Raketa jménem Airbnb. Jeho akcie při IPO vystřelily na dvojnásobek a hodnota přesáhla 100 miliard dolarů

Brian Chesky, spoluzakladatel a šéf Airbnb

Foto: Airbnb

Myšlenka neubytovat se během dovolené v hotelu či penzionu a místo toho dát přednost lůžku v cizím pokoji byla ještě před několika lety pro mnohé nepochopitelná. Platforma Airbnb, která v roce 2008 začala propojovat cestovatele s možností noclehu u domácích rezidentů, však vsadila na správnou kartu a za posledních dvanáct let dokázala radikálně změnit způsob, jakým lidé tráví své dovolené i pracovní cesty po celém světě.

Jeden ze světově nejhodnotnějších startupů začíná svou další životní kapitolu. Dnešním úpisem akcií na newyorské burze cenných papírů Nasdaq se stává veřejně obchodovatelnou firmou. Navzdory silně negativnímu dopadu pandemie na globální cestovní ruch Airbnb v posledních dnech dokonce několikrát hodnotu akcií při úpisu navyšovalo. Ta se dostala na 68 dolarů, ale okamžitě po startu obchodování vystřelila na více než dvojnásobek.

Ještě minulý týden se měla jejich hodnota pohybovat v rozmezí 44 až 50 dolarů za akcii, následně došlo k navýšení na 50 až 60 dolarů, aby se nakonec zastavila na 68 dolarech za kus před spuštěním obchodování. To sanfranciskou firmu ocenilo na 47 miliard dolarů, tedy o 12 miliard více než před týdnem. Se startem obchodování a díky obrovskému zájmu investorů se aktuálně obchoduje Airbnb za zhruba 147 dolarů na akcii.

Hodnota Airbnb se tak posunula lehce nad hranici 87 miliard dolarů. Krátce se dokonce akcie firmy obchodovaly nad 160 dolary, což vedlo k valuaci oscilující nad 100 miliardami. Během letošního jara, kdy investoři do Airbnb vložili dvě miliardy dolarů, se přitom valuace pohybovala na úrovni 18 miliard. Při posledním investičním kole Series F před třemi lety byla firma oceněna na 31 miliard dolarů.

airbnb-founders

Zakladatelé Airbnb: Joe Gebbia, Nathan Blecharczyk a Brian Chesky

Foto: Airbnb

Ke snížení valuace před vstupem na burzu došlo především kvůli dopadům pandemie, stejně jako kvůli nim došlo k odkladu samostatného vstupu. Platforma zprostředkovávající ubytování či zážitky cestovatelům sice měla během krize opravdu namále, nakonec se ale opět začala nadechovat. I díky úsporným opatřením či částečnému obnovení cestovního ruchu se ve třetím letošním kvartále dostala do černých čísel.

Airbnb díky úpisu přibližně 50 milionů akcií získalo 3,5 miliardy dolarů, podle deníku The New York Times tak jde o největší IPO (primární úpis akcí na burze) letošního roku. Platforma přitom prodává méně než deset procent všech stávajících akcií, což znamená, že většina prvních investorů firmy zatím své pozice nemůže prodat, upozorňuje portál Barrons.

Analytici přitom ještě před zahájením obchodování na burze očekávali, že stanovená hodnota akcií na úrovni 68 dolarů za kus je pořád podhodnocená, což se následně projevilo růstem jejich hodnoty o téměř 120 procent k času publikace tohoto článku.

Jen den před IPO Airbnb přitom na burzu vstoupila společnost DoorDash specializující se na rozvoz jídla. Během prvního dne obchodování její akcie vystřelily o 85 procent, což firmu ocenilo na celkových 65 miliard dolarů. Podobný scénář potkal i další podobné firmy na burze, které tam letos vstoupily, včetně Asany nebo Snowflake. Často ale jejich nadhodnocená hodnota zanedlouho po úpisu projde korekcí.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.