Solární Batmobil s dojezdem přes 1 600 kilometrů na jedno nabití. Aptera Paradigm je úkaz mobility zítřka

Solární vůz Aptera Paradigm

Foto: Aptera

Rovných 180 malých solárních panelů se stará o výrobu takového množství elektřiny, která denně – pokud panují příznivé podmínky – vystačí na ujetí vzdálenosti až 72 kilometrů. To je dostatečná vzdálenost pro většinu majitelů automobilů. A přesně touto technologií je vybaven solární vůz Paradigm od automobilky Aptera, který je nutné k dobíjecímu stojanu přistavit jen málokdy.

To si však vyžádalo určité kompromisy, kvůli nimž se zřejmě nebude jednat o tak populární elektromobil jako třeba nové ID. 3 od Volkswagenu, které je naopak nutné dobíjet relativně často. Umístit na kapotu elektromobilu solární panely, jež mají vyrábět elektřinu pohánějící vůz kupředu, dává smysl. Vytvoření takového solárního samohybu ale prozatím brání nedostatečně účinná technologie kolekce a zpracování energie.

S tou dovedou účinně nakládat jen malé solární elektromobily, které vynikají funkčností, ovšem po praktické stránce jsou v podstatě nepoužitelné. To platí i o vozech značky Aptera. Byť se jedná o modely určené do běžného provozu, vzhled strojů Paradigma a Paradigma+ v mnohém připomíná studentské projekty solárních automobilů určených jen pro speciální závody.

aptera-pradigm1

Celkem 180 solárních panelů se stará o sběr energie ze slunečních paprsků

Foto: Aptera

Stejně jako ony byly i tyto modely od počátku koncipovány tak, aby nabídly co možná nejdelší dojezd, aniž by musel řidič parkovat u dobíjecí stanice. Tomuto se podřídil každý detail vozu, což je patrné na první pohled. Automobil se třemi koly totiž připomíná klasické produkční vozy etablovaných automobilek jen vzdáleně.

Jeho křivky jsou extrémně futuristické a vůz díky nim dokáže převézt jen dvoučlennou posádku. Na druhou stranu však má koeficient odporu pouhých 0,13, takže vzduch doslova krájí. Plusem je i extrémně lehká konstrukce díky použitým kompozitním materiálům, respektive kevlaru a lnu, z nichž je vytvořena kostra automobilu.

Nízká váha a co možná nejlepší aerodynamika umožňují vozidlu nakládat s drahocennou energií s maximální efektivitou. Velikost baterií, do kterých se energie ukládá, se různí podle preferencí. Kapacita té nejmenší by měla stačit na 400 ujetých kilometrů, té největší na 965 kilometrů.

aptera-pradigm5

Vůz je díky bateriím schopen jízdy, i když slunce nesvítí

Foto: Aptera

aptera-pradigm2

Vůz je schopen uvézt dvě osoby a jen minimum zavazadel

Foto: Aptera

V nabídce nechybí ani baterie o kapacitě 100 kWh, která by měla poskytnout dostatek energie na výlet dlouhý až tisíc mil, tedy více než 1 600 kilometrů, což je mezi elektromobily neuvěřitelné číslo. Kam se na něj hrabe nejnovější technologie od Tesly.

Nutno ovšem podotknout, že Tesla je momentálně o něco dále než Aptera, minimálně co se počtu vozů na silnicích týče. To by však chtěla americká automobilka, která byla založena před patnácti lety, změnit. Na své modely již proto začala přijímat rezervace podmíněné zálohou 100 dolarů, tedy necelých 2 200 korun.

Ceny vozů Aptery by se měly pohybovat mezi 26 až 46 tisíci dolarů (566 tisíc až 1 milion korun). S výrobou chce začít v průběhu příštího roku, přičemž maximální rychlost tohoto solárního Batmobilu by měla být 177 kilometrů v hodině s akcelerací 0–96 km/h za 3,5 sekundy.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.