Na sdílených kolech a skútrech i v zimě. Rekola, BeRider, Nextbike i Blinkee nechávají své stroje v ulicích

Žluté elektrické skútry BeRider budou uživatelům k dispozici i během zimy

Foto: BeRider

Zářivě zelené elektrické skútry BeRider brázdí ulicemi Prahy od loňského září a už během prvních tří loňských měsíců zvládli uživatelé v hlavním městě přes dvacet tisíc jízd. Škoda Auto DigiLab, která za jejich provozem stojí, tak letošní sezonu v březnu otevřela rovnou se sedmi stovkami skútrů a podle publikovaných čísel si výsledky pochvaluje.

Skútry ve své druhé sezoně ujely více než 500 tisíc kilometrů a novou aplikaci si v průběhu roku stáhlo více než 100 tisíc uživatelů. Zajímavostí je i jeden rekordní den, ve kterém uživatelé uskutečnili dohromady 1 646 jízd. Podle DigiLabu, inovační pobočky Škodovky, přitom uživatelé službu využívají nad očekávání i během nižších teplot a nepříznivého počasí. Proto bude možné projet se na skútrech BeRider i během zimy.

Samozřejmostí by měla být přizpůsobená výbava skútrů ve formě zimních pneumatik nebo pravidelný servis pro bezpečnost uživatelů. „Jde o správnou nabídku ve správnou dobu. BeRider optimálně doplňuje celkový ekosystém nabídky mobility Škoda Auto,“ věří Jarmila Plachá, vedoucí DigiLabu. Pohybovat se na krátké a střední vzdálenosti po Praze na elektrickém skútru je podle ní praktické a v době koronaviru hlavně i bezpečné.

201216_berider-min

Skútry BeRider budou jezdit i v zimě

Foto: BeRider

Pandemie naopak zabrzdila plány expanze zelených skútrů do Brna, kde jich podle původního plánu chtěla Škodovka od května nasadit 250. Kvůli covidu byl chystaný vstup do moravské metropole pozastaven, přičemž nový termín spuštění zatím DigiLab nekomentuje.

Provoz elektrických skútrů během zimní sezony plánuje i konkurence BeRideru, franšíza polské značky Blinkee, která do Prahy nasadila 150 skútrů v červnu. Ta sice přiznává, že jí „klasických“ zákazníků momentálně ubývá, na druhou stranu však začala spolupracovat s kurýry, kteří ji využívají k rozvozu zboží či jídel.

„Z tohoto důvodu jsme se také rozhodli nechat naše skútry venku i přes zimu,“ říká pro CzechCrunch Tereza Veselá ze společnosti E-sharing, jež v tuzemsku Blinkee provozuje. „Naše baterky jsou navíc do -15 stupňů, takže skútry zůstanou ve městě k dispozici,“ dodává s tím, že od začátku provozu se v tuzemsku přes platformu uskutečnilo na dvacet tisíc jízd.

V ulicích zůstanou i Rekola a Nextbike

Elektrické skútry ovšem nejsou jedinými hráči na poli městské mobility i během zimy. V letošní sezoně se dařilo například i sdíleným kolům Rekola, která dle zakladatele Vítka Ježka navzdory pandemii očekávají zhruba stejný počet jízd jako loni, tedy na úrovni 700 tisíc.

Podle dat růžového bikesharingu se v Praze zmenšil provoz aut na silnicích, což mohlo lidi vést k vyzkoušení si kola jako dopravního prostředku. Z tohoto důvodu budou Rekola fungovat i v zimních měsících.

rekola

Český bikesharing Rekola

Foto: Rekola

„Sdílená kola budeme provozovat celoročně. Kolo je často nejrychlejším dopravním prostředkem i v lednu. A během pěti minut na kole ani není zima,“ uvedl nedávno Ježek pro CzechCrunch. Stejně tak budou uživatelům k dispozici v ulicích i kola konkurenčního bikesharingu Nextbike, a to s výjimkou Kladna, Havířova a Opavy.

Od března příštího roku pak firma plánuje opět fungovat ve všech čtrnácti městech, ke kterým přidá Frýdek-Místek a pravděpodobně i další, bližší detaily ovšem zatím nesděluje.

Bolt a Lime rozhodnou podle počasí

Další výrazný hráč na poli mikromobility, Bolt, který provozuje flotilu sdílených kol v Praze a sdílených koloběžek v Olomouci, Boskovicích a Pardubicích, plánuje rozhodnutí o provozu během zimní sezony nechat na externích faktorech.

„Veškerý provoz našich sdílených kol a koloběžek v českých a moravských městech je závislý od počasí. Pokud bude zima mírná, byli bychom rádi, kdybychom naše služby mohli poskytovat i nadále v průběhu zimních měsíců,“ dodal pro CzechCrunch Jakub Dvořák, manažer Boltu pro Českou republiku.

alza-spot

Přečtěte si takéAlza do Česka jako první přivezla robopsa od Boston Dynamics. Jmenuje se Dášenka a přinese vám nákup

Podobně je na tom i Lime se svými koly a koloběžkami, který provoz přes zimu plánuje podobně jako v minulých sezónách. „Přerušovat nechceme, pakliže nás k tomu nedotlačí počasí. Samozřejmě se budeme řídit tím, aby bylo ježdění na kolech a koloběžkách bezpečné. V případě zhoršení podmínek vypneme možnost vypůjčení koloběžek a kol na dobu, dokud se situace nezlepší,“ uvedl pro CzechCrunch šéf tuzemské pobočky Limu Ondřej Široký.

V případě delšího přerušení totiž Lime stahuje koloběžky a kola z ulic, což se podle vyjádření firmy děje jen ve výjimečných případech. „Přes zimu máme v ulicích menší počet koloběžek a kol, ale jakmile se počasí zlepší, budeme celkový počet opětovně zvyšovat,“ dodal Široký.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.