Kontaktní čočky Jaromíra Kijonky dál rostou a dobývají Evropu. Alensa loni navýšila obrat na 1,4 miliardy korun

Simona a Jaromír Kijonkovi

Foto: Alensa

Úspěšná zahraniční expanze v předchozích letech, otevření nových trhů i rozšíření skladových ploch a sortimentu. To jsou tři hlavní faktory stojící za dalším růstem české skupiny Alensa Jaromíra Kijonky, která provozuje přes čtyřicet e-shopů s kontaktními čočkami a dioptrickými i slunečnými brýlemi ve více než třiceti zemích Evropy.

Podle zveřejněných hospodářských výsledků loni dosáhla Alensa na čistý obrat ve výši 1,4 miliardy korun, tedy o dvacet procent více než rok předtím, kdy byl na úrovni 1,164 miliardy. Ruku v ruce s obratem se meziročně zvedla také EBITDA (zisk před zdaněním, odpisy a úroky), a to z 51,4 milionu na 58,1 milionu korun.

„Loňský rok s pětinovým růstem považujeme za velice úspěšný. Přikládáme ho třem hlavním aspektům, mezi které patří úspěšná expanze v předchozích letech (spolu s otevření nových trhů Ruska a Švýcarska), navýšení skladových ploch i zásob a hlavně rozšíření sortimentu o dioptrické brýle a jejich snadný nákup pomocí virtuálního zrcadla,“ uvádí Kijonka, spolumajitel a zakladatel Alensy.

Alensa dle svého vyjádření patří ve většině zemí, ve kterých operuje, mezi trojici největších online prodejců kontaktních čoček. V České republice provozuje například e-shop Alensa.cz s téměř půl milionem zákazníků, v celé Evropě jich má pak necelých pět milionů.

Mezi její největší konkurenty v tuzemsku patří e-shop VašeČočky.cz, procházející rebrandingem na Lentiamo, který loni dosáhl tržeb ve výši 670 milionů bez DPH. Náskok před konkurencí si přitom Alensa patrně udrží i letos, kdy očekává navýšení obratu o další desítky procent.

„Spotřebitelé si zvykli na pohodlí nákupu z domova, kdy jim například kontaktní čočky lze doručit do druhého dne od objednání, v případě dioptrických brýlích včetně zbroušených skel se pak jedná o časové rozmezí jednoho týdne. Letos očekáváme růst okolo třiceti procent,“ odhaduje Kijonka.

Jaromír Kijonka zakládal skupinu Alensa v roce 2004 a ve firmě prostřednictvím společnosti JSK Investments drží poloviční podíl společně se svou manželkou Simonou Kijonkovou. Ta je zakladatelkou Zásilkovny, která letos očekává obraty ve výši 2,5 miliardy korun. Druhých 50 procent v Alense drží Radek Hejl, který zastává pozici CEO.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.