Vyzkoušeli jsme nové výdejní boxy Rohlíku. V Evropě patří k unikátům a nákup si v něm můžete vyzvednout do hodiny

Výdejní box Rohlik Point na pražském Žižkově

Foto: Peter Brejčák / CzechCrunch

Počet balíčků a nákupů, které nakupující dělají online, neustále roste, což pro obchodníky a logistické společnosti znamená o to větší nápor na dopravu a správnou organizaci zásilek. Stále populárnější se přitom stávají výdejní boxy, které provozuje například Alza nebo Mall, v poslední době je představila Zásilkovna i internetová lékárna Pilulka a firma Balíkobot je chce všechny v Česku propojit.

Pozadu přitom nezůstává ani největší tuzemský online supermarket Rohlik.cz, který své výdejní boxy poprvé představil již před dvěma lety. Tehdy své Rohlik Pointy začal umísťovat zejména do kancelářských budov, kde je mohli využívat zaměstnanci firem, a aktuálně jich má rozmístěných přes tři desítky. O rok později jich několik rozmístil také do obchodních center jako Westfield Chodov nebo Centrum Černý Most.

Teď online prodejce potravin, který založil Tomáš Čupr, přichází s další novinkou. V listopadu začal svoje výdejní boxy umísťovat také do vnějších prostor, jak jsme zvyklí u jiných e-shopů. První lokací bylo pražské metro Střížkov (Prosek Park), tento týden pak Garden Towers na Žižkově a čerpací stanice Mol v Krči. Letos by se měla další lokalita otevřít ještě na Praze 6.

Do roka by jich mělo stát v ulicích přibližně sto, přičemž Rohlík při umísťovaní outdoorových výdejních boxů cílí zatím na Prahu a časem pravděpodobně přidá Brno. V moravské metropoli aktuálně rozmisťuje zmíněné indoorové varianty, jedna se nachází v ZET Office.

img_2341-copy

Výdejní box Rohlik Point na pražském Žižkově

Foto: Peter Brejčák / CzechCrunch

Při posuzování lokalit v Rohlíku vyhodnocují několik faktorů. Jednak na rychlost dovozu s ohledem na vzdálenost od svých skladů, dále na potenciál zákazníků v lokalitě, poptávku stávajících zákazníků či blízkost bytových komplexů a kanceláří.

„Cílem je vytvořit superrychlou unikátní službu. Do našich Pointů doručujeme plný sortiment již do šedesáti minut od objednání,“ popisuje Ladislav Janckulík, projektový manažer strategických projektů. Rohlík zákazníkům nabízí možnost nechat si doručit nákup už od výše 100 korun (při donášce nákupu domů je to od 500 korun) s tím, že doprava je vždy zdarma.

Podle Janckulíka je služba určená hlavně pro malé a rychlé nákupy, nebo pro zákazníky, kteří neví přesný čas, kdy se dostanou domů. Z technologického pohledu přitom jde o náročné řešení, protože různé druhy zboží vyžadují různé podmínky. To je také zásadní rozdíl proti jiným výdejním boxům, kam se obvykle dávají balíky s netrvanlivým zbožím, které nepotřebuje speciální zacházení.

„Samoobslužná výdejní místa potravin s oddělenými teplotními režimy jsou jedinečná v kontinentální Evropě. Dnes si můžete suché a chlazené potraviny vyzvednout nejblíže v Anglii. My pak nabídneme vyzvednutí odděleně suchých teplotně temperovaných a chlazených plus mražených potravin. Oddělené teplotní režimy jsou nutné pro udržení kvality potravin,“ popisuje Janckulík.

Jak Rohlik Pointy fungují v praxi

Při příležitosti spuštění Rohlik Pointů na pražském Žižkově jsme si nový způsob nákupu na Rohlíku sami vyzkoušeli. Pro důkladné otestování různých teplotních podmínek boxů a dalších nákupních specifik jsme nákup složili z trvanlivého (těstoviny, čaje), chlazeného (sýry) a mraženého (maso) zboží včetně drogerie (toaletní papír) a alkoholu (pivo).

U poslední položky jsme ovšem narazili již během nakupování. Na to, aby mi Rohlík mohl do boxu doručit pivo, potřebuje ověřit můj věk, což se dá jedině při donášce domů. V takovém případě kurýr ověří věk zákazníka a zapíše jej do systému, což do budoucna umožňuje objednávat do výdejních boxů i alkohol.

img_2336-copy

Výdejní box Rohlik Point na pražském Žižkově

Foto: Peter Brejčák / CzechCrunch

Zároveň se nám nepodařilo otestovat schopnost Rohlíku doručit nákup expresně do 60 minut. Ve středu v 9.30 při tvorbě objednávky byl nejbližší dostupný termín až v 15.30, což je v aktuální situaci a s ohledem na omezený provoz kamenných obchodů přijatelné. Pravděpodobně ze stejného důvodu byl navíc nákup opožděn o 40 minut, o čemž mi dala vědět automatická SMS půl hodiny před deklarovaným časem vyzvednutí.

Po vložení nákupu do boxu kurýrem mi následně přišla SMS s PIN kódem. Po zadání kódu na místě mi automat odemkl dva boxy – jeden obsahující tašky s čerstvým, nechlazeným zbožím a drogerií, další pak chlazený s dvěma taškami. Jedna z nich byla s mraženým zbožím uloženým na sáčku suchého ledu se vzkazem, abych v boxu led nechal pro mražené objednávky dalších zákazníků.

hollandia4

Přečtěte si takéJogurty jako záchrana porevolučního mléka. Česká Hollandia začínala kočovně, aby se stala mistrem svého oboru

Veřejné Rohlik Pointy tak fungují mírně odlišným způsobem oproti těm, které firma rozmístila do soukromých kancelářských prostor, kde jsou jednotlivé nákupy umístěné společně v jednom velkém boxu a firma se spoléhá na poctivost zákazníků, že si nevezmou zboží patřící někomu jinému.

U testování boxu mě však zaujala ještě jedna věc – moje objednávka byla k dispozici pro vyzvednutí jen v časovém okně od 15.30 do 18.15. Jednak aby bylo zboží čerstvé a také aby nezabíralo příliš dlouho místo pro další nákupy. Logicky mě však zajímala otázka, co se stane, pokud to v daném termínu nestihnu.

„Pokud si zákazník nákup nevyzvedne, nejdříve ho kontaktujeme a až poté vezeme nákup případně zpět na sklad. Pokud si zákazník nákup nevyzvedává opakovaně, dostane pokutu. Každopádně zákazník za nevyzvednutý nákup předem zaplatí, takže se nevyzvednutí nestává často,“ vysvětlila mluvčí Rohlíku Zdeňka Svoboda Kuhnová.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.