Největší softwarová akvizice roku je tady. Salesforce za téměř 28 miliard dolarů kupuje Slack

Komunikační nástroj Slack bude mít nového majitele

Foto: Slack

Populární komunikační nástroj Slack bude mít nového majitele. V obří transakci ho získá Salesforce, který si bude chtít spolu s ním ještě více podrobit svět korporátních služeb. Ve třetím největším obchodu roku vysází technologická společnost Marca Benioffa 27,7 miliardy dolarů, což je přes 600 miliard korun. Většinu navíc v hotovosti. Více letos zaplatily jen Nvidia za Arm a AMD za Xilinx.

Marc Benioff během dvaceti let ze Salesforce vybudoval globálního lídra na poli CRM služeb a roční obrat jeho společnosti už přesáhl 20 miliard dolarů, přičemž hodnota na burze je na 220 miliardách. Daří se jí tedy dobře, a tak nyní neváhá ve své největší akvizici v historii vysázet spoustu peněz za Slack, u něhož věří ve velké synergie se svými službami.

„Tohle je spojení z nebes. Společně Salesforce a Slack utvoří budoucnost korporátního softwaru a promění způsob, jak všichni pracují v plně digitálním prostředí odkudkoliv na světě,“ uvedl v oficiálním prohlášení Benioff s tím, že zakladatel Slacku Stewart Butterfield se svým týmem stvořil jednu z nejoblíbenějších platforem v historii firemního softwaru.

marc-benioff-salesforce1

Marc Benioff, spoluzakladatel Salesforce

Foto: Salesforce

Salesforce za Slack zaplatí celkem 26,79 miliardy dolarů v hotovosti a zbytek v akciích, které budou stávajícím akcionářům Slacku poměrově rozděleny. Celková výše transakce se tak vyšplhá na zmíněných 27,7 miliardy dolarů, přičemž většinu částky zafinancuje Salesforce z vlastních zdrojů a dalších 10 miliard dolarů mu poskytne trojice amerických bank ve formě 364denního překlenovacího úvěru.

Byť se o velkém softwarovém obchodu začalo spekulovat jen těsně před jeho oznámením, tak jak podotýká magazín TechCrunch, Slack si o podobnou akvizici říkal. Od loňského vstupu na burzu nevykazoval úplně optimální výsledky a cena jeho akcií vystřelila vzhůru až ve chvíli, kdy se začalo mluvit právě o možném prodeji. Jinak se tržní hodnota firmy pohybovala jen mírně nad hranicí loňského IPO. Ještě začátkem listopadu byla kolem 15 miliard dolarů, nyní vystřelila k 25 miliardám.

„Osobně věřím, že tohle je nejstrategičtější spojení v historii softwaru a už se nemůžu dočkat, až začneme,“ prohlásil k prodeji své firmy Stewart Butterfield, který Slack budoval od roku 2013. Salesforce se teď bude moci v enterprise softwaru ještě více měřit s Microsoftem, s nímž již bojuje například na cloudovém poli.

A je to právě Microsoft, který Slacku začal v poslední době zatápět, když významně tlačí svůj konkurenční komunikační nástroj Teams. Poměrně rychle ho dokázal předběhnout v počtu uživatelů a Slack je nakonec přestal v posledním roce prozrazovat. Hlásil však minimálně poslední ztrátové kvartály, přičemž cesta ke kýžené profitabilitě se stále klikatila, a tak i z tohoto pohledu pro něj dává prodej smysl. A to za velmi dobrých podmínek.

stewart-butterfield-slack-big

Stewart Butterfield, spoluzakladatel a CEO Slacku

Foto: Slack

Cílem Salesforce je nechat služby běžet i nadále samostatně, ale zároveň propojit některé nástroje, které by měly v rámci Salesforce vytvořit unifikovanou platformu pro lepší interní komunikaci v kombinaci s prodejními nástroji cloudového giganta. Platforma Salesforce Customer 360, která umožňuje schraňovat veškeré informace o zákaznících, tak dostane vzhled Slacku a přebere nejzásadnější funkce.

Pro Salesforce to navíc není první podobná akvizice, kterou chtěl unifikovat práci uvnitř korporací. V roce 2016 za 750 milionů dolarů koupil startup Quip, který přišel s novým způsobem sdílení a práce na dokumentech a který se přímo integroval do platformy Salesforce.

Podobně se může završit i příběh dosud samostatného Slacku, který se od svého vzniku virálně šířil ve startupové komunitě a i díky rychlému růstu si získal srdce investorů. Ti do něj napumpovali v průběhu let jednu miliardu dolarů, což posunulo hodnotu Slacku na sedm miliard dolarů. Tehdy začala firma pokukovat po vstupu na burzu, kam loni nakonec také vstoupila.

Tam už se ale Slacku nedařilo tak rychle růst ani odolávat stále silnější konkurenci, a tak pro něj může být prodej vykoupením. Transakce se má pod taktovkou Salesfore podle oficiálních informací uzavřít ve druhém čtvrtletí fiskálního roku 2022, tedy v průběhu příštího kalendářního roku.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.