Jako taxi nebo záchranář. EHang v Jižní Koreji demonstroval schopnosti svého autonomního elektroletounu

EHang demonstroval, že autonomní eVTOL letouny již jsou schopny nabídnout své služby

Foto: EHang

Společnosti, které vyvíjí vlastní vzdušné taxíky budoucnosti, se prozatím pohybují jen na úrovni vývoje a grafických vizualizací. Jen hrstka z nich je schopna dostat své stroje do vzduchu, natož pak nad střechy městských budov, kde bychom se s nimi měli v budoucnu setkávat nejčastěji. Neplatí to však o jihokorejské společnosti EHang.

Ta svůj futuristický letoun s označením EHang 216 vyslala na tři dobrodružné výpravy, během kterých měl tento autonomní prostředek prokázat, že letouny eVTOL, tedy elektrické letouny s kolmým vzletem a přistáním, již dávno nejsou jen myšlenkou uvězněnou na papíře. A podařilo se.

První let se odehrál z ostrova Yeouido, který je nazýván Manhattanem Soulu. V této lokalitě by měly letouny sloužit především jako vzdušná taxislužba propojující hustě osídlené oblasti s bankovní a finanční čtvrtí města. Druhý zkušební let proběhl nad městem Tegu, při kterém byl letoun pověřen úkolem dodat záchranné hasičské a lékařské vybavení.

ehang4

EHang 216 nad městem

Foto: EHang

ehang6

EHang 216 je schopen zajistit městskou mobilitu

Foto: EHang

Během posledního testu pak letoun obletěl i pobřeží kolem ostrova Čedžu, což je oblíbená trasa mnoha vyhlídkových letů. Ve všech těchto lokalitách by měly stroje běžně nabízet své služby od roku 2023, potažmo o dva roky později, EHang ovšem musí vyřešit veškeré úřední náležitosti s tamním ministerstvem, jež orgány pro leteckou přepravu zastřešuje.

Mimo jiné probíhají jednání s partnery, přičemž je potřeba navázat spolupráci s jednotlivými obcemi, ve kterých bude dopravce své letecké služby nabízet. Konkrétně město Tegu již o tyto služby projevilo zájem a ostrov Čedžu hledá finance na podporu a rozvoj operací spojených s městkou mobilitou. A o vzdušné mobilitě s nadšením mluví i samotný starosta Soulu Seo Jeong-hyup.

Z technického hlediska by pak měly autonomní letouny nabízet místo pro dvoučlennou posádku, která by se do vzduchu dostávala s pomocí šestnácti rotorů namontovaných na osmi ramenech. A pokud se vše podaří podle plánu, stroj bude schopen vyvíjet rychlost až 130 km/h, přičemž standardní letová rychlost je 100 km/h. Na jedno nabití pak zvládne zhruba 20 minut a vzdálenost 30 kilometrů.

Celkově by měl mít EHang za sebou přes dva tisíce letů ve více než 21 městech a šesti zemích světa. Model EHang 216 si dokonce na konto připsal i vůbec první let autonomního eVTOL letounu s živou posádkou na palubě. Tato událost se odehrála letos v červnu v Číně a celý let dopadl nad očekávání dobře. Firma má proto v plánu již brzy začít svůj letoun vyrábět v Rakousku a naplno rozjet novou budoucnost nejen městské mobility.

K tomu mají velmi blízko i společnosti Volocopter a Lilium, jejichž stroje se v rámci nejrůznějších letových testů také pravidelně odlepují od země. Obě původem německé společnosti zároveň ve velkém pracují i na infrastruktuře, která je pro poskytování městské letecké mobility stejně důležitá jako samotné stroje. Lilium plánuje zahájit přepravu okolo roku 2025, Volocopter by pak první odvážlivce chtěl převážet již za dva roky.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.