Roboti od Boston Dynamics opět mění majitele. Po Googlu a SoftBanku se z nich pokusí udělat byznys Hyundai

Robotičtí psi od Boston Dynamics

Foto: Boston Dynamics

Nejprve šlo o pouhé prototypy party nadšenců z univerzity MIT, postupem let se z nich ale vyklubaly šikovné robotické stroje, které nejen zvládnou akrobatické kousky, ale také umí být užitečnými pomocníky ve skladech, v terénu nebo dokonce v telemedicíně. Řeč je o americké firmě Boston Dynamics, která nyní už poněkolikáté mění majitele a zahajuje novou kapitolu.

Většinový podíl ve firmě, která teprve letos v červnu začala prvního robota prodávat, nyní získává jihokorejská automobilka Hyundai. Od dosavadního majitele, japonského SoftBank, kupuje 80procentní podíl, který firmu oceňuje na 1,1 miliardy dolarů (přibližně 23,9 miliardy korun). V průběhu zhruba tří let tak jde o další velkou změnu, protože ještě v květnu roku 2017 firma spadala pod Google.

„Máme radost, že se Boston Dynamics, světový lídr v oblasti mobilní robotiky, stává součástí našeho týmu. Tato transakce propojí schopnosti Hyundai Motor Group a Boston Dynamics k tomu, aby společně posouvaly inovace v mobilitě budoucnosti,“ zmiňuje Euisun Chung, předseda skupiny Hyundai Motor Group, která nad robotickou firmou bude mít kontrolu.

marc-raibert-boston-dynamics-spotmini

Zakladatel Boston Dynamics Mark Raibert

Foto: Boston Dynamics

Proč se tak Hyundai rozhodlo, je poměrně zřejmé. Jihokorejský gigang totiž s robotickými technologiemi už nějaký čas experimentuje, což ostatně potvrzuje spuštění továrny, ve které se budou vyrábět téměř až postapokylaptická robotická vozidla. Navíc má ambice se do pěti let stát lídrem v oblastech elektrických a autonomních vozů.

Podle agentury Bloomberg, která o tomto nákupu informovala, má Hyundai do budoucnosti aut investovat až 55 miliard dolarů. A právě tam se mohou know-how a technologie od Boston Dynamics hodit. Kdo jiný by měl v oblasti pokročilé robotiky pomoci než právě tento výrobce. Jejich systémy by se údajně měly používat nejen pro výrobu komponent, ale i chytrá řešení samotných vozů.

Smysl to patrně bude dávat i pro Boston Dynamics. Ačkoliv vytváří skutečně zajímavá robotická řešení a nebojí se svého robopsa Spota nabízet na zhruba 1,8 milionu korun, v posledních letech nebyla firma zisková – jen za fiskální rok končící v letošním březnu reportovala ztrátu dosahující 103 milionů dolarů, což je o zhruba 60 procent více než v roce minulém.

Pod vedením Hyundai by se tak pro ni mohlo blýskat na lepší časy. Je zároveň nutné zmínit, že i SoftBank bude v Boston Dynamics nadále působit. Stále v ní drží zhruba 20% podíl, což mu dává prostor k vzájemným debatám nad novými řešeními. Právě pod japonským gigantem se Boston Dynamics podařilo speciální robopsy vyšperkovat tak, aby zvládly utáhnout třeba náklaďák.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.