Lidé nechtějí čekat u pokladen. V Kauflandu, Globusu i Tescu stále více skenují zboží s mobilem v ruce

Prodejna řetězce Kaufland

Foto: Kaufland

Kaufland letos v létě přišel se zajímavou novinkou, která sice na trhu není úplným zjevením, ale fanoušky moderních technologií a inovací určitě potěší. Německý řetězec v srpnu představil možnost skenovat zboží mobilem, vkládat jej rovnou do tašky a u pokladny již jen zaplatit telefonem částku, kterou mu aplikace naúčtovala.

Takzvaný K-Scan testoval Kaufland původně ve dvou prodejnách – v Praze na Jarově a v Olomouci. A právě tam se měl tento způsob nakupování, který už znají například zákazníci Globusu a Tesca, osvědčit natolik, že se řetězec rozhodl k jeho rozšíření. K-Scan spustí ve více než 30 dalších prodejnách.

„V současné době takto nakupují už tisíce lidí, a to jen několik týdnů od spuštění. Podle našich analýz provede zákazník s mobilní aplikací v průměru tři nákupy za dva týdny,“ líčí mluvčí Kauflandu Renata Maierl, podle které je největší přednostní samoobslužného nakupování přehlednost a úspora času.

Aktuálně samoobslužný nákup se službou K-Scan v zapojených prodejnách denně využívá šest až dvanáct procent zákazníků. Do statistiky jsou však zahrnuté i nákupy s ručním skenerem, které fungují v principu stejně, jen člověk místo svého telefonu a jeho fotoaparátu využívá speciální ruční skener dostupný u vchodu do obchodu.

kscan-kaufland

V Kauflandu jde nakupovat s mobilem i skenerem

Foto: Kaufland

„Hlavní výhodou je fakt, že máte nákup uložený v tašce a v expresní zóně si pouze zvolíte formu platby a můžete zamířit domů. Jde o moderní způsob, který je navíc velmi komfortní a hygienický,“ vysvětluje Renata Maierl s tím, že rozšiřování nakupování přes mobilní aplikaci bude realizováno v jednotlivých vlnách.

Nyní je možné takto nakoupit ve všech obchodech v Praze, Brně, Ostravě, Pardubicích, Plzni, Českých Budějovicích, Jihlavě, Karlových Varech, Kladně, Liberci a Znojmě. Od 23. listopadu si novinku užijí i zákazníci prodejen v Hradci Králové nebo Zlíně a od 2. prosince také v Humpolci a v Písku.

Globus jde ještě dál

Jak již bylo zmíněno, podobnou službu nabízí také hypermarket Globus. I ten má svou mobilní aplikaci, kterou mohou zákazníci od roku 2018 využívat ve všech 15 pobočkách. Aktivně aplikaci Můj Globus využívá více jak 145 tisíc zákazníků a jak firma prozradila pro CzechCrunch, na celkovém obratu má aplikace společně se samostatnými skenery Scan&Go úctyhodný 40% podíl.

Globus se navíc chlubí, že skrze jeho aplikaci mohou zákazníci nejen skenovat zboží před vložením do tašky, ale také využívat pokročilé funkce jako nákupní seznam, který lze sdílet mezi členy rodiny a ujistit se tak, že nakupující v obchodě na nic nezapomene.

„Pro nakupující je komfortní, že naskenované položky, které nakupuje, se mu zároveň odškrtávají ze seznamu. Aplikace Můj Globus v sobě má i mnoho dalších funkcionalit, jako je uchovávání účtenek v paměti,“ vysvětluje vedoucí externí komunikace Globusu Lutfia Volfová.

Globus_1280-720-11

Řešení, které nabízí Globus

Foto: Globus

U výše popsaného ale Globus nekončí. Firma chce chytré nakupování skrze aplikaci dále posouvat kupředu a aktuálně pracuje například na vylepšení chytré nápovědy, která bude zákazníkům doporučovat zboží na základě obsahu nákupního seznamu. Ve své prodejně v Čakovicích pak Globus experimentuje rovněž s další vymožeností, a to s objednáním jídla v restauraci přímo z mobilu.

V rámci pilotního provozu je možné již například během nákupu nebo při tankování paliva objednat jídlo v aplikaci a objednávku pak vyzvednout v restauraci na speciálně určeném místě. Pokud se služba, jejíž ambicí je primárně šetřit zákazníkům čas ve frontě, osvědčí, čeká ji rozšíření do dalších hypermarketů a restaurací Globusu.

V Tescu zákazníci mohou skenovat již od roku 2016

Průkopníkem v oblasti samoobslužných nákupů je ale u nás britský řetězec Tesco, který začal zavádět službu Scan & Shop již v roce 2016. Od té doby si podle manažera externí komunikace Tesca Václava Koukolíčka našla své skalní fanoušky, kteří ji používají při každém nákupu. Celkově prý tuto možnost nákupu využívá takřka 10 procent nakupujících.

„Služba Scan & Shop je momentálně dostupná prioritně v obchodech v oblasti Prahy a v některých dalších velkých provozech v rámci České republiky. Celkově je nyní dostupná ve 46 obchodech,“ popisuje Koukolíček.

tesco-online-nakup

Tesco nabízí i klasický online prodej s doručením až k prahu dveří

Foto: Tesco

„V rámci malých provozů se zaměřujeme na službu Scan & Shop mobile, v rámci větších provozů mají zákazníci možnost využít i službu Scan & Shop skener a použít při nakupování namísto vlastního mobilního telefonu ruční skener,“ dodává. Služba je prý navíc na vzestupu, a to i v důsledku aktuální epidemiologické situace, která mění nákupní návyky zákazníků.

fitify-1

Přečtěte si takéZe studentského projektu do 180 zemí světa. České Fitify se svým virtuálním fitness koučem dobývá domácí cvičení

„Obecně se dá říci, že během koronavirové epidemie narostla mezi zákazníky popularita nejen služby Scan & Shop, ale i ostatních možností samoobslužného nakupování, jako je používání samoobslužných pokladen a nakupování online. Je zřejmé, že tento trend bude pokračovat i do budoucna, což budeme určitě reflektovat,“ uzavírá mluvčí Tesca.

Absolvent Mediálních studií na FSV UK. Baví mě technologie, mobilita, udržitelnost, fintech a cestování.