Očekávanou hru Cyberpunk 2077 ničí velké chyby ve verzi pro PlayStation 4. Sony ji proto stahuje z prodeje a vrací peníze

Jednu z postav ve hře Cyberpunk 2077 ztvárnil Keanu Reeves

Foto: CD Projekt Red

Osm let se čekalo, než polské studio CD Projekt Red vypustí jeden z nejžhavějších herních titulů minimálně letošního roku – Cyberpunk 2077. Fanoušci se nakonec dočkali 10. prosince po několika odkladech, kdy RPG odehrávající se v rozsáhlém a propracovaném městě Night City dorazilo snad do všech relevantních online obchodů. Z toho, který provozuje Sony pro svůj PlayStation, ale nyní na neurčitou dobu mizí.

Než se dostaneme k jádru rozhodnutí ze strany Sony pro odstranění Cyberpunku 2077 z obchodu PlayStation Store, je potřeba se vrátit o pár dní zpět. Ačkoliv novinka od CD Projekt Red ihned zaujala svým propracovaným světem a příběhem, v němž se objevuje i herec Keanu Reeves, někteří hráči si začali všímat různých chyb, které hře kazily renomé. Zpravidla šlo o hráče, jež hrají na starších konzolích a ne na nejnovější generaci PlayStation 5 a Xbox Series X.

I když je nutno dodat, že v případě tak rozsáhlé hry se daly určité komplikace očekávat, stovky tisíc hráčů po celém světě žádaly Sony kvůli špatné optimalizaci hry o vrácení peněz. Majitelům základní verze PS4 a Xbox One se hra podle četných recenzí (i našeho redakčního testování) často zasekávala, padala a byla prolezlá bugy, které zážitek negativně ovlivňovaly.

cyberpunk5

Záběry ze hry Cyberpunk 2077

Foto: CD Projekt Red

Poměrně často se objevovaly tzv. vizuální glitche, jinak řečeno závady na obrazu, kdy například mrtvoly létaly vzduchem nahoru a dolů, postavy byly zabořeny při dialogu ve zdech, zasekávaly se titulky na obrazu až do restartu hry a podobně. Zkrátka nic, co byste v jakékoliv hře – a v tak očekávaném titulu obzvlášť – chtěli zažívat, i když většina chyb vyloženě neblokovala průchod hrou.

Sony se proto rozhodlo, že verzi pro PS4 (i PS5 v rámci zpětné kompatibility) ze svého obchodu stáhne, což se v historii zřejmě nikdy nestalo. Navíc všem hráčům nabídlo možnost refundace peněz (přibližně 60 dolarů), které vyhoví vždy, když o ni zažádají.

„Sony usiluje o co nejvyšší úroveň spokojenosti pro hráče, tudíž bude vracet peníze všem hráčům, kteří si Cyberpunk 2077 z PlayStation Store zakoupili,“ zní z oficiálního vyjádření společnosti a nespokojené zákazníky odkazuje pro podání žádosti na tento web.

Ve svém prohlášení dále japonský gigant nezmiňuje, kdy hru zpět do online obchodu vrátí. Je ale pravděpodobné, že se tak stane, až CD Projekt Red opraví všechny neduhy, na čemž už ostatně vývojáři usilovně pracují, a velké aktualizace chystá na leden a únor. Nutno podotknout, že i samotné studio sdělilo, že „všichni, kdo nejsou spokojeni s nákupem hry na PS4 nebo Xbox One, by měli zažádat o refundaci“. Tudíž moc dobře ví, že je něco špatně.

cyberpunk0

Jednu z postav ve hře Cyberpunk 2077 ztvárnil Keanu Reeves

Foto: CD Projekt Red

Pro CD Projekt Red tak nejde o zrovna šťastný release. Ještě před vydáním očekávaného titulu přitom stoupla hodnota akcií polského studia o více než 80 procent, aby se krátce po vydání propadla znovu pod 250 polských zlotých. Kvůli chybám svolalo vedení firmy i mimořádné jednání s investory, kde se muselo zpovídat z nepříjemných otázek a vysvětlovat nadcházející úmysly.

Pokud se ale podíváme na výsledky z hraní na nadupaných PC a „next-gen“ konzolích, tam je situace jiná. Ti, kteří hrají na PS5, Xbox Series X nebo lepších počítačích, zpravidla neřeší žádné větší chyby.

Samozřejmě lze najít diskuze o výskytu menších bugů a podobně, převládá ale optimističtější nálada, což potvrzuje i hodnocení na Steamu okolo 80 až 85 procent. Lepší hratelnost je také na PlayStation 4 Pro, byť je tam horší vizuální kvalita. A samozřejmě nelze i přes nepříjemnou situaci s chybami zapomenout na obří prodejní úspěch – byť i právě proto je to o to větší problém.

Ještě před vydáním polské studio zaznamenalo až osm milionů předprodaných kopií s celkovými tržbami přesahujícími hranici půl miliardy dolarů, tedy bezmála jedenáct miliard korun. Tato suma ostatně s přehledem zaplatila vývoj, který měl podle odhadů vyjít na zhruba 135 milionů dolarů. Teď bude zajímavé sledovat, zda studio v co nejrychlejším sledu opraví zmíněné problémy a naplní velká očekávání. Prostor na to je.

Aktualizováno (18. 12. 2020, 19:15) – Podobně jako Sony se zachoval i Microsoft, který nabízí refundaci každému, kdo si Cyberpunk 2077 koupil z oficiálního online obchodu Microsoft Store. Ačkoliv tvůrci Xboxu nabízeli možnost vrácení již předtím, teď ji rozšiřuje – prakticky každý, kdo si hru koupil digitálně, o ni může zažádat. V nabídce je však Cyberpunk 2077 stále veden (na rozdíl od PlayStation Store).

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.