Se Třemi tygry ovládli internet a teď spouští streamovací službu. Chceme nezávislost, říká ředitel Divadla Mír

Část složení ostravského Divadla Mír

Foto: Jan Lipovský

Ostravské Divadlo Mír jde už od založení před čtyřmi lety tak nějak vlastní cestou. Je to jedno z mála soukromých divadel v Česku, velká část převážně komediální tvorby je původní, nové publikum si získává mnohdy na YouTube a nedávno spustilo vlastní streamovací službu MírPlay. Zkrátka opakovaně demonstruje, jak může moderní divadlo fungovat a bavit.

Jaké jiné divadlo by mělo za temné doby pandemie uspět než to, které se zaměřuje na humornou tvorbu odvádějící mysl od existenciálních úvah. V Míru se navíc s takovým přístupem ještě před letošním březnem rozhodli vydat přímo za diváky na YouTube a se sérií ztřeštěných skečů Tři tygři nedávno vyhráli Křišťálovou lupu. Příchod lockdownů je přitom motivoval pokračovat dál, takže pro svou online tvorbu vytvořili nový domov, MírPlay.

Za 90 korun měsíčně nebo 900 korun ročně zde divák podle modelu Netflixu dostane přístup ke kompletní natočené tvorbě Divadla Mír, od klasických divadelních záznamů přes skeče Tří tygrů až po filmově natočené inscenace či původní filmy. Ačkoliv Mír nemá uzavřený soubor herců, na většině obsahu se podílí jeho centrální členové. Přestože tedy fyzická hlediště už několik měsíců zejí prázdnotou, v Ostravě mají pořád plné ruce práce.

ostrava-divadlo-mir-soubor_jan-lipovsky-2

Vyplašení, jedna ze sérií skečů Divadla Mír, paroduje reality show Vyvolení

Založením vlastního nezávislého divadla si Albert Čuba, majitel, ředitel a herec Míru, hlavně splnil osobní sen. Na úvěr koupil nevyužívanou budovu někdejšího kina ze třicátých let, dal zrekonstruovat její vnitřní prostory, nechal je přizpůsobit potřebám každodenních inscenací a za pár let vybudoval stálici ostravského kulturního prostoru.

Není proto překvapivé, že když jsme se ho zeptali na motivaci vytvořit vlastní streamovací službu, řekl pro CzechCrunch: „Snad to nebude znít nějak vzletně, ale důvod, proč jsme se rozhodli jít cestou vlastní platformy, je nejspíš nějaká základní touha po nezávislosti.“

Aktuálně je mezi prémiovým odběrem kanálů na YouTube, Patreonem, Twitchem a dalšími službami relativně snadné najít cestu, jak fanouškům umožnit přispět, z hlediska Divadla Mír ale každá obsahuje nějaký kompromis nebo právě bod závislosti. O tom už ostatně před časem pro CzechCrunch hovořili Martin Klesnil a Patrik Fiala, kteří taktéž chystají vlastní televizi.

„Když přejímáte řešení třetí strany, automaticky jste závislí také na jejích rozhodnutích a dříve nebo později se vám některá z nich prostě nebudou líbit,“ poznamenává Čuba.  Ze začátku živých streamů na YouTube proto diváci mohli dobrovolně přispívat načtením QR kódu z videa. Už tehdy vše probíhalo bez prostředníků nebo přecházení na jiný web, v jednoduchém rozhraní jen stačilo vybrat částku a potvrdit odeslání.

Postupem času ale ostravské divadlo začalo uvažovat o robustnějším řešení, které by se nemuselo spoléhat ani na fungování platformy Googlu a bylo by přizpůsobené jeho potřebám. Navíc po půl roce protipandemických opatření v Míru usoudili, že spíše než žádat o dobrovolné příspěvky je v pokročilém stádiu pandemie rozumnější jiný model.

„V průšvihu jsou teď úplně všichni. Proto lidem už delší dobu neříkáme, aby nás podpořili, ale aby nás případně odměnili za to, že je na internetu bavíme,“ říká Čuba. A MírPlay v takovém otočení přístupu představuje další logický krok – lidé místo podporování divadla jednoduše platí za službu stejně, jako by si koupili vstupenku.

Výhodou zcela vlastní platformy je pak přímá transakce, kde je jasné, co se s penězi děje. „V dnešní době je přece vše nastaveno tak, že se tvůrce může se svým fanouškem spojit napřímo. Rovnou. Bez napojení třetí strany,“ dodává ředitel Divadla Mír.

V takovém kontextu je už jasné, proč se alternativou nestala nedávno spuštěná streamovací služba Dramox Martina Hájka, která rychle roste. Divadlo Mír by tam navíc nezapadlo hlavně kvůli povaze své tvorby. „Dramox je skvělý, ale my aktuálně máme jediný záznam hry, který by se tam dal umístit,“ zmiňuje Čuba.

vasky-stanek-top

Přečtěte si takéÚspěšný rok ve Vasky. Boty ze Zlína jsou na prestižní adrese v centru Prahy a míří za rekordními tržbami i do světa

Převážný zbytek obsahu, co s kolegy každý den vytváří, jde svou vlastní cestou. Jedním z hlavních formátů na MírPlay jsou „filmové inscenace“ podle divadelních her, jejichž snahou je překračovat hranice klasických divadelních záznamů. „Od začátku je koncipujeme tak, že divák bude výsledné dílo sledovat na obrazovce, a k divadelnímu textu přistupujeme jako k filmovému scénáři,“ vysvětluje ambiciózní třinecký rodák.

Podobný koncept se v Česku nedávno objevil už v rámci projektu Film naživo, který chce také divákům u obrazovek poskytnout zkušenost, jakou by při klasické návštěvě divadla nezažili. Přenášením inscenací do exteriérů rozšiřuje fantazijní svět a prostřednictvím kamer na oblečení zase umožňuje herce následovat až do zákulisí.

ostrava-divadlo-mir-mirplay

Web streamovací služby MírPlay

Zatímco se však Film naživo pod vedením režiséra Viktora Tauše zaměřuje spíše na náročnější artovou tvorbu, Divadlo Mír své publikum hlavně baví. Jeho principál jako přibližný příměr zmiňuje například americký zábavní pořad Saturday Night Live. Díky tomu se Třem tygrům na YouTube podařilo získat už přes 200 tisíc odběratelů a téměř 39 milionů zhlédnutí. Úspěšný byl také start MírPlay, které má dva týdny po spuštění přes dva tisíce předplatitelů.

Vytvořit streamovací službu jde i ve třech

Čuba přitom zmiňuje, že by jich bylo ještě mnohem více, kdyby službu v den spuštění nepotkal „pěkný fuckup související právě s jedinou závislostí na třetí straně ve formě platební brány“. Společnosti, která ji poskytla, se zrovna se začátkem MírPlay sesypal server. Zbytek technologického řešení, vytvořeného přímo lidmi z Divadla Mír, ale prý proběhl bez větších problémů.

S prvotní myšlenkou na základní strukturu webu a způsobem hostování videí přišel sám ředitel divadla. Následně šel postupně za vývojářem Martinem a grafikem Honzou, z nichž každý navíc paralelně s tím režíroval a hrál, staral se o marketing Míru nebo studoval. „Ve výsledku na tom tři lidé pracovali intenzivně asi od půlky září a 10. prosince jsme to spustili,“ uzavírá Čuba proces vývoje vlastní streamovací služby.

Řečnicky se přitom ptá, kolik času, lidí a peněz by asi podobný projekt zabral v klasickém startupovém prostředí, kde by vznikal jako nová placená videoplatforma. V podnikatelském duchu pak vytvořené technické řešení nabízí i jiným divadlům, které by měly zájem se cestou MírPlay vydat také – s vlastním obsahem na vlastním webu.

ostrava-divadlo-mir-albert-cuba_lipovsky-1

Albert Čuba jako hlavní hrdina Smrti talentovaného vepře

Foto: Jan Lipovský

Jelikož se Divadlo Mír pustilo v zásadě do konkurování Netflixu a dalším streamovacím službám, do své knihovny chystá mnoho obsahu. Momentálně vedle scének Tří tygrů, se zpožděním nadále dostupných i na YouTube, nabízí například filmovou inscenaci Smrt talentovaného vepře. Připravují se ale také vážnější tituly, například v podobě Čapkova Adama stvořitele. Ten se na jevišti neobjevil už dlouho a ve filmovějším záznamu dokonce nikdy.

Kromě toho v Míru pracují na celovečerních filmech, seriálech a dalším zábavním obsahu. Ačkoliv Divadlo Mír nemělo problém vyprodávat sál před pandemií a jeho ansámbl se těší, až to bude zase možné, lockdown pro něj neznamená krizi. Albert Čuba ostatně zmiňuje, že MírPlay vzniklo právě kvůli němu.

Na jednu stranu představuje řešení současného problému, na druhou je to další vývojové stádium divadelního formátu, který mohou mladší generace považovat za zastaralý. Ostravský soubor sice nesbírá prestižní divadelní ceny, svým osobitým přístupem se mu ovšem daří reagovat na dnešní publikum a zaujmout ho tam, kde je. Ať je to třeba vedle vtípků na YouTube nebo Netflixu.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.