Nestlé vstupuje do krabičkových jídel. Za desítky miliard korun kupuje newyorský startup s obrovským potenciálem

Jídlo od Freshly stačí jen ohřát v mikrovlnce nebo troubě

Foto: Freshly

Aktuální celospolečenská situace mění mnohé. Vzhledem k doporučované domácí izolaci roste poptávka po objednávkách zboží z e-shopů (z čehož výrazně benefituje i česká e-commerce), zvyšuje se apetit pro konzumaci televizního obsahu i hraní her a obrovský boom zažívá také komunikace po internetu. Existuje ovšem minimálně ještě jedna oblast, která se vlivem pandemie a karanténních opatření významně více řeší – domácí vaření a příprava jídla.

Někdo to bere jako zpestření pracovních dnů a možnost pilovat své kulinářské schopnosti, jiní naopak nemají čas stát u plotny a raději si jídlo nechávají dovážet. A právě do tohoto rostoucího byznysu nyní vstupuje největší potravinový koncern na světě Nestlé, který koupil newyorský donáškový startup Freshly specializující se na přípravu čerstvých a zdravých „krabičkových“ pokrmů.

„Zákazníci si zvykají na e-commerce a doma jí jako nikdy předtím. Je to evoluce přivedená pandemií, která přetrvá. Freshly je inovativní, rychle rostoucí foodtechový startup a tím, že jej přidáme do našeho portfolia, urychlíme naše snahy k prosazení v nových oblastech na americkém trhu,“ komentuje šéf Nestlé Steve Presley.

nestle-hq-min

Sídlo Nestlé ve švýcarském Vevey

Foto: Nestlé

Celá akvizice se má vyšplhat až na 1,5 miliardy dolarů, což je v přepočtu více než 35 miliard korun. Do pět let starého Freshly ovšem zatím putuje pouze část z této sumy, konkrétně 950 milionů dolarů, přičemž zbylých 550 milionů bude vyplaceno na základě výsledků v budoucnu. Podle aktuálních čísel je ale velmi pravděpodobné, že bude Freshly růst i v následujících letech.

V důsledku koronavirové krize totiž newyorský startup pod vedením spoluzakladatele Michaela Wystracha zaznamenává až jeden milion objednávek krabičkových jídel týdně napříč všemi státy v USA a očekává se, že za letošní rok vygeneruje tržby ve výši 430 milionů dolarů. To samozřejmě vnímá i Nestlé, byť stojí za zmínku, že potenciál ve Freshly viděl švýcarský gigant už v roce 2017, kdy do něj investoval výměnou za 16% podíl ve firmě.

Do sjednání akvizice navíc Freshly na svá předpřipravená jídla, která lze objednávat na týdenní bázi (nikoliv měsíčním předplatném, jak je zvykem u běžných „krabičkových diet“) a doma si poté jen přihřívat v troubě nebo mikrovlnce, dokázalo od investorů získat 107 milionů dolarů. Nyní začíná novou kapitolu pod hlavičkou jedné z nejsilnějších potravinových firem, šéf startupu ovšem připomíná, že zákazníci nepoznají rozdíl a budou dostávat minimálně stejný komfort jako dosud.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.