Coloseum si chce s těžkým rokem v gastrobyznysu poradit vstupem na burzu. Síť pizzerií plánuje získat 60 milionů

Jan Mužátko, majitel sítě pizzerií Coloseum

Foto: Coloseum

Nedávno na pražskou burzu úspěšně vstoupila lékárenská skupina Pilulka.cz, která se v tomto ohledu stala průkopníkem tuzemské e-commerce, a na veřejný trh se chystá i další hráč z netradičního oboru. Přestože teď gastronomický byznys zažívá přetěžké časy, tuzemská skupina Coloseum je plánuje přežít a nakonec ještě získat vstupem na burzu nový kapitál.

Skupina provozující síť italských restaurací Coloseum vznikla už v roce 1995. Tehdy její zakladatel Jan Mužátko otevřel první restauraci ve Vodičkově ulici v Praze a dnes už provozuje celkem patnáct restaurací Pizza Coloseum, patří mu také velkoobchod Pragogastro, Pivovar Národní nebo Občanská plovárna.

Většina těchto podniků – stejně jako další gastrobyznysy v Česku – je teď zavřená a své zákazníky obsluhuje maximálně přes výdejní okénko, případně přes rozvoz. Mnoho restauratérů tak počítá těžké ztráty, Coloseum nevyjímaje, jeho majitel však vyhlíží i světlejší zítřky. Takové, kde se svou skupinou vstoupí na burzu.

Jan Mužátko, dosavadní stoprocentní vlastník skupiny, chce Coloseum dovést příští rok na trh Start, který je určený menším podnikům, a plánuje na něm nabídnout až 30 procent akcií svého podniku. Díky úpisu nových akcií by měla celá gastroskupina vybrat celkem 60 milionů korun.

coloseum2

Jedna z restaurací Pizza Coloseum

Foto: Coloseum

„Rozhovory ohledně vstupu na burzu začaly již na konci minulého roku, COVID-19 dané plány spíše zpomalil. Vstup na trh Start se tak odložil o jeden rok,“ odpovídá Jan Mužátko na dotaz CzechCrunche, zda je vstup na burzu a s tím spojené nabírání kapitálu reakcí na neutěšenou situaci kolem pandemie koronaviru.

„Bohužel jsme se letos dostali do situace, kdy došlo k uzavření našich provozů a zároveň nám stát nepodal pomocnou ruku tak jako třeba v Německu nebo Rakousku. Vidíme kolem sebe, že někteří konkurenti situaci neustáli a zavírají. V tomto ohledu chceme být připraveni na konsolidaci trhu a nové příležitosti, které se objevují již dnes,“ říká Mužátko.

Podobně jako Pilulka před několika týdny prokopala cestu na burzu tuzemským e-commerce hráčům, ani v gastronomii není v Česku běžné, aby se firmy začaly veřejně obchodovat. Coloseum se ale inspirovalo některými podniky v zahraničí a podle Františka Bostla z poradenské společnosti Starteepo, jež Mužátkovu skupinu na burzu vede, ho mohou investoři ocenit na 210 až 250 milionů korun.

„V zahraničí je tento typ veřejně obchodovaných firem běžnější. U nás je gastro trh rozdrobený a Coloseum je upřímně jediný český řetězec, který by svou velikostí na pražské burze dával smysl. Vstupem na burzu chceme získat nový kapitál a zároveň si udržet jistou svobodu, což by se strategickým investorem nešlo,“ míní Mužátko. Alternativou prý byly také dluhopisy, ale tento typ financování utrpěl v posledních letech mnoho reputačních ran.

pizza-coloseum

Pizza v pizzerii Coloseum

Foto: Coloseum

Stávající kapitál Colosea byl v důsledku pandemie koronaviru a uzavřených restaurací vládními opatřeními významně oslaben. Zatímco v roce 2019 dosáhly konsolidované tržby skupiny na 423 milionů korun, letos by to měla být zhruba polovina. Významně se snížil také počet zaměstnanců, kterých bylo přes 400, ale aktuálně jich je 120.

„V roce 2019 dosáhly tržby naší skupiny 423 milionů korun, a to bez Občanské plovárny, kde je v plánu obrat 40 až 50 milionů korun ročně. Takže pouze na aktuálně držených provozech jsme schopni vygenerovat 470 až 500 milionů korun. K tomu vidíme možnost otevřít i nové provozy, ale po zkušenostech s COVID-19 plánujeme velice konzervativně,“ doplňuje Mužatko.

mars-martan

Přečtěte si takéRudá planeta fascinuje lidstvo a dobýt ji chce i Elon Musk. Co nás čeká na Marsu, až tam jednou zamíříme?

Ročně navštívilo provozy skupiny Coloseum přes 1,5 milionu zákazníků a Mužátko se svými kolegy věří, že se příští rok začne situace opět vracet do standardních kolejí. Potenciální investory chce nalákat mimo jiné na budoucí výplatu dividend a také na věrnostní program pro akcionáře.

Polovinu získaných peněz plánuje tuzemská gastroskupina použít na refinancování některých stávajících závazků a polovinu na nové investice. Jednak chce Coloseum otevírat provozy na místech, kde vidí poptávku do zákazníků, a zároveň chce více expandovat do krajských měst a zaměřit se na franšízy. Ty v současnosti fungují třeba v Ostravě a v Teplicích.

„Jsem rád, že i v této složité době plní Start a kapitálový trh svoji funkci a pomáhá firmám s financováním jejich rozvojových plánů,“ dodává k plánovanému přírůstku na Burze cenných papírů Praha její generální ředitel Petr Koblic. Coloseum plánuje do konce roku vytvořit holdingovou strukturu Coloseum Holding a na jaře požádat o schválení veřejné nabídky akcií Českou národní banku. Na burzu by chtěla skupina vstoupit nejpozději v dubnu.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.