Janek Rubeš a Honza Mikulka odchází ze Seznamu. Oblíbené duo z Prahy se s novým kanálem na YouTube vrací ke kořenům

Janek Rubeš a Honza Mikulka jsou nerozlučné duo před i za kamerou

Foto: Archiv JR

Janek Rubeš a Honza Mikulka. Internetová dvojice, z nichž ten první vždy stál před kamerou, zatímco ten druhý natáčel. Byli nezávislí tvůrci videí ještě předtím, než existoval YouTube. Prošli štacemi na Streamu, začali představovat Prahu turistům a nyní po téměř deseti letech odcházejí ze Seznamu.

Ve veřejném prostoru je proslavily konfrontace s podvodnými směnárníky a notoricky předraženými taxikáři, ale také projekt Honest Guide, který představuje Prahu v dobrém i špatném turistům z celého světa. Teď se ovšem vrací ke kořenům a postaví svou tvorbu čistě na vlastní nohy.

Náš rozhovor několikrát přerušují situace, kdy spolu oba zmiňovaní začnou náhodně brainstormovat o nápadech na další videa. Padá všechno od směnáren přes lifestylová témata až po jízdu na kole kanálem. Mohlo by se zdát, že tito dva se znají jak sourozenci, ale ne vždy pracovali spolu.

V době, kdy Janek Rubeš natáčel první videa, byla celá scéna ještě v punkovém vývojovém stádiu. Bylo to téměř před patnácti lety, kdy se zapsal do širšího povědomí jako člen přidrzlého dua Noisebrothers, které patřilo tehdy k průkopníkům formátu virálního videa.

„Začínali jsme v době, kdy jsme mohli videa ukazovat maximálně rodičům, nebylo kde je sdílet. Pak přišel dnes už naprosto zapomenutý Video Google, který se přetvořil v YouTube,“ usmívá se Rubeš při vzpomínce na první léta své kariéry.

V podstatě už od prvních chvil stál Rubeš u tehdy vznikající internetové televize Stream.cz. Jeho úkolem bylo prostě vyhledat lidi, kteří natáčí videa. Jakkoliv to v porovnání s dneškem může znít komicky, před dvanácti lety jich bylo jako šafránu. Ale jedním z nich byl i Honza Mikulka.

„V největších začátcích bylo překážkou, že kazety stály tři stovky a videa se musela z internetu stahovat třeba po třech částech. Pak mi to přijde vlastně celkem nedávno, co YouTube začal povolovat videa, která jsou delší než deset minut,“ směje s Mikulka.

Jedním z prvních projektů, co oba společně tvořili, byl už před více než deseti lety úspěšný klip na skladbu Ostrava!!! od Rudy z Ostravy a Martiny Pártlové. S příchodem streamovacích služeb se pak tuzemská scéna tvůrců videí zformovala do profesionálnějších rozměrů a začala růst.

rubes-mikulka-3

Rubeš a Mikulka nedávno přetavili tzv. zámky lásky, které sestříhali, do zvonu

Foto: Archiv JR

Národ začal pomocí Streamu poznávat dnešní celebrity, jako je Kamil Bartošek alias Kazma. Na YouTube se rodila první generace herních tvůrců videí. Rubeš a Mikulka mezitím tvořili třeba sérii Jak na to, první jmenovaný zároveň společně s Markusem Krugem spolupracoval i dalších projektech jako Život v luxusu nebo Město podvodů a Praha vs. prachy.

Z filmařského dua se postupně stávalo i tak trochu investigativní a novinářské, hlavně po přesunu ze Streamu do Seznam Zpráv. Objevovat podvodné směnárny a bojovat proti nekalým praktikám taxikářů se stalo jejich denním chlebem.

mars-martan

Přečtěte si takéRudá planeta fascinuje lidstvo a dobýt ji chce i Elon Musk. Co nás čeká na Marsu, až tam jednou zamíříme?

Ačkoliv si dvaatřicetiletý Rubeš za svou práci vysloužil i Novinářskou křepelku, za novináře se ani on, ani jeho kolega nikdy příliš nepovažovali. „Spíš jsme tu nálepku využívali, když jsme potřebovali natáčet taxikáře nebo směnárny, u jiných témat jsme tak novinářsky nepostupovali,“ říká Mikulka s tím, že se vlastně těžko hledá škatulka, do níž patří.

Přes všechny úspěchy z posledních let se ale rozhodli ze Seznamu, který původní Stream.cz přetransformoval do Televize Seznam, odejít a postavit se opět na vlastní nohy. Na první pohled by to mohlo vypadat jako krok zpátky, zbavili se přeci jen zázemí velkého mediálního domu a opět jsou na vše jen sami dva. Jenže realita je odlišná a zase tolik se toho nemění.

My jsme jednoduše zjistili, že nejlepší tým jsme my dva s Honzíkem. Zase jsme ti pankáči, kteří už sice neukazují videa jen rodině, ale natáčíme si, co chceme. A to mě strašně baví i po letech,“ říká Janek Rubeš. Ze Seznamu odcházejí v dobrém, o žádné nevraživosti prý nemůže být řeč.

Nově si populární duo založilo projekt nazvaný Kluci z Prahy. Má podobu youtubového kanálu, který má sloužit hlavně jako zásobárna tipů na zajímavá místa v Praze a okolí, což je pro Rubeše s Mikulkou srdcové téma.

Typově se tak diváci mohou těšit na podobný obsah jako doposud, ovšem více přizpůsobený pro české diváky, jelikož zmíněný Honest Guide cílil především na turisty ze zahraničí. Také Češi však mohli v anglicky mluvících videích najít mnoho zpravidla pražských zákoutí, která neznali.

„Myslím, že jsme schopni aplikovat naše DNA všude.“

„Baví nás, že se o celou věc staráme od začátku do konce. Není to jen tak, že něco vytvoříme, odevzdáme a tím naše práce končí. Za dobu, co spolupracujeme, zastáváme každý tak šest, sedm různých rolí,“ říká Mikulka. Po obsahové stránce zatím nemají přesný plán, podstatné je nahradit českou platformu, o níž přišli odchodem ze Seznamu. Kluci z Prahy tak nebudou ani kopií projektu Honest Guide, díky němuž Rubeše s Mikulkou poznávají turisté po celém světě.

Prostě prý budou dělat to, co je baví, ať už je to čištění jejich milovaného města od podvodníků, objevování nových restaurací či doporučování míst na výlety, nebo úplně něco jiného. „Nemáme určitý záběr a myslím, že jsme schopni aplikovat naše DNA všude. Umíme najít super zajímavé místo a spojit to s vtipným a zajímavým obsahem,“ říká Mikulka.

YouTube hraje stále prim

Nové internetové projekty, podobné tomu, co dělají Rubeš a Mikulka, už ale ne vždy míří na YouTube. Příkladem může být například projekt Patrika Fialy a Martina Klesnila, kteří také dříve pracovali pro Stream.cz a Televizi Seznam. Pro svůj nový, nezávislý počin nazvaný Vize už ale vybírají peníze na HitHitu a YouTube chtějí mít jen jako doplněk.

Pražské duo „poctivých průvodců“ je v tomto směru o něco konzervativnější. YouTube pro ně stále hraje prim, a to i přes kritiku, která se na něj od různých tvůrců valí v posledních letech. „Kdybych si měl vybrat, tak dvě jediné stránky na internetu, které potřebuju, jsou YouTube a Google Mapy,“ říká Rubeš. Nové platformy, jako jsou TikTok nebo Instagram, už etablovaný YouTube podle nich neohrozí.

rubes-mikulka2

Janek Rubeš a Honza Mikulka už tvoří téměř bratrské duo tvůrců

Foto: Archiv JR

„Největší výhoda YouTube je i dnes naprosto skvěle zvládnutý algoritmus. Zkus si přijít na YouTube a nechtít si pustit minimálně tři videa ze čtyř, která hlavní stránka nabízí. Obsah tam je a tvůrci tam jsou,“ vysvětluje Mikulka s tím, že globální přesah YouTube je pro ně jako tvůrce zásadní.

Byť tedy opět na YouTube, přesto chtějí začít dělat některé věci trochu jinak a zkoušet nové přístupy. Více se budou věnovat například livestreamům. „Dělali jsme teď třeba živý přenos z toho, jak se zavírá směnárna. A u toho prostě chceš být,“ nastiňuje Rubeš další vývoj.

„Milujeme tohle město a chceme z něho co nejvíce ukázat světu.“

Mikulka si všímá hlavně možností, jakým způsobem mohou fanoušci své oblíbené tvůrce podpořit, třeba na platformě Patreon. Té ostatně chtějí v rámci nového projektu využít a už nyní nabízejí možnosti, jak je mohou fanoušci v různých finančních relacích přímo podpořit.

„Strašně jsem si Patreon oblíbil. Je to skvělá platforma na sdílení a komunikaci jen s těmi naprostými srdcaři,“ tvrdí nadšeně Mikulka. Na Patreonu má aktuálně duo Honest Guide přes 170 fanoušků, kteří měsíčně přispějí zhruba 30 tisíc korun. Potenciál je ale mnohem větší.

rubes-mikulka-5

Janek Rubeš a Honza Mikulka před zavřenou směnárnou

Foto: Archiv JR

Oba tvůrci se každopádně distancují od praxe, že by chtěli všechen svůj obsah zamykat kompletně za platební bránu „Nechtěli bychom se uzavírat. Opět se vracíme k tomu, že my skutečně milujeme tohle město a chceme z něho co nejvíce ukázat světu,“ říká Mikulka. Vydělat si chtějí i díky tradičním partnerstvím se značkami, aktuálně spolupracují třeba s Adidasem.

Model postavený čistě na Patreonu ovšem začíná fungovat u některých tvůrců i v Česku. Například Stanislav Hruška alias StandaShow má na platformě přes 2 100 platících fanoušků, kteří platí od dvou do dvaceti dolarů. Jen hrubý odhad napoví, že jeho aktuální příjmy budou jistě nad 100 tisíc korun měsíčně.

„Skvělou výhodou YouTubu je, že my nemusíme klepat lidem na dveře. Ta platforma to udělá za nás. Když je obsah dobrý, tak ani nemusíme platit za marketing. Každopádně až postupem času zjistíme, jestli byli Kluci z Prahy dobrý krok,“ uzavírá s úsměvem Rubeš. Po letech společného tvoření a zkoušení je natáčení prý stále nepřestává bavit, a tak věří, že se vydali opět správným směrem.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.