Češi ze startupu Creal tvoří ve Švýcarsku novou generaci virtuální reality a nabírají dalších 160 milionů korun

Vizualizace brýlí pro rozšířenou realitu s light-field technologií od startupu Creal

Foto: Creal

Když se podíváte na prst z několika centimetrů, uvidíte jasný obraz, zatímco všechno v pozadí bude rozmazané. Když pak zrak zaměříte do pozadí, rozmazaný bude právě prst. Tento biologicky přirozený způsob, jakým fungují naše oči, je oříškem pro výrobce brýlí na virtuální realitu. Obraz se jim totiž promítá na dvou plochých obrazovkách, které sice iluzi hloubky vytvořit dokážou, ale samotný obraz pro každé oko zůstává plochý.

Kvůli tomu, že oko nemůže ostřit tak, jak by to dělalo v reálném světě, to u některých uživatelů už po pár desítkách minut s nasazenými brýlemi způsobuje nevolnost, bolest očí nebo celkovou nepohodu. Právě tento problém si před šesti lety uvědomil Tomáš Sluka, který se následně začal věnovat konceptu jeho řešení.

V roce 2016 Sluka odešel z pozice výzkumníka na švýcarské Polytechnické univerzitě v Lausanne a o rok později společně s Tomášem Kubešem a dalšími společníky ze Švýcarska, Ruska a Nizozemí založil startup Creal. Ten vyvinul takzvaný light-field displej, který vytváří plně trojrozměrný obraz s korektní optickou hloubkou, což očím přináší iluzi opravdu reálného světa.

2019-11-07-team-photo

Tým švýcarského startupu Creal

Foto: Creal

Creal teď na podporu dalšího vývoje oznámil uzavření investičního kola ve výši 6,4 milionu švýcarských franků, tedy zhruba 160 milionů korun, valuaci však firma prozrazovat nechce. Celkově ale už od investorů a dalších institucí získala přes 330 milionů korun, poslední investiční kolo přitom proběhlo začátkem letošního roku.

Investiční kolo do firmy přivedlo také nového významného investora Swisscom Ventures, ke kterému se připojili i stávající investoři Investiere, DAA Capital Partners a další soukromé osoby. Cílem investice pro Creal bylo získat dostatek prostředků a času k tomu, aby firma mohla ukázat svou technologii ve velikosti klasických brýlí.

„Peníze jsme akutně nepotřebovali, takže jsme mohli v klidu vyjednávat,“ popisuje Tomáš Kubeš pro CzechCrunch a dodává, že získaný kapitál Crealu umožní rozšířit tým, a to především o odborníky, které v Lausanne propustila společnost Magic Leap. Ta z důvodu finanční tísně ukončila ve Švýcarsku většinu svých aktivit.

Navzdory mezinárodně složenému týmu probíhá veškerý vývoj technologie právě ve Švýcarsku. „Zvažovali jsme zapojení lidí ve více zemích, ale v současné fázi vývoje je skutečně nezbytná intenzivní komunikace a hlavně výměna součástek. Na každém prototypu se fyzicky svýma rukama podílí velká většina našeho týmu, takže není možné pracovat vzdáleně,“ přibližuje Kubeš.

utu-logo-small-min

Cílem startupu Creal je miniaturizovat technologii ze současného testovacího headsetu do malých chytrých brýlí

Foto: Creal

Minulý rok měl Creal technologii ve formě prototypů na stole, aktuálně ji má k dispozici také ve formě headsetů na hlavě. Pořád však jde o jednotlivé, ručně stavěné prototypy – ovšem s každou generací menší a menší.

„Jsme primárně technologická firma. Naším cílem je nabídnout technologii firmám, které mají zkušenosti s výrobou headsetů pro koncové uživatele. K těmto našim zákazníkům se technologie dostane v roce 2021 a díky nim se pak rozšíří i ke konečným uživatelům,“ říká Kubeš.

„Předpokládám, že profesionálové, kteří pracují s těmi nejlepšími headsety, například od VRgineers, Varja a podobných firem, si budou moci naši technologii vyzkoušet v roce 2022. Bude však ještě nějakou dobu trvat, než se dostane do zařízení pro běžné uživatele,“ zmiňuje Kubeš a zároveň dodává, že s žádnou z těchto firem nejsou domluveni – spíše je uvádí jako příklad.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.