Twin Peaks od Larse von Triera se vrací. Slavný dánský režisér chystá třetí řadu kultovního seriálu Království

Lars von Trier je jeden z nejznámějších evropských režisérů

Foto: Aerofilms

Mezi dubnem roku 1990 a červnem roku 1991 se na televizních obrazovkách odehrála historie – Twin Peaks se stal nejen jedním z nejbizarnějších, ale zároveň jedním z nejoceňovanějších seriálů všech dob. O tři roky později pak přišla odpověď z Evropy, když se do formátu televizního seriálu pustil už tehdy úzce sledovaný režisér Lars von Trier. Jeho Království dokonce dílo Davida Lynche v určitých ohledech překonalo a nyní se chystá pokračování.

Riget Exodus (Království Exodus) bude třetí a poslední řadou surrealistického seriálu z nemocničního prostředí, kde se děje jedna podivná věc za druhou. Natáčení by mělo začít příští rok s premiérou naplánovanou o rok později. Konečně se tak snad dozvíme, jak se vliv zásvětí podepsal na fiktivní dánské nemocnici, co se stalo s monstrózním dítětem doktorky Petersenové nebo kde se vzala mizející záchranka duchů.

Produkční společnost Zentropa, kterou Lars von Trier založil a zaštiťuje všechny jeho projekty, novinku ohlásila krátkým videem, jež odkazuje na ikonické intro seriálu. V něm se nejdříve ve vizuálně podmanivé sekvenci naznačuje tajemná historie titulní nemocnice Království a probouzení nadpřirozených sil. Druhá část už více napodobuje typický devadesátkový úvod s herci, ale dramatickými záběry, hudbou a ostrým kontrastem s první půlkou se divákům zaryje do paměti.

V podobném duchu se nese i osm dílů původních dvou řad seriálu, rozkročeného mezi žánry mysteriózního hororu, nemocničního dramatu a černé komedie. Na jedné straně tak sledujeme každodenní fungování neurochirurgického oddělení a jeho personálu, na straně druhé odhalujeme vzestup temných sil. Hororové scény přitom často následuje humor vycházející třeba z přítomnosti švédského chirurga v dánské nemocnici, tyto dva národy se totiž alespoň naoko nesnáší.

Jako jeden z hlavních zdrojů inspirace pro Království sám von Trier označil právě Twin Peaks a podobnosti jsou rychle zřejmé. Oba seriály zvláštním způsobem kombinují tehdy typické televizní žánry (soap operu u Lynche a nemocniční drama u von Triera) se silně mysteriózními vlivy a nadpřirozenem. Americkému i evropskému tvůrci se tak podařilo vytvořit specifickou atmosféru, která jejich dílům zajistila status jedněch z neunikátnějších v dějinách televize.

Určitě přitom nelze říct, že by von Trier Lynche jen kopíroval. Spíš vycházel z obdobného konceptu míchání žánrů, ale dospěl k jinému tvaru. Království například mnohem méně zajímá ztotožnění diváka s postavami. Jednotlivé prvky do sebe na rozdíl od Twin Peaks tvrdě naráží a celek působí o to bizarněji. Dění natočené hektickým dokumentaristickým stylem navíc pravidelně komentují postavy dvou osob s Downovým syndromem, které myjí nádobí.

Ačkoliv si Království svými zábavnými či divnými postavami, napínavým dějem a zvláštním vyzněním vybudovalo kultovní status, plánovaná třetí a poslední řada nikdy nevznikla. Von Trier a jeho spolupracovník Niels Vørsel měli připravený kompletní scénář, než však začala produkce, zemřel představitel zmiňovaného švédského chirurga, který byl jednou z hlavních postav. V průběhu několika let zesnuli také další herci ze seriálu a jeho fanoušci přestali doufat, že by zbytek useknutého příběhu někdy viděli.

Současné oznámení závěrečné řady více než třiadvacet let po vzniku původních sezón je tak velkým a vzrušujícím překvapením jak pro znalce evropské televizní tvorby devadesátých let, tak pro početné publikum Larse von Triera. Například Nymfomanka se v Česku v roce 2013 stala malým hitem a velmi známý je také Antikrist.

nymphomaniac-lars-von-trier-shia-labeouf-stacy-martin-christian-geisnaes-aerofilms

Felicity Gilbertová, Shia LaBeouf a Stacy Martinová ve filmu Nymfomanka

Foto: Christian Geisnaes/Aerofilms

Jelikož se oceňovaný dánský režisér do dalšího televizního projektu od Království nepustil, je otázkou, jak na starý příběh naváže. Pokud si opět vzpomeneme na Davida Lynche, jeho třetí řada Twin Peaks z roku 2017 se vydala úplně jiným směrem než původní seriál. Díky tomu působila v současné televizní tvorbě přinejmenším stejně radikálně jako první dvě před téměř třiceti lety.

Jak zmiňuje magazín Variety, firma TrustNordisk, která se stará se o mezinárodní prodej, alespoň naznačila, co od nových pěti dílů Království očekávat: „Starý spor mezi Švédy a Dány je pořád v plném ohni, stav Království je křehký a na nemocnici stále leží kletba.“ Zároveň dodala, že se můžeme těšit na restaurované verze první dvou řad seriálu.

disney-mandalorian-baby-yoda

Přečtěte si takéDisney+ hlásí přes 86 milionů předplatitelů. V příštích letech chystá desítky filmů i seriálů ze Star Wars a Marvelu

K novinám se v textu vyjádřil také sám Lars von Trier, který ovšem poskytl typicky tajemné poznámky. „Hranice mají mnoho forem; mohou být linkami nakreslenými na papíře,“ začíná popisovat rozdíl mezi světem živých a zásvětím. „Linie tvoří teritoria, jejichž obyvatelé jsou dost silní na to, aby je ochránili. Vstup a opuštění často zahrnují násilí,“ pokračuje.

Vágně popisuje překračování hranic, komplikuje význam Exodu jako velkého odchodu živých nebo příchodu mrtvých. „Mezi dobrem a zlem nastala nerovnováha! Dosáhli jsme limitu, alespoň v Království, ale nemohu zaručit, že posbírat sedm astrálních vlasů světa zároveň s krví doktora bude jednoduché a obejde se bez krveprolití,“ píše Trier. Dveře Království se znovu otevírají.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.