Český divadelní Netflix táhne. Streamovací služba Dramox Martina Hájka lidem přehrála už 28 tisíc hodin inscenací

Zakladatel Livesportu Martin Hájek

Foto: Livesport

Streamovací služby vládnou světu. Naštěstí. Jinak by totiž v současné době jednak nebylo kde se kulturně obohatit a jednak by produkční společnosti ani umělci neměli žádný příjem. Právě proto v říjnu vznikla první česká divadelní streamovací služba Dramox, na které se podílí i Martin Hájek z Livesportu. A za necelé dva měsíce si na ní lidé pustili už desítky tisíc hodin obsahu.

Jak jsme přiblížili v článku ke spuštění Dramoxu, původní nápad na rozjetí podobného projektu se v mysli Martina Hájka vyrojil už před pandemií. Letos v květnu, motivován nejistou budoucností divadel, se ale rozhodl ve spolupráci s Martinem Zavadilem a Radimem Horákem myšlenky převést do praxe. Služba byla s několika desítkami divadelních her v knihovně spuštěna 10. října.

A rychle bylo jasné, že Češi o domácí divadelní tvorbu zájem rozhodně mají. Na Dramoxu už totiž stihli nasledovat skoro 28 tisíc hodin obsahu, a to i přesto, že služba dosud nabízela především starší záznamy získané například od České televize. Zároveň se však nabídka rychle rozšiřuje o přírůstky z mnoha různých zdrojů a probíhají spolupráce i se slovenskými divadly.

dramox

Dramox se chce specializovat na co možná nejkvalitnější obsah

Foto: Dramox/CzechCrunch

Mezi nejsledovanější hry momentálně patří Příběhy obyčejného šílenství od Dejvického divadla a Ženitba od Divadla Na Jezerce. Ze služby se poměrně rychle stal takový „Netflix pro divadlo“, takže ji lidé používají většinou jako večerní program. Prozatím jen vyhledávají spíše hry, které už znají, s pokračujícím předplatným nicméně bude prostor i k objevování více lokální tvorby – zvlášť v nadcházejících svátcích, kdy je zájem o speciální předplatné.

„Jsem rád, že jsme na nic nečekali a rozjeli Dramox dříve než na konci roku, jak jsme původně plánovali. Divadlo lidem chybělo a navíc divadla potřebují své diváky hned,“ říká Zavadil, který má široké zkušenosti s budováním digitálních firem. Podle aktuálních vládních nařízeních sice představení mohou probíhat, ale pouze pro publika online. Platforma pro jejich efektivní sdílení tak může hrát zásadní roli při získávání diváků.

Proto o spolupráci s Dramoxem podle jeho slov často projevují zájem přímo divadla. Zatímco na začátku jich se streamovací službou spolupracovalo třicet, dnes je to už více než dvojnásobek a další neustále přibývají. K novým přírůstkům patří například záznamy her Velvet Havel od Divadla na Zábradlí nebo Evžen Oněgin Divadla Petra Bezruče. Zhlédnout lze i představení Slovenského národného divadla.

„Celé je to o bourání bariér, které mohou lidem znemožňovat trávit s divadlem svůj čas,“ vysvětluje spoluzakladatel Dramoxu Radim Horák. Takový přístup přitom nezahrnuje jen omezení způsobená koronavirem. Díky titulkům si nyní mohou záznamy her užívat i neslyšící. Český divadelní Netflix proto s provozem logicky počítá do budoucna, kdy pandemie nebude faktorem. Diváci díky němu jednoduše dostávají přístup i k inscenacím, na které by se nebyli schopni vydat třeba za hranice.

martin-zavadil

Martin Zavadil, specialista na budování digitálních firem a spoluzakladatel Dramoxu

Foto: Dramox

Pustit se do streamingu navíc pro divadla může kromě pomoci v současné situaci znamenat také získávání zcela nového publika. Samozřejmě je těžké odhadovat, jaká je kulturní historie diváků Dramoxu, ale vzhledem k atraktivnímu zpracování služby lze očekávat zájem také u lidí, kteří se na divadelní hru jinak vydali nanejvýš se školou.

Když už školy zmiňujeme, ty mohou v reakci na velký zájem využít zvláštní předplatné pro své studenty. „Už nyní máme devatenáct představení, která se shodují s povinnou středoškolskou četbou,“ poznamenává Zavadil. Společně s DAMU v Dramoxu připravují dokonce i doprovodné materiály k inscenacím ve snaze usnadnit výuku.

Dalšími kroky služby bude především pokračující rozšiřování knihovny, a to jak o existující záznamy, tak vlastní nové. Proto si Dramox nechává 45 procent z předplatného. Cílem přitom dle slov zakladatelů rozhodně není ani do budoucna konkurovat fyzickým návštěvám divadel – jde spíše o to je podpořit. Nakonec by se ještě mohlo ukázat, že pandemie pro české divadlo nemusela být jenom hrozbou, ale také příležitostí.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.