Krabice, která se podobá Cybertrucku od Tesly. Startup Canoo představil svou hranatou elektrickou dodávku

Kalifornský startup Canoo představil svou elektrickou dodávku

Foto: Canoo

Elektrifikace se valí přes segmenty osobních automobilů i velkých tahačů a začíná silně ovlivňovat také trh s užitkovými vozy v podobě dodávek. Své elektrické varianty tradičních užitkových modelů představil například Ford či Mercedes a ve spolupráci s Rivianem je má i Amazon. To ale zdaleka není konec.

Zapomínat by se ale nemělo ani na americký startup Canoo, který za tři roky posílí tento rostoucí sektor se svou elektrifikovanou krabicí za 33 tisíc dolarů, tedy v přepočtu necelých 704 tisíc korun. Důvodem, proč se o tzv. Canoo MPDV (Multi-Purpose Delivery Vehicle) mluví jako o elektrifikované krabici, je jasné na první pohled. Její vzhled totiž připomíná Cybertruck od Tesly.

Ten hovoří velmi nevybíravým designovým jazykem plným ostrých hran a jednoduchých linií, za což údajně může materiál, z něhož je jeho karoserie vytvořena. Je otázkou, zda se designéři Canoo Cybertruckem inspirovali, nicméně dodávka bude mít daleko více společného s projekty jiné automobilky z Kalifornie – Faraday Future.

canoo2

Dodávka využívá vlastní elektrickou platformu Canoo, která se objevila již u koncepce vozu

Foto: Canoo

canoo5

Poslíčkům také byly na míru navrženy některé prvky vozu

Foto: Canoo

Proč se takto rozhodli, je zcela prosté. Stefan Krause, bývalý finanční ředitel BMW a Deutsche Bank, a Ulrich Kranz, bývalý šéf vývoje elektrické divize BMW, mají nejen společnou minulost v mnichovské automobilce, ale také ve Faraday Future. Coby vrcholní manažeři tohoto startupu se v roce 2017 odtrhli a spolu s dalšími zaměstnanci Faraday Future založili vlastní firmu, kterou pojmenovali právě Canoo.

Od té doby společnost i díky značným investicím, které do nově vzniklého projektu Kranz s Krausem přivedli, světu představila elektromobil postavený na vlastní platformě. Na ní by měla stát i dodávka Canoo, prozatím nabízená ve dvou velikostních variantách. Ta by se měla vyrobit v roce 2020 s tím, že masová produkce vozu naváže v roce následujícím. Sto dolarů, které se vážou k předběžné objednávce, je však možné skládat již nyní.

Netradiční design vozu není jediným lákadlem, kterým chce Canoo zákazníky oslnit. Tím druhým je cenovka vozu, která u základní verze vybavené 40kWh baterií startuje na hranici 33 tisíc dolarů (700 tisíc korun). A to není na elektrickou dodávku vůbec špatná cena. Canoo navíc uvádí, že návratnost investovaného kapitálu ve výši 50 až 80 tisíc dolarů se může vrátit za šest až sedm let v závislosti na způsobu využití.

canoo6

Výroba by se měla naplno spustit za tři roky

Foto: Canoo

Vůz s nákladní kapacitou 6 500 litrů může být mimo baterie o kapacitě 40 kWh, která vystačí na jízdu dlouhou přes 270 kilometrů, vybaven také články o kapacitě 60 kWh a 80 kWh. Ty by měly na jedno své nabití vystačit na jízdu dlouhou 402, respektive 482 kilometrů.

Větší verze vozu bude mít nákladní prostor téměř o polovinu větší, baterie a výkon 200 koňských sil však zůstávají totožné. Logicky se tak snižuje dojezd, který u vrcholné verze vybavené baterií o kapacitě 80 kWh dosahuje 400 kilometrů. Mimo větších verzí dodávek a sedanu Canoo připravuje i vlastní elektrický pick-up. Těch by se mělo v příštích letech na americkém trhu vyrojit hned několik, přičemž zmiňovaný Cybertruck nebude chybět.

canoo4

Design dodávky evokuje ostré hrany modelu Cybertruck od Tesly

Foto: Canoo

canoo3

Byť působí vůz kompaktním dojmem, vnitřní prostory jsou bohaté

Foto: Canoo

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.