Balíků se letos posílá o 100 % víc než loni. Zásilkovna, DPD, PPL a další radí nakupovat ihned a využívat výdejní místa

V Česku se posílá dvakrát více balíků než loni

Foto: CzechCrunch

Tradiční vánoční nápor na dopravce je letos ještě znásoben probíhající koronavirovou vlnou a tím, že se velká část nákupů přesunula na internet. Do Štědrého dne, kdy chtějí mít v ideálním případě všichni své balíky doma, zbývají tři týdny a logistické kapacity i internetové obchody v Česku praskají ve švech. CzechCrunch proto oslovil šest největších logistických hráčů, kteří u nás operují, aby se jich zeptal, jak jsou na nápor připraveni a také co mohou očekávat zákazníci.

Logistickým společnostem DPD, Zásilkovna, PPL, WeDo, DHL a Česká pošta jsme položili pětici otázek, které se týkají jejich připravenosti na následující týdny a novinek, které pro zákazníky přichystaly. Zeptali jsme se také na rady, kdy, jak a kam bychom si měli vánoční dárky objednávat. Zástupci společnosti GLS se do uzávěrky článku nevyjádřili.

Jisté je to, že obvyklý vánoční nápor letos přišel s ohledem na pandemická opatření mnohem dříve. Dopravci už nyní hlásí rekordní počty přepravovaných balíků, kterých je ve špičce dvojnásobně více oproti loňsku. Zároveň se potvrzuje, že na oblibě nabírají výdejní místa, na která sází většina firem – doručení je do nich totiž jednodušší a časově flexibilnější.

Miloš Malaník, generální ředitel DPD

malanik-dpd

Miloš Malaník, generální ředitel DPD

Foto: DPD

V předchozích letech byl největší nápor v e-shopech kolem Black Friday, který právě probíhá, zároveň se očekává zásadně větší vánoční sezona. Jak jsou připraveny vaše kapacity?
Kapacit máme prozatím dostatek i přes enormní nárůst balíků, zároveň jsme ale spustili náborovou kampaň, díky které máme v záloze další pracovníky. Situace se však může v období od Black Friday do Vánoc ještě změnit.

Kolik očekáváte, že letos v listopadu a prosinci doručíte balíků? Kolik to bylo loni?
Objemy balíků nesdělujeme, ale meziroční nárůst nám během posledních dvou týdnů vyšplhal přes 75 % ve stejném období. Pokud bychom mluvili pouze o e-commerce, tak ta narostla meziročně o 100 %.

Nasadili jste pro letošní sezonu nějaké inovace či nějakým způsobem zlepšili/posunuli vaše služby?
V rámci naší zelené strategie bezemisního doručování, ve které jsme se zavázali do pěti let doručovat v Praze a Ostravě pouze bezemisně, jsme otevřeli nové city depo na Těšnově, díky němuž můžeme ekologicky obsluhovat centrum Prahy a ulevit tak městské logistice. Doručujeme odsud prostřednictvím pěších a cyklokurýrů na elektrokolech. Podobná depa se chystáme v budoucnu otevřít i v jiných městech.

Kvůli pandemii jsme s předstihem nasadili doručování na PIN, kdy zákazníkovi postačí sdělit kurýrovi unikátní kód, který obdržel e-mailem nebo SMS zprávou avizující doručení zásilky. Už tak není nutné, aby se prokazoval dokladem totožnosti či podepisoval doklad o převzetí. Výhodou je, že zásilku za něj může převzít kdokoliv, komu svůj PIN sdělí. Kromě toho, že je pak předání rychlejší, se snažíme eliminovat kontakt a s ním spojený přenos viru. Ze stejného důvodu jsme zavedli platbu dobírky kartou při převzetí oproti předchozí platbě v hotovosti. Protože zaznamenáváme velkou poptávku po úložných boxech, chystáme se je v příštím roce spustit.

Když si vás zákazník v e-shopu vybere jako doručovatele, co může očekávat – jakým způsobem a kam doručujete, jaké by měly být obvyklé doručovací časy?
Doručujeme po celé České republice. Naši zákazníci si mohou vybrat buď doručení kurýrem, nebo si svou zásilku vyzvednou na výdejním místě Pickup, kterých máme 1 500 a v provozu jich je i přes současná nařízení 95 %. Zákazníci mají k dispozici aplikaci DPDKurýr, prostřednictvím které mohou sledovat kurýra v reálném čase na mapě, jak se blíží s balíčkem, nebo například přesměrovat balíček na výdejní místo. Příjemce zná předem jednohodinové okno, v rámci kterého kurýr dorazí.

Máte pro zákazníky nějaké doporučení, co, jak a kdy objednávat, aby balík dorazil co nejdříve? Kdy letos nakoupit, aby měl zákazník jistotu, že mu zboží dorazí?
Zákazníkům doporučujeme, aby objednávali vánoční dárky ideálně ihned, nejpozději však tak, aby nám je e-shopy předaly k přepravě 18. prosince.

***

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

kijonkova-simona

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO skupiny Packeta

Foto: FTV Prima

V předchozích letech byl největší nápor v e-shopech kolem Black Friday, který právě probíhá, zároveň se očekává zásadně větší vánoční sezona. Jak jsou připraveny vaše kapacity?
Letošní vánoční covid sezóna je skutečně nejnáročnější, kterou jsme za desetiletou historii naší firmy zažili. Očekávali jsme vysoké nárůsty přepravených zásilek a na náročnou vánoční sezónu jsme se snažili připravit již od první pandemické vlny. Technologicky i personálně posílili naše call centrum. Přijali jsme a stále ještě přijímáme nové zaměstnance a brigádníky do provozu a call centra, jedná se přibližně o 400 zaměstnanců. Výrazně jsme také navýšili počet dep. V České republice jsme jich měli na konci roku 2019 deset, nyní jich máme patnáct. Všechna naše depa jsou nyní otevřena také o víkendech, a to až do 23. prosince.

Naši maximální kapacitu sítě výdejních míst v České republice jsme připravili na 800 000 tisíc zásilek denně. Síť výdejních míst jsme navýšili na aktuální počet 4 030. Přesto nás ale vládní rozhodnutí uzavřít kamenné obchody od 22. října ovlivnila a 10 % naší sítě je od tohoto data uzavřená. Jakmile se kamenné obchody otevřou, budeme moci otevřít dalších zhruba 400 výdejních míst. Pro předvánoční období jsme zavedli rozvoz zásilek na výdejní místa také v sobotu a ve chvíli, kdy budou obchody otevřeny v neděli, jsme připraveni rozvážet na výdejní místa po celý víkend.

Kolik očekáváte, že letos v listopadu a prosinci doručíte balíků? Kolik to bylo loni?
Celá skupina Packeta, kam patří také Zásilkovna, roste meziročně o více něž 100 %, v těchto dnech je to 128 %. V loňském roce byl rekordním dnem 16. prosinec, kdy jsme v jednom dni přepravili 379 000 zásilek. Tohoto počtu jsme letos dosáhli již o měsíc dříve. V týdnu od 14. prosince počítáme s tím, že za jediný den přepravíme v České republice až 550 000 zásilek, za celou skupinu Packeta to bude 800 000 zásilek denně.

„Síť výdejních míst jsme připravili na 800 000 tisíc zásilek denně.“

Nasadili jste pro letošní sezonu nějaké inovace či nějakým způsobem zlepšili/posunuli vaše služby?
Otevřeli jsme pět nových dep a v řadě dalších jsme navýšili prostorové kapacity, investovali jsme do umělé inteligence a spustili jsme chatboty a voiceboty v rámci našeho zákaznického servisu, všechny naše provozy a řidiče jsme vybavili online čtečkami. V září jsme spustili bezdotyková soběstačná výdejní místa Z-BOX, napájená solárním panelem a ovládaná přes mobilní aplikaci. Zájem o ně je velký, nyní jich funguje v České republice již 100, do konce roku jich bude celkově až 150. Z-Boxy umisťujeme do míst s největší alokací obyvatel a výdejní boxy nadále instalujeme a jejich počet budeme postupně v České republice výrazně navyšovat i v příštím roce.

Když si vás zákazník v e-shopu vybere jako doručovatele, co může očekávat – jakým způsobem a kam doručujete, jaké by měly být obvyklé doručovací časy?
Zásilkovna přepravuje zásilky primárně na svá výdejní místa. V České republice se jedná o 4 030 výdejních míst, kam je v současné chvíli doručováno necelých 400 tisíc zásilek denně. Zde doručujeme většinu zásilek (97 %) do druhého dne, podobně jako během zbytku roku. Je možné, že se koncovému zákazníkovi může v e-shopu zobrazit jeho oblíbené výdejní místo jako dočasně nedostupné (je dáno maximální kapacitou počtu zpracovaných zásilek v danou chvíli pracovníky na výdejním místě). Zákazníkovi se tak nabídne nejbližší volné výdejní místo. Pro velmi širokou síť výdejních míst Zásilkovny v Česku však neevidujeme plošný nedostatek kapacit výdejní sítě.

Odlišná situace je v oblasti home delivery, tedy doručení na adresu, které část našich zákazníků také využívá. Zde musíme spoléhat na kapacity našich partnerů, externích kurýrů, a ty jsou v současné době v České republice již hraniční. Naši partneři z řad logistických společností nás v posledních dnech informovali o svých nedostatečných logistických kapacitách a rozhodli se nás, stejně jako další velké zákazníky, omezit v maximálním počtu zásilek, které od nás denně převezmou. Proto jsme museli přistoupit k procesu automatického přesměrovávání některých zásilek, které budou nad limity dopravců doručující na adresu zákazníka, na nejbližší vhodná výdejní místa Zásilkovny.

Máte pro zákazníky nějaké doporučení, co, jak a kdy objednávat, aby balík dorazil co nejdříve? Kdy letos nakoupit, aby měl zákazník jistotu, že mu zboží dorazí?
Zákazníkům doporučujeme, aby se při nákupu vždy ujistili, že má e-shop dané zboží skladem a může jej tudíž ihned expedovat ze svého skladu. Pro včasné doručení po České republice pro letošní Vánoce doporučujme našim klientům, aby své zásilky podali na našich podacích místech v České republice nejpozději do 18. prosince. Pokud předávají zásilku na depu nebo pomocí svozů, pak nejpozději 21. prosince. Samozřejmě, že i v případě, že podají zásilky později, uděláme vše pro to, abychom zásilku doručili pod stromeček včas.

***

Petr Horák, generální ředitel PPL CZ

horak-ppl

Petr Horák, generální ředitel PPL CZ

Foto: Oldřich Hřib/PPL

V předchozích letech byl největší nápor v e-shopech kolem Black Friday, který právě probíhá, zároveň se očekává zásadně větší vánoční sezona. Jak jsou připraveny vaše kapacity?
I letos cítíme vliv akcí probíhajících v rámci Black Friday. Navíc kromě každoročního stoupajícího počtu balíků před Vánoci ovlivňuje objemy i pandemická situace, které přisuzujeme polovinu tohoto nárůstu. Aktuálně máme v provozu veškerou lidskou sílu a techniku. Denně tak ulice brázdí 2 000 řidičů PPL, v provozu máme 2 100 PPL Parcelshopů a do sezóny jsme naši síť posílili o dvě depa a jedeme v podstatě nepřetržitě v režimu 24/7.

Kolik očekáváte, že letos v listopadu a prosinci doručíte balíků? Kolik to bylo loni?
Očekáváme, že v letošní sezóně budeme doručovat dvakrát více balíků z e-shopů než loni. V průměru by se v listopadu a prosinci mělo jednat o více než 250 tisíc zásilek denně (B2B i B2C zásilky).

Nasadili jste pro letošní sezonu nějaké inovace či nějakým způsobem zlepšili/posunuli vaše služby?
Současná situace nás donutila uspíšit rozvoj a dokončení řady projektů, které zefektivnily celý proces doručování. V kostce jsme instalovali nové šneky (třídící zařízení) na centrálním překladišti, otevřeli dvě depa, spustili nové webové stránky, značně navýšili počet našich výdejních a podacích míst PPL Parcelshopů, doplnili řady řidičů o 600 nových kolegů, naše depa fungují v několika vlnách doručování a spustili jsme rozvážku v centru pomocí elektrokol.

novak

Přečtěte si takéČeši jsou nejlepší v pivu a sklu a Lukáš Novák je toho důkazem. Vycházející sklářská hvězda oslňuje nápaditostí

Když si vás zákazník v e-shopu vybere jako doručovatele, co může očekávat – jakým způsobem a kam doručujete, jaké by měly být obvyklé doručovací časy?
Standardně doručujeme do druhého dne od převzetí zásilky do přepravy. Ještě ten samý den, co vyzvedneme zásilku, putuje na centrální překladiště, kde se přes noc roztřídí všechny balíky z celé České republiky. Před pátou hodinou ranní odjíždí roztříděné kamiony na cílová depa, kde to samé ráno naloží řidiči a následně rozváží. Příjemcům zásilek z e-shopů chodí zpravidla e-mail při převzetí zásilky do přepravy (tedy den předem) a v den rozvozu jim přijde SMS s dvouhodinovým oknem doručení. Rozvoz probíhá mezi 9.00 a 18.00, máme však k dispozici i speciální službu večerního doručení mezi 17.00 a 21.00, pro spěšné zásilky pak v krajských městech službu Dopolední doručení.

Máte pro zákazníky nějaké doporučení, co, jak a kdy objednávat, aby balík dorazil co nejdříve? Kdy letos nakoupit, aby měl zákazník jistotu, že mu zboží dorazí?
Doporučujeme příjemcům zásilek, aby pečlivě a kompletně vyplňovali údaje o dodání, zejména pak PSČ, telefonní a e-mailový kontakt. Díky správnému PSČ lze balíky efektivně roztřídit a uvedené kontaktní údaje pak pomohou adresátovi získat maximum informací o doručování zásilky. Lidem doporučujeme rozložit nákupy v čase a zmírnit tak nápor obecně na balíkové dopravce. Vhodné je také volit doručení do PPL Parcelshopů, kde si mohou příjemci balík vyzvednout kdy a kde se jim to hodí po dobu následujících 7 dní a nemusejí se spoléhat na čas stanovený řidičem. K dispozici máme otevřeno v současné době přes 2 100 PPL Parcelshopů.

***

Daniel Mareš, CEO WeDo

daniel-mares-min

Daniel Mareš, který vede novou logistickou službu WeDo

Foto: WeDo

V předchozích letech byl největší nápor v e-shopech kolem Black Friday, který právě probíhá, zároveň se očekává zásadně větší vánoční sezona. Jak jsou připraveny vaše kapacity?
Již od léta jsme se intenzivně připravovali na tuto hlavní sezonu. Připravili jsme podrobné denní plány po jednotlivých regionech s počty předpokládaných balíků, které byly postavené na zkušenostech z minulých let a informací od našich obchodních partnerů, pro které zásilky přepravujeme. Navýšili jsme veškeré kapacity, například počty kurýrů postupně navyšujeme na více než trojnásobek. Posílili jsme také personál a technologie ve skladech a jednotlivých depech.

Kolik očekáváte, že letos v listopadu a prosinci doručíte balíků? Kolik to bylo loni?
Denně doručujeme desítky tisíc zásilek. Nárůst zásilek je již nyní proti létu více než pětinásobný a meziročně o 60 % více. Výrazně stouplo doručování na adresu proti výdejním místům, což vyplývá z toho, že hodně lidí pracuje z domu a snaží se omezit kontakt s okolím. Více než počet přepravených zásilek je pro nás ale důležité, aby doručení proběhlo, jak má, a zákazník byl spokojený.

„V některých lokalitách dochází ke zpožděním, které může být 1 až 3 pracovní dny.“

Nasadili jste pro letošní sezonu nějaké inovace či nějakým způsobem zlepšili/posunuli vaše služby?
V letošním roce se WeDo nadechuje k životu a soustředí se hlavně na doručování. Na novinkách pracujeme a bude na ně prostor v dalším roce. Mezi první budou patřit naše vlastní samoobslužné výdejní boxy. Budeme tak jediný český operátor, který nabídne všechny tři způsoby doručení zajištěné vlastními silami.

Když si vás zákazník v e-shopu vybere jako doručovatele, co může očekávat – jakým způsobem a kam doručujete, jaké by měly být obvyklé doručovací časy?
Doručujeme na adresu a na výdejní místa WeDo Uloženky po celé České republice. Obvyklé doručovací časy jsou následující pracovní den od podání zásilky obchodníkem. Letošní sezóna je opravu výjimečná tím, že je zavřená většina obchodů a v kombinaci se slevovými akcemi Black Friday dochází v některých lokalitách ke zpožděním, které může být 1 až 3 pracovní dny.

Máte pro zákazníky nějaké doporučení, co, jak a kdy objednávat, aby balík dorazil co nejdříve? Kdy letos nakoupit, aby měl zákazník jistotu, že mu zboží dorazí?
Zásilku potřebujeme od obchodníka obdržet do přepravy nejpozději 17. 12., aby dorazila do Vánoc. Pro největší komfort doporučujeme využít výdejní místa WeDo Uloženka. Vzhledem k intenzivnímu vytížení kurýrů není v jejich silách vycházet zákazníkům vstříc, pokud mají zvláštní požadavky. Výdejní místo proto zaručí největší komfort a pružnost při doručování.

***

Jakub Tomšovský, obchodní ředitel DHL Express

dhl-tomsovsky

Jakub Tomšovský, obchodní ředitel DHL Express CZ

Foto: DHL

V předchozích letech byl největší nápor v e-shopech kolem Black Friday, který právě probíhá, zároveň se očekává zásadně větší vánoční sezona. Jak jsou připraveny vaše kapacity?
Letošní Black Friday byl rekordní. Očekávali jsme výrazně vyšší objem zásilek způsobených souběhem druhé vlny pandemie s Black Friday a celou vánoční sezónou, ale dnešní (pátek 27. 11.) výsledky předčily naše očekávání. DHL Express má aktualizovaný plán pro zvládnutí hlavní sezóny. Tento plán zajišťuje kapacity na všech mezinárodních trasách, jelikož jsou provázány informace na globální i lokální úrovni. Opíráme se o silnou flotilu vlastních nákladních letadel a silnou mezinárodní logistickou síť DHL. Black Friday prověřil naši připravenost. Věřím, že i Vánoce zvládneme s vysokou kvalitou poskytovaných služeb.

Kolik očekáváte, že letos v listopadu a prosinci doručíte balíků? Kolik to bylo loni?
Již nyní došlo k nárůst objemu mezinárodních zásilek v globální síti až o 50 % oproti stejnému období v loňském roce. V listopadu máme historicky nejvyšší objem zásilek v naší DHL Express síti a ani v prosinci tomu zřejmě nebude jinak.

Nasadili jste pro letošní sezonu nějaké inovace či nějakým způsobem zlepšili/posunuli vaše služby?
DHL celosvětově neustále investuje do nové infrastruktury a my v Česku jsme součástí tohoto kontinuálního rozvoje. Od září jsme v nové moderní hale na strategickém místě brněnského letiště s moderní třídicí linkou, což nám umožňuje zkvalitnění a zrychlení servisu pro oblast jižní Moravy a Vysočiny a dva měsíce po otevření nové haly přiletělo z Lipska první nákladní letadlo do Brna. Toto spojení má přispět ke zvládnutí hlavní sezóny. Pro tiché a ekologické doručování v Praze a Brně jsme pořídili pět nových elektrických dodávek VW eCrafter. Stali jsme se partnery mikrohubu v Praze na Florenci a do centra doručujeme zásilky na elektrických cargokolech.

Zákazníci využívají především přesměrování svých zásilek během přepravy, naše služba On Demand Delivery (ODD) je součástí aplikace DHL Express Mobile. Z telefonu platí online celní poplatky a můžou si během přepravy změnit čas doručení, adresu a případně si můžou zvolit i místo, kam má být zásilka bezkontaktně doručena. Kurýr zásilku uloží podle instrukcí, vyfotí a tato fotografie se zákazníkovi zobrazí v ODD.

Když si vás zákazník v e-shopu vybere jako doručovatele, co může očekávat – jakým způsobem a kam doručujete, jaké by měly být obvyklé doručovací časy?
Zákazník se může spolehnout na kompletní službu tzv. door-to-door servis po celém světě a expresní doručovací časy. Po Evropě je standardem doručení následující pracovní den a zhruba 1 až 3 dny po celém světě. Pokud můžeme doporučit, je lepší řešit přepravu s dvoudenním předstihem.

Máte pro zákazníky nějaké doporučení, co, jak a kdy objednávat, aby balík dorazil co nejdříve? Kdy letos nakoupit, aby měl zákazník jistotu, ze mu dorazí zboží včas?
Dodání zásilky zvládneme i v případě, že je zásilka přijatá do naší sítě 22. 12. 2020 a doručení je po České republice, případně do destinací, kde nabízíme doručení následující pracovní den, tedy 23. 12. 2020.

***

Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty

ceska-posta-auto

Dodávka České pošty

Foto: Česká pošta

Jen za tento víkend jsme měli v jeden moment v přepravě téměř 1,1 milionu balíků. Loňská absolutní špička byla na úrovni 500 tisíc balíků. Důvodem jsou nejen vánoční nákupy, ale i objednávání zboží přes internet, které by si lidé v normální době koupili v kamenném obchodě. Česká pošta zásilky neodmítá, stále doručujeme a balíky rozvážíme svým zákazníkům i o víkendech. Od října je možné využít síť 1 800 externích Balíkoven, k tomu páteřní síť poboček. Česká pošta dělá maximum, aby letošní covidové Vánoce dopadly dobře pro všechny její zákazníky. Náš provoz posilujeme i o brigádníky.

Česká pošta každoročně zveřejňuje tzv. rozhodný den pro podání balíků do sítě České pošty tak, aby byly doručeny do Vánoc. Letos jej stanovíme na začátku prosince i s ohledem na současnou pandemickou situaci ve společnosti, kdy si lidé budou přes internet objednávat kromě tradičních vánočních dárků i zboží běžné potřeby, a s ohledem na absence zaměstnanců z důvodu nemoci, karantény, OČR apod. Upozorňujeme, že by lidé měli také přihlédnout k vytíženosti e-shopů. Rozhodný den tak zahrnuje pouze dobu od převzetí zásilky do přepravy Českou poštou.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.