Prodej vajec z klecových chovů skončí. Česko schválilo zákaz, po kterém volali ochránci zvířat i Rohlík s Košíkem

Klecové chovy slepic budou od roku 2027 v Česku protizákonné

Foto: Artem Beliaikin/Pexels

Lidé se stále více zajímají o původ potravin, což v případě těch živočišných znamená zejména tlak na co nejšetrnější zacházení se zvířaty. Na tento trend už několik let reagují i supermarkety včetně dalších odběratelů a teď i tuzemští zákonodárci. Minulý týden prošla parlamentem novela zákona na ochranu zvířat proti týraní a tento týden ji podepsal prezident. Nejdiskutovanějším bodem byly klecové chovy slepic, které budou od roku 2027 protizákonné.

„Je to obrovský úspěch. Česká republika se zákazem klecových chovů zařadila po bok vyspělých států, jakými jsou Německo, Rakousko nebo Švýcarsko, a spolu s nimi udává trendy v ochraně zvířat,“ reagoval na schválení novely Marek Voršilka, předseda neziskové organizace Obraz – Obránci zvířat, která za tento zákaz bojovala.

Kampaň za zákaz klecových chovů vyvolávala emoce minimálně od roku 2018, kdy téma v kontroverzní reportáži pokryla Česká televize. Na vlnu nevole následně reagovaly i české sítě maloobchodních prodejců se závazkem, že do roku 2025 přestanou klecová vejce nabízet.

Iniciativy se nejvýrazněji chopily online supermarkety Rohlik.cz a Košík.cz, které s jejich prodejem skončily již v polovině loňského roku a aktuální legislativní změny tak kvitují. Šéf Košíku Tomáš Jeřábek nicméně pro CzechCrunch dodává, že to nebyla snadná cesta.

vejce

Klecová vejce už v loni vyřadily Košík.cz i Rohlik.cz

Foto: Louis Hansel/Unsplash

„Košík minulý rok chtěl dokázat především to, že změna je možná i s ohledem na trh jako takový. Klecová vejce jsme vyřadili až poté, co jsme dokázali u dodavatelů najít odpovídající náhradu z chovu na podestýlce, a to jak množstvím, tak cenou. Nebylo to snadné, ale povedlo se to,“ říká.

Celá aktivita dle něj navíc byla impulsem i pro další dodavatele, kteří díky tomu dokázali dodat vejce z etičtějších chovů za ceny, jež byly před dvěma lety nemyslitelné. I mezi zákazníky Košíku se totiž najdou například senioři nebo rodiče samoživitelé, pro které musí být eko produkt pokud možno co nejlevnější.

Další skupiny zákazníků pak neměly problém přejít z „klecovek“ rovnou na vejce z volného chovu, kterých Košík momentálně prodává historicky nejvíce. To opět vytváří další tlak na dodavatele, aby upřednostňovali tento druh šetrnějšího chovu.

„Je samozřejmě rozdíl mezi Košíkem jako poměrně malým hráčem a velkými řetězci. Jsem ale přesvědčen, že i pro kamenný retail bude platit, že kde je vůle, tam je cesta, a to bez zásadnějšího dopadu na zákazníka,“ doplňuje Jeřábek.

kosik

Košík.cz přestal nabízet klecové vejce minulý rok

Foto: Košík.cz

Změnu vítá i největší tuzemský online supermarket Rohlik.cz. „Naše rozhodnutí o ukončení prodeje klecových vajec stále považujeme za významný krok ve vnímání a vývoji této problematiky. Všeobecně si na trhu všímáme rostoucí poptávky a zájmu zákazníků o podestýlková vejce,“ potvrzuje pro CzechCrunch Jana Dvořáková, specialistka nákupu mléčného sortimentu Rohlik.cz.

„Zákazníkům záleží na tom, v jakých podmínkách se slepice chovají. Kromě vajec z halového chovu nabízíme také vejce z bio produkce a z volného výběhu a vidíme stále zvyšující se poptávku. Důkazem je úspěch naší privátní značky rohlíkovských vajec z volného výběhu Bez kompromisu,“ dodává Dvořáková.

K obchodníkům se již během kampaně proti klecovému chovu připojovaly jak potravinářské firmy, restaurace nebo hotely, tak i veřejné instituce. Podle spolku Obraz – Obránci zvířat jejich závazky s ukončením odběru vajec z klecí aktuálně pokrývá přes 60 procent českého trhu.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.