Nákup ovoce i pečiva bez plastů. Billa zavádí znovupoužitelné sáčky, se kterými chce bojovat proti mikrotenu

Supermarket Billa

Foto: Billa

České supermarkety se už několik let usilovně snaží o eliminaci jednorázových plastových výrobků a především pro nákupní tašky nabízí alternativy, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. Ať už jde o verze papírové, látkové nebo ty z recyklovaných plastů. Nejde však jen o tašky, do kterých zboží dáváme u pokladny. Čím dál více se řeší i tenké sáčky, což začíná vnímat i Billa.

Ačkoliv se nabídka pečiva, ovoce nebo zeleniny v supermarketech zpravidla liší výběrem, kvalitou i cenou, v jedné věci se vesměs shodují. Téměř vždy totiž u regálů s tímto zbožím najdete klasické mikrotenové sáčky, kam se potraviny vkládají. Problém je v tom, že tenké plastové sáčky se zřídkakdy recyklují a druhotně zpracovávají. Zkrátka nemají další využití.

Původem rakouský řetězec Billa proto nově začíná v Česku nabízet takzvané resáčky, které jsou z 80 procent tvořené z recyklovaného plastu a díky své pevnější struktuře jsou určené pro opakované využívání. Proto předpona „re“. Billa je navíc bude umísťovat hned do sekce s ovocem a zeleninou, aby je zákazníci měli na očích a byli tak více motivovaní je využívat namísto těch klasických mikrotenových.

resacek-billa-1

Sáčky z recyklovaných plastů od společnosti Billa

Foto: Billa

„Věříme, že si resáčky zákazníci oblíbí a pomohou nám tím omezit používání sáčků mikrotenových. Ty se bohužel velmi zřídka recyklují a následně i druhotně zpracovávají, takže dochází ke vzniku zbytného jednorázového plastového odpadu. V prodyšných resáčcích navíc potraviny zůstávají déle čerstvé než v mikrotenu,“ říká manažerka korporátní komunikace v Bille Dana Bratánková.

Billa, která s více než 230 prodejnami patří mezi nejoblíbenějších supermarkety na tuzemském trhu, navíc uvádí, že je prvním řetězcem v Česku, jenž takové sáčky z recyklátu vyrábí. Nelze však ale zapomínat ani na Lidl, který s vlastními ekologickými sáčky pro opakované použití přišel už letos v březnu. S něčím podobným experimentuje i Kaufland, o kterém bylo v nedávné době slyšet hlavně s ohledem na aplikaci K-Scan.

Na podobné vlně se veze i řetězec Albert, který využívá ekologické sáčky startupu Frusack, za kterým stojí Hana Fořtová a Tereza Dvořáková. Ty se ovšem nezaměřují jen na lokální trh, ale naopak se snaží prosadit i v zámoří, což jsme zevrubně rozebírali v našem lednovém příběhu i během podcastu. Pozadu není ani Penny se svými „ovosáčky“.

Stejně jako v případě Lidlu a dalších ale nepůjde o záležitost, která by se rozdávala zadarmo. I Billa si totiž bude za své resáčky účtovat poplatek, konkrétně 30 korun za sadu dvou sáčků stejné velikosti s nosností okolo dvou kilogramů a možností je kdykoliv vyprat. Ani tato částka by ovšem podle Billy neměla zákazníky odradit od pořízení, jelikož jde o poměrně drobnou sumu za něco, co může mít výrazný dopad.

billa-taska

Nový formát nákupní tašky z recyklované LPDE fólie

Foto: Billa

Podle statistik tohoto supermarketového řetězce má běžný zákazník spotřebovat během svých nákupů přes 400 jednorázových sáčků ročně, přičemž dohromady se jich má každý rok spotřebovat až 200 milionů. To je ekvivalent 8 milionů PET lahví o objemu 1,5 litru. Právě zavedení a používání resáčků by mělo dopady na životní prostředí minimalizovat. Alespoň si to Billa slibuje.

Vedle alternativy k mikrotenovým sáčkům na pečivo, ovoce a zeleninu operuje Billa také s ekologičtějšími nákupními taškami. Nabízí jak termotašku vyrobenou z 80 procent z recyklovaného plastu, tak polyesterovou variantu z plastových odpadků vylovených v Pacifiku (což vzdáleně může připomínat iniciativy projektu The Ocean Cleanup).

Těmito taškami řetězec nahradil papírové verze, které se zpočátku jevily jako šetrné vůči přírodě, ale jak se ukázalo, díky nízké životnosti to bylo spíše naopak. V příštím roce plánuje nabídnout i velké pevné tašky z LDPE fólie, které budou rovněž vyrobené z 80 procent z recyklovaných plastů.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.