Z New Yorku do Londýna za 90 minut. Nadzvukový letoun Hermeus to chce zvládnout již během příští dekády
Let, který dnes běžně trvá okolo sedmi hodin, bychom mohli již v příštím desetiletí absolvovat za zlomek tohoto času. Podmínkou však bude zakoupení letenek na palubu některého z nadzvukových letounů, které chtějí oživit někdejší slávu komerčního cestování překonávajícího rychlost zvuku.
Takovým projektem je i Hermeus, jenž má ambice vytvořit letoun schopný přepravovat pasažéry rychlostí překračující hranici Mach 5, tedy více než 4 800 kilometrů za hodinu. Tím by se výrazně urychlilo mezikontinentální cestování a letecká doprava by vkročila do své zcela nové éry.
Extrémně rychlá přeprava nad oceány by mohla mít nový společenský i ekonomický dopad, což k projektu láká řadu investorů. Prvním investičním kolem si startup prošel minulý rok, kdy se mu podařilo získat finance na zahájení vývoje prvního prototypu letadla a jeho technologií. Ty by podle Hermeus neměly být ničím přelomovým, jelikož chce využívat běžně dostupné materiály a technologie v čele s turbínovými motory.
Tak výkonný motor, který by dokázal zajistit rychlost Mach 5, by již společnost měla mít úspěšně vyvinutý a dokonce i otestovaný. I to byl důvod, proč se na Hermeus obrátilo americké letectvo, které má o jedno z takových letadel velký zájem. Sloužit by nemělo nikomu menšímu než samotnému prezidentu Spojených států.
Vývoj podobného stroje je ovšem mimořádně nákladnou záležitostí, a proto se nyní uskutečnilo další kolo investic, ve kterém měl Hermeus nabrat dalších 16 milionů dolarů, tedy přibližně 370 milionů korun.
Tato investice pomůže dotáhnout vývoj pohonné jednotky a přepracovat ji do podoby, která bude odpovídat požadavkům sériové výroby. Zároveň pokračuje vývoj samotného letounu, o kterém chce společnost prozradit více v průběhu několika příštích měsíců.
Vytvořit letoun schopný letět rychlostí Mach 5 je velmi ambiciózním plánem. Nabízí se srovnání s Concordem, tedy nadzvukovým letounem provozovaným od 70. let minulého století až do přelomu tisíciletí. Ten byl schopen vyvinout maximální rychlost odpovídající Mach 2 a současná konkurence se pohybuje okolo podobných čísel.
Generální ředitel společnosti Hermeus AJ Piplica však připomíná, že vývoj letounu, a především jeho zařazení do komerčního provozu, bude trvat nejméně celou další dekádu.
Během vývoje se chce Hermeus opírat o tým zaměstnanců, kteří dříve působili ve firmách, jako je SpaceX, Blue Origin, NASA či Boeing. Jejich know-how by mělo výrazně pomoci v boji s konkurencí, která je sice malá, ale o to progresivnější.
O to, čí letoun bude nést označení Air Force One, tedy speciál amerického prezidenta, by se měl Hermeus utkat s jiným nadzvukovým startupem. Tím je Boom Supersonic, který pracuje s prototypem letounu schopným letět rychlostí „pouhých“ 2,2 Mach, ovšem oproti Hermeusu má značný náskok. Svůj první prototyp letounu již postavil a nyní se chystá na letové zkoušky nad Mohavskou pouští.