Rekordní růst, digitalizace gastra i změna nákupního chování. Pohled NetDirectu na dopady covidu na českou e-commerce

Šéf NetDirectu Daniel Lupinski

Foto: NetDirect

I přes nespočet problémů, které muselo Česko i svět v roce 2020 překonávat, se letos extrémním způsobem daří celému segmentu e-commerce. Nákupy na internetu a rostoucí důležitost digitalizace přilákaly rekordní počet lidí a benefitují z toho nejen e-shopy a platformy na jejich tvorbu nebo pronájem, ale i další přidružený byznys, který se veze na růstové vlně.

Své o tom ví i tuzemská firma NetDirect, která dlouhá léta stavěla e-shopy na míru, také je pronajímá, případně nabízí kombinaci v rámci hybridního řešení. Šéf NetDirectu Daniel Lupinski spolu se svými kolegy teď pro CzechCrunch popisují, jak se proměnilo zákaznické chování, jak přechází gastro průmysl do onlinu, jaké jsou dopady druhé vlny koronaviru, ale i to, co nás čeká v dalších měsících až roce.

Rok 2020 je pro mnoho e-shopů nadmíru úspěšný. V důsledku koronavirových omezení se rapidně zvýšil počet zákazníků, kteří začali nakupovat online, a tento růst pocítily také e-shopové platformy včetně NetDirectu. „Díky COVID-19 jsme v rámci e-commerce poskočili o minimálně rok dopředu. Pakliže jsem predikoval růst české e-commerce pro rok 2020 ve výši 15 %, dnes se nebojím říct, že e-commerce poroste meziročně o více jak 23 %,“ říká výkonný ředitel NetDirectu Daniel Lupinski.

„Ostatně i my jsme zaznamenali markantní růst poptávky, který u e-shopového řešení na míru dosáhl zhruba 500 %. U krabicového řešení FastCentrik byl růst rovněž v řádech stovek procent,“ doplňuje Lupinski s tím, že zvyšující se poptávku odstartovala právě pandemie koronaviru.

daniel-lupinski

Výkonný ředitel NetDirectu Daniel Lupinski

Foto: NetDirect

Největší zájem (v první vlně) byl dle průzkumů NetDirectu například o šicí stroje, mrazáky, domácí pekárny, výživové doplňky a dezinfekce. Velmi posílila také oblast drogerie, sportovního vybavení, campingu, zdravotních potřeb nebo segment dům a zahrada. Řada větších e-shopů s tímto sortimentem překročila obrat roku 2019 už koncem druhého či začátkem třetího čtvrtletí letošního roku. Na vítězné vlně se ovšem vezly pouze určité obchody.

„Na některé segmenty dolehla krize negativně a jednalo se například o prodej gastro náčiní, jelikož vlivem zavření restaurací a provozoven byly přerušeny veškeré odběry zboží z těchto online obchodů. S negativním dopadem se musely potýkat také e-shopy s luxusním zbožím a doplňky. Lidé spíše vyčkávali, co bude, a radostné nákupy drahých hodinek a šperků odložili na pozdější období,“ komentuje Lupinski.

V souvislosti s ekonomickou a koronavirovou krizí se proto NetDirect rozhodl podpořit firmy a podnikatele, které se dostaly do problémů. Pro gastro podniky například vytvořil novou šablonu, která je speciálně přizpůsobena pro prodej potravin a rozvoz jídla. Zaměřena je primárně na kavárny, barvy či restaurace, které chtějí své zákazníky oslovit i jinou cestou a zvýšit tím své šance na zisk.

Vedle gastro šablony zapojil NetDirect v rámci platformy FastCentrik tarif Mini, který je určen pro menší podnikatele s omezeným budgetem. „Doteď naše portfolio tvořily především větší e-shopy, které generují zisk, vydrží dlouhodobě a nekončí zpravidla do jednoho roku. Doba nicméně nahrává tomu, že na trh vstupují i menší hráči a začátečníci, na které se chceme zaměřit také. I proto měníme strategii a chceme zde být pro každého,“ říká šéf marketingu NetDirectu Libor Zůbek.

Dopad druhé vlny koronaviru na českou e-commerce

Po bouřlivém startu letošního roku se česká ekonomika bude muset vypořádat i s druhou vlnou koronaviru, kdy je zřejmé, že se ani v nejbližších měsících nevyhneme zpomalení ekonomické aktivity. Hlavním důvodem jsou nejen nová vládní opatření proti šíření viru, ale rovněž změna chování zákazníků a jejich nejistota.

Co se e-commerce trhu týče, podle Libora Zůbka dojde především ke konsolidaci. „Trh se pročistí, budou vstupovat noví offline hráči, kteří však obsadí zásadní podíly na trhu i díky své velikosti a síle. Trh každopádně poroste,“ říká marketingový šéf NetDirectu a Daniel Lupinski přikyvuje.

„Velcí hráči pohltí ty menší, naživu zůstanou jen ti velcí a také speciálky. Řada firem vstupuje na marketplace, což je určitě cesta, jak zvýšit obrat i zisk,“ míní šéf NetDirectu a dodává, že můžeme počítat s tím, že COVID-19 zde zůstane minimálně ještě celý příští rok. Proto je potřeba se připravit na novou ekonomickou situaci a přizpůsobit se trendům, které by e-shopům mohly přinést větší zisk. Podle všeho e-commerce ještě výrazně posílí a čím dál větší pozornost se bude věnovat trendu digitalizace – a to zejména u B2B firem.

Trend digitalizace a B2B portály

Firmy si čím dál více uvědomují, že vstup do online sféry je nevyhnutelný. V předchozích pěti letech byl „online“ v B2B považován za jistou konkurenční výhodu, dnes je to však standard. Společnosti, které tento standard nenabízejí, pak přichází o celou řadu zákazníků, kteří jdou raději ke konkurenci. Digitalizací se ovšem nemyslí pouze vytvoření webu a online katalogu, ale také například B2B portálu, který zajišťuje celou administrativní a procesní část.

„B2B portál by měl být vnímán jako online prodejna, která je otevřená 24/7 a nabízí zákazníkům komplexní podporu. Tuto podmínku online portál plní. Ve chvíli, kdy B2B firmy převedou do online prostředí své zákazníky, začnou šetřit náklady na obchodníky, call centra a podobně,“ vysvětluje klíčovou roli B2B portálu Lupinski.

„Pakliže spočítáme veškeré HR náklady spojené s obchodníkem, který pečuje o zákazníky, můžete šetřit řádově stovky tisíc ročně. Obchodník se totiž může věnovat desítkám či stovkám nových zákazníků a nemusí řešit ty stávající, o které se postará online portál,“ doplňuje.

I přes tyto výhody jsou firmy s implementací B2B portálu poměrně zdrženlivé. Podle dat NetDirectu má v Česku B2B portál asi jen 30 procent společností.

Mění se zvyklosti i preference zákazníků

Trend digitalizace ovšem nebyl to jediné, co krize tento rok přinesla. V české e-commerce došlo k dalším důležitým proměnám, a to v zákaznické preferenci platebních metod i způsobu doručování zboží z e-shopů.

Co se platby týče, u Čechů zásadně stoupla obliba placení kartou. Kromě toho jsou populární také další moderní metody transakcí, například bezkontaktní platba přiložením telefonu nebo hodinek. Naopak placení v hotovosti v letošním roce zaznamenalo pokles, a to zejména kvůli bezpečnostním opatřením spojených s pandemií.

zubek

CMO NetDirectu Libor Zůbek

Foto: NetDirect

„Při zjišťování dat placení kartou jsme získali zajímavé výsledky. U online prodeje byl nárůst platby kartou o téměř 48 %, ale v rámci offline prodeje o více než 80 %,“ říká Lupinski. I přes nárůst platby kartou se však stále drží v tuzemsku tolik populární dobírka. Podle NetDirectu je oblíbená zejména u opatrnějších zákazníků, kteří se obávají, zda jim zboží přijde v pořádku.

„Svůj podíl na tom má především nedůvěra zákazníků k malým e-shopům, které jsou nepřehledné, avšak prodávají zboží za velmi nízkou cenu. To mnoho spotřebitelů samozřejmě láká,“ vysvětluje Lupinski.

Druhá změna se týká očekávání a preferencí zákazníků ohledně doručení svého zboží. V aktuální době, která se vyznačuje rychlým technologickým vývojem, se firmy předhánějí v tom, kdo zákazníkům připraví nejlepší nákupní zkušenost. S tím souvisí právě rychlost odeslání a rychlost samotného doručení.

onemenu-kratky-pohlreich-treslin

Přečtěte si takéStoryous spojuje síly se Zdeňkem Pohlreichem a dalšími. Spouští rozvoz jídel, který má být férovější k restauracím

Kromě standardních možností doručení na adresu jsou obrovským trendem samoobslužná výdejní místa, ze kterých si zákazník může vyzvednout zboží v jakoukoliv dobu. „Tento trend je tak znatelný, že jeho obliba vzrostla o více než 60 %. Pokud klienti nevyužijí tuto variantu, zpravidla si dále vyzvedávají zásilky na odběrném místě, které mají po ruce,“ komentuje změny Daniel Lupinski.

Letošní rok jednoznačně přinesl výrazné změny, se kterými se musely rychle vyrovnat jak kamenné prodejny, tak e-shopy. I přes toto nestabilní období a dvě prudké vlny koronaviru se český e-commerce trh výrazně rozrostl. Dařilo se tedy i samotnému NetDirectu, stejně jako klientům na jeho platformě FastCentrik.

„V roce 2019 dosáhl obrat klientů FastCentriku na 3,7 miliardy korun. V letošním roce očekáváme, že obrat našich klientů vzroste o minimálně 35 %, což nám indikují dosavadní statistiky. U klientů FastCentriku jsme například zaznamenali meziroční růst obratu o 29 %, což je velmi dobrý výsledek,“ vypočítává Libor Zůbek.

Samotný NetDirect chce letos dosáhnout na obrat ve výši 80 milionů korun. „Situace kolem covidu nás trochu zpomalila, ale věřím, že plánovaného cíle dosáhneme, nebo se mu minimálně přiblížíme,“ upřesňuje vyhlídky Lupinski. K naplnění tohoto cíle napomáhá řada významných B2B a B2C klientů, které společnost tento rok získala. Podle šéfa NetDirectu se jedná o zakázky v řádech milionů korun.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost NetDirect. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.