The Ocean Cleanup pokračuje v čištění řek. S novými plavidly chce zbavit plastového odpadu až tisíc říčních toků

Říční plavidlo pro zachytávání odpadu od The Ocean Cleanup

Foto: The Ocean Cleanup

O holandském projektu The Ocean Cleanup se toho napsalo už mnoho, většinou ale šlo o popis jeho ekologických aktivit na oceánu, kde se pomocí velkých plovoucích bariér snaží zachytávat hromady plastového odpadu. A nelze říct, že by se mu nedařilo. Firma pod taktovkou mladého nadšence Boyana Slata se ovšem již minimálně rok zaměřuje také na řeky a nyní tyto snahy posouvá na další úroveň.

Jak jsme vás informovali už loni v říjnu, The Ocean Cleanup experimentuje také se speciálním říčním plavidlem katamaránového typu, které nazývá jako The Interceptor. Jeho cílem je sbírat odpad ze znečištěných řek a zamezovat tak, aby se dostal na otevřené moře. Ekologický startup totiž v minulosti zjistil, že za 80 procenty plastů plujících do světových vod stojí zhruba tisíc řek.

Ty se většinou nachází na asijském kontinentu, a proto se Slatův tým rozhodl tyto systémy posadit primárně na dvě tamní řeky, jež patří k těm nejznečištěnějším – Sungai Klang v malajsijském Kuala Lumpur a Cengkareng Drain v indonéské Jakartě. Poté následovalo něco podobného v Dominikánské republice a blíží se i akce ve Vietnamu. Jenže to není zdaleka vše.

the-ocean-cleanup-2

Vizualice nových Interceptorů, o které se postará finská společnost Konecranes

Foto: The Ocean Cleanup

Vzhledem k tomu, že plánem The Ocean Cleanup je do pěti let pokrýt až tisíc řek po celém světě, potřebuje produkci a implementaci těchto systémů urychlit. Proto zahájil partnerství s finskou společností Konecranes, která podniká v oblasti výroby a servisu jeřábů a zdvihacích zařízení. Ta bude v malajsijské továrně pro nizozemský startup vyrábět další dvě plavidla, jež půjdou do provozu v květnu příštího roku.

„Jsem šťastný, že na konci tohoto náročného roku mohu vidět start sériové produkce Interceptorů. Je to důležitý krok k tomu, abychom mohli bojovat s plastovým znečišťováním našich oceánů. Věřím, že firma Konecranes je pro tento úkol ideální, a těšíme se, až budeme v následujících letech vyrábět řadu dalších plavidel,“ říká šéf The Ocean Cleanup Boyan Slat.

Oproti původním modelům těchto říčních plavidel, které plavou samy a automaticky plní vnitřní kontejnery nasbíraným odpadem, budou ty nové od Konecranes malinko upravené. Největší změnou projdou běžící pásy, přes které se odpad dostává do kontejnerů – podle dostupných specifikací mají měřit 2,5 metru, což je zhruba 1,6násobné rozšíření.

Spolu s tím se rozšíří i vnitřní kontejnery, které pojmou více odpadu. Součástí budou i nový systém pohonu, jenž má nabízet vylepšené monokrystalické solární panely, a „chytřejší“ systém pro skladování energie. Úpravami prochází i samotná designová struktura, která je modulárnější a lépe uzpůsobena pro globální nasazení.

Boyan Slat The Ocean Cleanup

Boyan Slat, zakladatel a CEO The Ocean Cleanup

Foto: The Ocean Cleanup

S ohledem na to, že do pěti let chce projekt výrazně vyčistit až tisíc řek po celém světě, jde o poměrně ambiciózní plán, na který bude potřebovat vedle financí i podporu příslušných vlád. The Ocean Cleanup už ale v minulosti – v době, kdy Boyanovi Slatovi nikdo nevěřil – dokázal, že masivní čištění světových vod je proveditelné.

Ačkoliv se zpočátku jeho plovoucí systém sítí, pomocí kterých čistí především Velkou tichomořskou odpadkovou skvrnu, nacházející se mezi Kalifornií a Havají, dostal do problémů, nakonec svou úvodní misi zakončil úspěchem a na břeh vytáhl pytle plastových úlomků, jež se na hladině oceánu vznášely i několik desítek let. Pak z nich začal dělat i sluneční brýle.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.