Právo na opravu. Europoslanci chtějí, aby Apple a další výrobci elektroniky prodávali i náhradní díly

Evropští poslanci chtějí právo na opravu telefonu zavést do legislativy

Foto: Apple

Zdá se to jako samozřejmý koncept – když si něco koupíme a přestane to fungovat, nejdříve se to pokusíme opravit. V posledních dekádách je ale takový přístup čím dál složitější a některé firmy kvůli tomu bývají označovány dokonce za uživatelsky nepřátelské. O zlepšení situace prosazením takzvaného práva na opravu se nyní pokoušejí poslanci Evropského parlamentu.

Současná elektronika v základu většinou obsahuje funkce, které byly i před několika lety takřka nemyslitelné. Ruku v ruce s tím rychle roste komplexnost daných součástek a klesá ochota výrobců, jež se snaží tlačit dolů výrobní cenu a uzpůsobit je k snadným opravám. A pak je zde samozřejmě výrazná preference prodávat celá nová zařízení místo jen náhradních dílů.

Důsledkem jsou znatelně vyšší náklady nejen pro uživatele, ale i životní prostředí. Podle organizace Global E-waste Statistics Partnership loni na celém světě vzniklo 53,6 milionu tun elektronického odpadu – více, než váží celá dospělá populace Evropy. Oproti roku 2014 jde o pětinu větší objem a zásadní překážka na cestě k udržitelnosti lepším využíváním přírodních zdrojů nebo snižováním uhlíkových emisí.

Za prodlužování životnosti produktů

Zjevným způsobem, jak elektronický i další odpad naopak snižovat, je prodlužování životnosti produktů. V posledních letech tak ve spojitosti s tím nabývají stále větší sílu hnutí uživatelů i servisů, které požadují jak vlastní iniciativy výrobců, tak legislativní změny. Alespoň v těch extrémnějších případech. A právě druhou kategorii podpořili evropští poslanci.

Dle jejich oficiálního doporučení má Evropská unie připravit pravidla, jak výrazně zvýšit opravitelnost produktů na trhu. Firmy by tak třeba měly dodávat cenově dostupné náhradní díly a uzpůsobit procesy častých oprav tak, aby nemusely být prováděny jen v drahých autorizovaných servisech. Evropský parlament zároveň požaduje zvýšení podpory pro trh s použitým zbožím, které je kvůli rychlému stárnutí méně atraktivní.

iphone-3

I pouhá výměna baterie v moderním telefonu vyžaduje návštěvu servisu

Foto: Apple

„Osobně se domnívám – a jsem připraven tu zprávu podpořit –, že pokud uplyne reklamační lhůta, spotřebitel by po určitou dobu měl mít právo na náhradní díl,“ řekl pro Českou televizi europoslanec Jiří Pospíšil. V doporučení poslanců se zmiňuje i prodlužování záruk, jak pro produkty, tak vyměněné díly.

Právo na opravu má v České republice už od března příštího roku platit pro bílou elektroniku, kam se řadí například pračky nebo ledničky. Snad ještě významnější je ale trh s mobilními zařízeními a jejich příslušenstvím, kde se prodají miliardy produktů ročně.

Velký podíl na problému opravitelnosti má Apple, který před lety spustil trend telefonů bez uživatelsky vyměnitelné baterie nebo laptopů, ve kterých jsou všechny komponenty připájeny přímo na základní desce. V posledních letech sice opravářům několikrát vyšel vstříc, značná část potíží však přetrvává.

Apple tak zavádí a podporuje ekologické iniciativy a do roku 2030 chce dosáhnout uhlíkové neutrality pro celý svůj dodavatelský řetězec, vedle toho ale prodává zařízení se zbytečně omezenou životností. Jako téměř neopravitelná bezdrátová sluchátka. Jakmile u AirPods po pár letech poslechu klesne výdrž baterie pod mez použitelnosti, jejich život končí. Drátová sluchátka přitom mohou sloužit klidně desítky let.

Často se na internetu mluví také o opravitelnosti iPhonů nebo MacBooků, kdy prostá výměna prasknutého displeje může být pro neautorizovaný servis skoro nemožná. Vše je spojené se softwarovou certifikací, kryptografickým čipem nebo samotnou nedostupností oficiálních dílů.

Ano ekologii, ne omezování inovací

Pro následující vývoj bude zásadní, co konkrétně se v případných legislativních návrzích objeví. Apple i jiné firmy by totiž proti nim mohly argumentovat tvrzením, že příliš negativně ovlivní vývoj nebo zabezpečení produktů. Přesně to ostatně ze strany výrobce iPhonů zaznělo v otázce sjednocení nabíječek pro všechny výrobce telefonů v Evropě.

Ačkoliv se nyní USB-C jeví jako dokonalé řešení, za pár let to tak být nemusí a na inovativnější konektor by mohlo být kvůli takové legislativě složitější přejít. V otázce jednoduššího vyměnění komponentů lze argumentovat i logicky. Třeba RAM a flash úložiště připájené přímo na základní desku jsou zkrátka rychlejší. Apple ostatně operační paměť v nejnovějších MacBoocích dokonce integroval přímo do čipu M1.

helioring-beton

Přečtěte si takéPrsteny, které ukrývají okamžik zapsaný vesmírným časem. Český Helioring propočítává šperky na míru

Dalším aspektem jsou podmínky, v jakých opravy probíhají. Apple často opakuje, že je pro něj zásadní zajistit správný postup a manipulaci se součástkami, jinak by opravená zařízení nemusela fungovat správně a mohla by být i nebezpečná. Před časem proto i neautorizovaným servisům umožnil využít jejich vzdělávací programy a manuály pro nejčastěji prováděné opravy.

Někteří přesto reagovali negativně kvůli přetrvávajícím striktním pravidlům. Prodlužování životnosti produktů zvyšováním jejich opravitelnosti je nicméně žádoucí. Velkou otázkou pro evropský parlament i samotné firmy zůstává, jak tyto ideje implementovat bez omezování inovací nebo výrazně negativního dopadu na příjmy.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.