Pro rychlejší pomoc zraněným ve městech. V Paříži do ulic vyjíždí první elektrická cyklosanitka

V Paříži můžete narazit i na „sanitky“ na dvou kolech

Foto: Wunderman Thompson Paris

Asi vám je jasné, proč někteří kurýři volí ve městech kolo namísto auta. Pokud zrovna nemusí převážet objemný náklad, ale třeba menší balíky nebo jídlo, je pro ně kolo zpravidla rychlejší, jelikož na něm mohou lépe zvládnout nástrahy přecpaných silnic. Nehledě na to, že mohou využívat cyklostezek a různých úzkých zkratek. Paříž ovšem na své cesty vysílá i takzvané cyklosanitky.

Jak už název tohoto prostředku napovídá, jedná se o upravená silniční kola, která se využívají výhradně pro včasné ošetření zraněných i návštěvy pacientů. Ostatně je to patrné hned na první pohled – „ambulance“ na dvou kolech má zkrácenou rámovou trubku a řídítka posunutá blíže k jezdci, aby se do přední části vlezl box s kapacitou 150 litrů, kam se vkládá potřebné lékařské vybavení.

Vybavení ovšem není to jediné, co záchranky potřebují. Mimo jiné musí být slyšet a vidět, což u klasických vozů zajišťují blikající majáky, siréna a výrazné barvy. Pařížská cyklosanitka nabízí podobné prvky, akorát v menším měřítku. Modrý maják je umístěn na boxu pro vybavení, siréna dosahuje 140 decibelů a modro-bílé barvy sice nejsou tak výrazné jako odstíny žluté, ale i tak poslouží.

cykloambulace-1

Cykloambulace mají být na místě nehody až dvakrát rychleji než klasické sanitky

Foto: Wunderman Thompson Paris

Samozřejmostí je i integrovaná GPS navigace pro co nejpřesnější lokalizaci zraněných, několik USB portů a elektrický motor. Novinka, za kterou stojí francouzská agentura Wunderman Thompson Paris spolu s přepravní firmou Ecox a výrobcem nákladních kol Urban Arrow, vychází z trendu elektrických kol a rozhodně nechce, aby se lékaři při svých výjezdech tolik nadřeli šlapáním.

Elektromotor je poháněn dvěma lithiovými bateriemi s kapacitou 500 Wh a díky tomu, že slouží primárně jako elektrická asistence při šlapání, má na jedno nabití vydržet až 160 kilometrů. Co se dalších parametrů týče, cyklosanitka má i hydraulické brzdy pro spolehlivé brždění a obecně hliníkový rám, který ma zajišťovat relativně nízkou hmotnost.

I když se jedná výhradně o urgentní doplněk ke klasickým sanitkám, jelikož na kole půjde jen stěží převézt pacient do nemocnice, v kontextu přecpaných měst dává logiku. Lze s ním totiž snadněji projíždět dopravními zácpami, respektive mezi auty, v případě nutnosti pak s dávkou opatrnosti vůči kolemjdoucích využít chodník nebo cyklostezky. Nehledě na to, že se s ním bude dát dostat i do těch nejzapadlejších lokalit.

Wunderman Thompson Paris pro magazín New Atlas uvádí, že tyto modely poskytne jakékoliv záchranné službě, která si o ně zažádá, přičemž letos v létě už proběhl jeden z prvních testů, kdy elektrickou cyklosanitku vyzkoušel lékař z praxe. Obecně nelze pochybovat o užitečnosti tohoto prostředku, který ideálně zapadá do rostoucího trendu moderní městské mobility, ve kterém se zkouší mimo jiné ryze nákladní elektrokola. Třeba doplní i autonomní letouny, které se jako záchranáři mohou taktéž osvědčit.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.