Kiwi.com dostalo miliardový úvěr. Prostředky využije i na zrychlení vrácení peněz zákazníkům za zrušené lety

Oliver Dlouhý, zakladatel a CEO Kiwi.com

Foto: Kiwi.com

Tuzemský vyhledávač letenek Kiwi.com je ze stran některých zákazníků dlouhodobě pod palbou kvůli zdlouhavému procesu vrácení peněz za lety, které byly zrušeny kvůli pandemii koronaviru a souvisejícímu zavíraní hranic některých zemí. Teď ale možná zákazníkům svítá na lepší časy.

Brněnská společnost zakladatele Olivera Dlouhého totiž v rámci podpory od státní pojišťovny EGAP pro firmy podnikající v dopravě a cestovním ruchu získala garanci na úvěr od Komerční banky a Citibank. Celkem 45 milionů eur (1,2 miliardy korun) by pak ve výsledku mohlo pomoci přinést i refundace čekajícím zákazníkům.

Kiwi.com pro CzechCrunch potvrdilo, že získané peníze chce využít mimo jiné na investice do automatizace a procesů, díky čemuž chce zrychlit právě proces refundace a s tím spojené navrácení peněz na účty zákazníků. Firma totiž v mnoha případech čeká na vrácení peněz od aerolinek, u kterých letenky sama nakupuje.

Získané prostředky tak Kiwi.com, jež po světě zaměstnává dva tisíce lidí, nevyužije na odškodnění lidí přímo. Jak totiž vysvětlil Dlouhý v rozhovoru pro CzechCrunch již na jaře, zákazníci od firmy požadovali stovky milionů eur, tedy jednotky až dvě desítky miliard korun, které však Kiwi.com nemělo a ani nový úvěr by je nepokryl.

Ze stejného důvodu se ostatně vyhledávač letenek dostal do sporu s Ryanairem, kdy šéf britské nízkonákladovky kritizoval jmenovitě i Kiwi.com za to, že cestujícím s letenkami koupenými přes „neautorizované screen scraping weby“ nedokážou vrátit peníze. Dlouhý následně reagoval tak, že Ryanair úmyslně zadržoval peníze s cílem poškodit vztahy se zákazníky Kiwi.com.

Jinak je ale podle Dlouhého jeho firma finančně plně soběstačná a financovaná z vlastních zdrojů. „Kvůli bezprecedentní situaci způsobené COVID-19 jsme se však rozhodli pro čerpání této půjčky, abychom posílili naši finanční pozici a úspěšně provedli firmu dopady pandemie,“ uvedl Dlouhý, který loni v miliardovém dealu pustil do Kiwi.com jako nového většinového majitele General Atlantic.

„Jsme si plně vědomi dopadů na celý průmysl, které má pandemie globálně na svědomí, včetně úpadku aerolinek a nevídaného dopadu na pracovní místa nejen v leteckém průmyslu. Společnost Kiwi.com má velké štěstí, že byla silnou už před pandemií a bude tak v lepší pozici pro další rychlý růst po jejím skončení,“ dodal Dlouhý.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.