o založení úplně nové,“ popisuje mladý podnikatel.

pecina5

Přečtěte si takéZměním život pacientů i lékařů, věří Jiří Pecina. Do své aplikace Meddi už úspěšný podnikatel poslal stovky milionů

Stejně jako výroba i materiál na výrobu Vasek pochází primárně z Česka. Pokud je tady k sehnání. Podešve jsou ze Zlína, tkaničky z Vrbna pod Pradědem. S kvalitní kůží je to ale podle Staňka v tuzemsku komplikované. „Kožáren je tady opravdu málo, z toho důvodu saháme občas i po kvalitních kůžích z Itálie s tím, že vždycky dbáme na to, aby kůže byla získána nějakým způsobem udržitelně,“ vysvětluje Staněk.

Vasky půjdou do světa

Příští rok se chce s Vasky vydat za hranice. Plán je takový, že se jednotlivé trhy budou nejdřív testovat online a až když se prodeje přes internet rozjedou, přijdou na řadu kamenné obchody, což je podobná strategie, jakou chce při svém druhém expanzním pokusu pod vedení Milana Poláka aplikovat i tuzemský módní e-shop Zoot.

vasky-praha2

Obchod Vasky v prestižní pražské ulici Na Příkopě

Foto: Vasky

Online už nyní Vasky testují slovenský trh, v hledáčku je také Maďarsko a země regionu DACH, tedy Německo, Rakousko a Švýcarsko. Na západních trzích vidí Staněk největší potenciál, byť počítá s tím, že bude těžké se na něm prosadit. „Pokud se to ale povede, stojí to za to a my si na tu výzvu věříme. Region DACH jsme vybrali i proto, že je mezi těmi zeměmi hodně podobností, částečně i jazyk,“ vysvětluje.

S plánovanou expanzí prošel inovací i internetový obchod Vasky, který má nově k dispozici 3D konfigurátor, na kterém si můžete navrhnout vlastní botu. Je možné vybrat si podešev, tkaničky, hlavní i zadní část boty i barevnost, lesk nebo mat. A byť jsou Vasky pro Staňka byznysem číslo jedna, je spolumajitelem i dalších čtyř firem. A ty letos rovněž vykazují několikanásobný nárůst tržeb.

Wuders v Česku vyrábí dřevěný nábytek a letos podle Staňka míří k obratu 30 milionů korun, meziročně o 800 procent více. Firma Bagind, která vyrábí v Indii kožené batohy a tašky, letos utrží téměř 70 milionů. Loni to bylo 12 milionů. Pod značkou Paon label zase vyrábí v Česku luxusní dámské prádlo, tato značka je ale podle Staňka teprve v rozjezdu. A konečně Inhubo, které založil se svým společníkem Adamem Sládkem a které pro všechny ostatní firmy zajišťuje marketing.

vasky1

Tenisky české obuvnické značky Vasky

Foto: Vasky

vasky2

Tenisky české obuvnické značky Vasky

Foto: Vasky

Veronika se novinářskému řemeslu naučila v plzeňské redakci MF DNES, kde dva roky popisovala dění v místní ekonomice. V roce 2007 ji profesní cesta zavedla do celostátní ekonomické redakce iDNES.cz, kterou několik let vedla. Zpravodajství vystřídalo dvouleté angažmá v magazínu Forbes a poté štace na webu osobních financí Měšec.cz.