Sázka na prodeje kol online se vyplatila. Bikero ovládlo televizní reklamu a míří k překonání stomilionového obratu

Martin Kudrna, ředitel společnosti Bikero

Foto: Bikero

„Kolo? Až domů?!“ Pokud jste někdy v průběhu první vlny pandemie koronaviru zapnuli televizi, s největší pravděpodobností vám neunikl spot, který lákal na služby obchodu Bikero. Ten totiž vsadil na masivní televizní reklamu, která mu i ve velmi nejisté době vynesla kýžené ovoce. Na nakupování kol online zkrátka zákazníci slyšeli.

Již v červnu hlásil ředitel Bikera Martin Kudrna rekordní obraty, a to uzavřeným prodejnám navzdory. Mohl za to nejen zvýšený zájem o kola, ale také odvážná reakce jeho firmy. „V sobotu brzo ráno mě vzbudil telefonát a zjistil jsem, že prodejny nesmí otevřít. Během několika hodin jsme ale dokázali zareagovat. Obchody jsme obtáhli páskami a připravili improvizovaná výdejní okna,“ popisuje Kudrna první momenty po jarním uzavření maloobchodních prodejen.

Nastala ovšem otázka, jak postupovat dál, a Bikero na ní mělo poměrně odvážnou odpověď. Namísto šetření v nejisté době se rozhodlo investovat do masivní reklamní kampaně. Dalo si za cíl vyzdvihnout službu nabízející doručení seřízeného kola přes e-shop až domů, kterou obchod nabízel již před krizí, ale v kampani se ji rozhodl co nejvíce zdůraznit.

Načasování tohoto rozhodnutí bylo ideální. Většina inzerentů v té době své kampaně z televizních obrazovek ve jménu úspor spíše stahovala, což – jak Kudrna vysvětluje – přineslo pohyb cen reklamního prostoru. „Reklamní prostor je komodita, kterou není možné uskladnit, a proto se v prvních dnech nově vzniklé situace bylo možné dostat k cenám, které jsou, věřím, v podstatě neopakovatelné,“ popisuje pro CzechCrunch.

cyklistka

Cyklistika se už během jara stala příležitostí, jak uniknout realitě

Foto: Adrianna Calvo/Pexels

Bikero zakoupilo reklamní prostor pro vyšší stovky pětivteřinových spotů na kanálech skupiny Nova Group. I navzdory výhodnějším cenám se stále jednalo o nemalou investici. „Když jsem objednávku spotů podepisoval, třásla se mi kolena. Byla to obrovská investice v nejisté době,“ vzpomíná Jan Coufal, zakladatel obchodu, který zároveň působí jako ředitel reklamní agentury Czech Promotion.

Pro Bikero se však jednalo o jedinečnou příležitost, jelikož zákazníkům v té době nezbývalo nic jiného než kola nakupovat online. Pro mnoho z nich se jednalo o zcela novou zkušenost a Bikero se rozhodlo udělat vše proto, aby pro ně byl tento nový zážitek co možná nejpříjemnější.

Pro řadu přicházejících zákazníků navíc nebyl první zkušeností jen nákup kola online, ale vůbec koupě kola jako takového. Ředitel Bikera odhaduje, že nově začínající cyklisté a ti, kteří se k cyklistice vrátili po delší době, tvořili přibližně 60 procent všech zákazníků. Výsledkem byl nárůst, který v některých dnech dosahoval i tisíce procent.

Dubnový meziroční nárůst se ustálil na 296 % a květnový na 283 % s návštěvností webu narostlou o 156 %. Nyní se Bikero pohybuje na přibližně dvojnásobných tržbách a Martin Kudrna v těchto řádech očekává i celkový meziroční nárůst za všechny prodejní kvartály dohromady. V absolutních číslech letos poprvé překonáme stomilionový obrat,“ předpovídá.

Zájem přetrvává, ale kola docházejí

Vůbec nejčastěji do svých virtuálních nákupních košíků zákazníci vkládali horská kola s cenovkou okolo 18 tisíc korun. Velký zájem byl také o univerzály v podobě kol typu gravel a o lehká dětská kola. Sečteno a podtrženo, pokud se aktuální situace spojená s druhou vlnou pandemie významně nezmění, Bikero letos očekává prodej přibližně tří tisíc kol.

bikero1

Prudký zájem vzrostl například o kvalitní dětská kola

Foto: Bikero

Na aktuální vládní nařízení firma reaguje obdobně jako v létě. „Opět jsme ihned po uzavření prodejen nakoupili volný reklamní prostor a chceme maximálně propagovat naši službu Bikero Kurýr, tedy dovoz smontovaného a seřízeného kola naší dopravou až k zákazníkovi,“ vysvětluje Kudrna.

Samotná montáž a seřízení jsou zde velmi důležité. E-shopů s koly je velké množství, ovšem objednané zboží z většiny z nich dorazí k zákazníkovi rozložené v krabici, bez jakéhokoliv seřízení. My se snažíme spolu s doručením kola poskytnout službu srovnatelnou s běžnou kamennou prodejnou. Pevně věřím, že toto je recept, který nám pomůže zvládnout i aktuální situaci,“ říká ředitel Bikera.

mindflow-focus

Přečtěte si takéJakub Chvosta spojil znalosti z farmacie a chtíč po produktivitě. Tabletky Mindflow používají tisíce lidí a míří do světa

Aktuální situace by podle něj měla cyklistice, podobně jako na jaře, nahrávat. Zimní projížďky jsou díky příznivým podmínkám čím dál oblíbenější, po rekordní sezóně tu je ovšem problém v podobě prázdných skladů a omezeného počtu kol mířících na trh.

„Důvodem je dlouhá odstávka asijských továren na komponenty a celosvětově zvýšený zájem o cyklistiku. Z těchto důvodů nyní ještě stále stojí i řada lokálních výrobců kol, kteří čekají na dodávky objednaných komponent. Například dodací lhůta některých základních komponentů Shimano je nyní více než 300 dní,“ uzavírá Kudrna.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.